PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2020 | 89 nr 2 Innovation, Creativity, Financing and Growth in the Digital World = Innowacyjność, kreatywność, fnansowanie i rozwój w cyfrowym świecie | 31--39
Tytuł artykułu

Creativity - the Ambiguity of Definitions and Practical Consequences

Autorzy
Warianty tytułu
Kreatywność - niejednoznaczność definicji i praktyczne konsekwencje
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Globalne otoczenie gospodarcze doświadcza niestabilnych trendów wzrostu w wyniku wielu społecznych, politycznych i technologicznych ścieżek rozwoju współczesnego świata. Z drugiej strony konsumpcjonizm wywiera presję na firmy, aby zaspokoić ich rosnące zapotrzebowanie na produkty, usługi i/lub rozwiązania wysokiej jakości. Kreatywność jest uważana za kluczowy element kompetencji menedżera. Celem badania była analiza tych poglądów, aby zrozumieć, dlaczego właściciele czy menedżerowie firm nie zaliczyli kreatywności do grona kluczowych kompetencji niezbędnych do innowacji w mikro, małych i średnich przedsiębiorstwach. Artykuł jest kontynuacją badań podjętych przez autora dotyczących modelu kompetencji właściciela/menedżera innowacyjnych przedsiębiorstw. Jako metody badań wykorzystano przegląd literatury i badania ankietowe. Kluczowym odkryciem jest to, że pragmatyczne podejście właścicieli czy menedżerów mikro, małych i średnich przedsiębiorstw do ich funkcji i osiągania celów ma większe znaczenie niż rozważenie, które kompetencje są wymagane w danym momencie.(abstrakt oryginalny)
EN
Although the global market environment requires enterprises to be innovative, to offer innovative products and solutions that meet growing customer demands, creativity of businesses and their owners continues to attract research attention. Current challenges, for example COVID-19-related restrictions, call for increased creativity to ensure business survival. The author takes a look at how creativity is understood by theorists and practitioners alike in order to understand why business owners/managers fail to include creativity in the list of core competences necessary for innovation in the MSME sector. The study continues the research undertaken by the author regarding the owner-manager competency model of innovative enterprises. The discussion is based on a detailed review of the literature and results of an interview survey. The key finding is that the pragmatic approach owners/managers of MSMEs to their roles/functions and achievement of goals is more important than considering what competences are required at a given time.(original abstract)
Twórcy
  • University of Rzeszów, Poland
Bibliografia
  • Amabile T.M., 1988, A model of creativity and innovation in organizations, Research in Organizational Behaviour, 10: 123-167.
  • Anderson N., Potočnik K., Zhou J., 2014, Innovation and creativity in organizations: A state-of-the-science review, prospective commentary, and guiding framework, Journal of Management, 40(5): 1297-1333.
  • Baer 2010. The strength-of-weak-ties perspective on creativity: A comprehensive examination and extension, Journal of Applied Psychology, 95: 592-601.
  • Cropley D.H., Kaufman J.C., Cropley A.J., 2011, Measuring creativity for Innovation Management, Journal of Technology Management & Innovation, 6(3): 14-30, http://dx.doi.org/10.4067/ S0718-27242011000300002.
  • Haner U.E., 2005, Spaces for creativity and innovation in two established organizations, Creativity and Innovation Management, 14: 288-298.
  • Hirst G., Van Knippenberg D., Zhou J., 2009, A cross-level perspective on employee creativity: Goal orientation, team learning behavior, and individual creativity, Academy of Management Journal, 52: 280-293.
  • Kaliszczak L., 2013, Kreatywność i innowacyjność w kształtowaniu wartości rynkowej oraz przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw, Przedsiębiorstwo i Region, 5: 77-87.
  • Korkosz-Gębska J., 2014, Kreatywność i innowacje w zarządzaniu nowoczesnym przedsiębiorstwem, Warszawa: Instytut Organizacji Systemów Produkcyjnych, Politechnika Warszawska, 2: 29-40.
  • Krawczyk-Sokołowska I., 2018, Kreatywność stymulatorem postaw proinnowacyjnych w przedsiębiorstwie, Zeszyty Naukowe Kolegium Zarządzania i Finansów Studia i Praca, 162: 55-64.
  • Krawczyk-Sokołowska I., Pierścieniak A., Caputa W., 2019, The innovation potential of the enterprise in the context of the economy and the business model, Review of Managerial Science, 30 November, https://doi.org/10.1007/s11846-019-00374-z.
  • Luecke R., Katz, R., 2003, Managing Creativity and Innovation. Boston, MA: Harvard Business School Press.
  • McAdam R., McClelland J., 2002, Individual and team-based idea generation within innovation management: organisational and research agendas, European Journal of Innovation Management, 5(2): 86-97. https://doi.org/10.1108/14601060210428186.
  • Pierścieniak A., Kos S., 2014. Audyt technologiczny jako metoda oceny innowacyjności w MSP, Przegląd Organizacji, 4: 16-21.
  • Roffe I., 1999, Innovation and creativity in organisations: a review of the implications for training and development, Journal of European Industrial Training, 23(4/5): 224-241, https://doi. org/10.1108/03090599910272103.
  • Serrat O., 2009, Harnessing Creativity and Innovation in the Workplace, Knowledge Solutions, September, 61: 1-11, https://www.adb.org/sites/default/fles/publication/27596/harnessing- creativity-and-innovation-workplace.pdf [accessed: 18.06.2020].
  • Talandier B., 2015, Thesis M1: The effect of confict in divergence thinking - A priming paradigm study, https://doi.org/10.13140/RG.2.1.3382.0326,
  • Udwadia F.E., 1990, Creativity and innovation in organizations: Two models and managerial implications, Technological Forecasting and Social Change, 38(1): 65-80.
  • Urbanowska-Sojkin E., 2018, Uwarunkowania kreatywności w przedsiębiorstwach w perspektywie strategicznej, Organizacja i Kierowanie, 2(181): 135-146.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171611089

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.