PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2015 | nr 4, CD 2 | 7086--7094
Tytuł artykułu

Perspektywy i uwarunkowania zastosowania paliw etanolowych

Warianty tytułu
Prospects and Conditions of Use of Ethanol Fuels
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W Unii Europejskiej, za 20% emisji szkodliwych substancji do atmosfery, odpowiedzialny jest transport drogowy, pozostając pod względem emisji gazów cieplarnianych, drugim co do wielkości sektorem gospodarki. W celu ograniczania emisji tych gazów, UE zaleca sukcesywny wzrost udziału energii ze źródeł odnawialnych w paliwach stosowanych w transporcie. W przypadku paliw stosowanych do silników ZI, najpowszechniej stosowanym biopaliwem jest biopaliwo etanolowe E85. Nie jest ono paliwem powszechnym na polskim rynku, chociaż prawnie dopuszczonym. Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 22 stycznia 2009 r. w sprawie wymagań jakościowych dla biopaliw ciekłych określa wymagania jakościowe, jakie musi spełniać paliwo silnikowe E85. Bioetanol jest atrakcyjnym i perspektywicznym, komponentem do produkcji paliw do silników z zapłonem iskrowym. Do jego niekwestionowalnych zalet można zaliczyć między innymi zmniejszenie emisji szkodliwych substancji do powietrza atmosferycznego, mniejsze oddziaływanie toksyczne, jak również możliwość zwiększenia poziomu bezpieczeństwa energetycznego.(abstrakt oryginalny)
EN
In the European Union, road transport is responsible for 20% of emissions into the atmosphere, while remaining in respect of greenhouse gas emissions, the second largest sector of the economy. In order to reduce the emissions of these gases, the EU recommends a gradual increase in the share of renewable energy in fuels used for transport. In the case of fuels used for SI engines, the most widely used biofuel is E85 ethanol fuel. Even though it's legally authorized it's not widespread on the Polish fuel market. A Directive from the Minister of Economy on 22 January 2009 concerning quality requirements for liquid biofuels, defines the quality requirements that must be met by E85 motor fuel. Bioethanol is an attractive and perspective component for the production of fuels for spark ignition engines. Its undisputed advantages may include, amongst other things, the reduction of harmful emissions into the atmosphere, less toxic effects, as well as the possibility of increasing the level of energy security.(original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
7086--7094
Opis fizyczny
Twórcy
  • Instytut Nafty i Gazu - Państwowy Instytut Badawczy w Krakowie
  • Instytut Nafty i Gazu - Państwowy Instytut Badawczy w Krakowie
Bibliografia
  • 1. Bergström K., Melin S. A., Coleman J., The New ECOTEC Turbo BioPower Engine from GM Powertrain - Utilizing the Power of Nature's resources, 28-th Internationales Wiener Motorensymposium, 2007
  • 2. Balat M., Balat H., Recent trends in global production and utilization of bio-ethanol fuel, Applied Energy, 86, 2009, 2273 - 2282
  • 3. Biernat K., Jeziorkowski A., Problemy zasilania współczesnych silników spalinowych wybranymi biopaliwami, Studia Ecologiae et Bioethicae, 2008, 6, 307 - 329
  • 4. Danek B., Wpływ właściwości frakcji benzynowych na parametry składu frakcyjnego paliwa etanolowego E85, NAFTA-GAZ, 2012, 708 - 713
  • 5. Danek B., Zmiany właściwości określających stabilność chemiczną biopaliwa E85 podczas jego magazynowania, NAFTA-GAZ, 2011, 577 - 580
  • 6. Pałuchowska M., Stępień., Żak G., The prospects for the use of ethanol as a fuel component and its potential in the reduction of exhaust emission, Combustion Engine, 2014, 3, 80 - 92
  • 7. Pałuchowska M., Jakóbiec J., Wybór parametrów jakościowych do specyfikacji technicznej paliwa etanol (E85) stosowanego do zasilania silników samochodowych FFV, Zeszyty Naukowe Instytutu Pojazdów, 1(87)/2012, s. 39 - 47
  • 8. S. Rigol, Monitoring Concept to Detect Engine Oil Condition Degradations to Support a Reliable Drive Operation, A thesis submitted in partial fulfilment of the requirements of the University of East London for the degree of Doctor of Philosophy, September 2011
  • 9. Urzędowska W., Stępień Z., Oddziaływanie paliwa na zmiany właściwości użytkowych oleju smarowego w silniku z ZI typu FlexiFuel, NAFTA-GAZ, 2012, 377 - 387
  • 10. Yüksel F., Yüksel B., The use of ethanol - gasoline blend as a fuel in an SI engine, Renewable Energy 29, 2004, 1181 - 1191
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171609115

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.