PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2020 | nr 111 | 28
Tytuł artykułu

Kondycja gospodarstw domowych : II kwartał 2020

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W drugim kwartale 2020 r. nastroje gospodarstw domowych uległy gwałtownemu pogorszeniu. Wartość wskaźnika kondycji gospodarstw domowych (IRGKGD) obniżyła się do poziomu 50,2 pkt ( 9,5 pkt w poprzednim badaniu). To największy w historii badania spadek wartości wskaźnika (o 40,5 pkt). Dla porównania, w okresie kryzysu finansowego z lat 2008-2009 wartość IRGKGD zmniejszyła się w ciągu 4 kwartałów (łącznie) o ok. 35 pkt. Zmalały wartości wszystkich składowych wskaźnika IRGKGD. W największym stopniu nasiliły się obawy przed bezrobociem - wartość salda wzrosła o prawie 63 pkt. Niemal równie głęboki pesymizm dotyczy przyszłej, ogólnej sytuacji w gospodarce polskiej. Oba salda osiągnęły najniższe wartości w historii badania. Gospodarstwa domowe spodziewają się pogorszenia się swojej sytuacji finansowej (wartość salda obniżyła się o 36,8 pkt) i osłabienia zdolności do oszczędzania (o 18,2 pkt).(fragment tekstu)
EN
In the 2nd quarter of 2020, consumer confidence deteriorated sharply. The IRG SGH consumer confidence indicator (IRGKGD) declined by 40.5 pts (to -50.2 pts), which is the record high decrease. Even during the 2008-2009 financial crisis, the cumulated drop over 4 consecutive quarters was much lower, rounding up to 35 pts. All components of the indicator diminished, with the balance of fears of getting unemployed soaring by almost 63 pts to hit record high. Currently, more than 91% of consumers expect an increase in unemployment in the country in the upcoming 12 months (ca. 40% in the previous quarter, and ca. 36% a year ago). The majority of consumers (over 70%) expect unemployment to rise "significantly" (compared to 12% one year ago). Despite the fact that the European Commission forecasts the mildest (amongst EU economies) recession in Poland in 2020 (4.3%), the fear of rising unemployment in Poland is very strong, with only Hungary, Portugal and Estonia noting higher figures. For the sake of comparison, the recession in Germany is expected to be 6.5% while 51% of consumers declare significant concern about rising unemployment. The survey participants express deep pessimism about the overall situation in the economy. The balance dropped by approx. 43 pts. Negative assessment of the macroeconomic environment results in poor prospects of financial situation of households (the respective balance declined by as much as 37 pts) and diminishing propensity to save. On the whole, the COVID-19 crisis brought about a downturn in consumer confidence which is likely to last over the next quarters.(original abstract)
Twórcy
Bibliografia
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171608925

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.