PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2020 | R. IX, t. 17, nr 1 | 60--76
Tytuł artykułu

System Of Formation, Evaluation and Increasing of the Level of International Investment Attractiveness of SMES in the Tourism Industry: the Context of Innovative Development

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
System formowania, ewaluacji oraz zwiększania poziomu atrakcyjności międzynarodowych inwestycji w średnie i małe przedsiębiorstwa w przemyśle turystycznym: kontekst innowacyjnego rozwoju
Języki publikacji
EN
Abstrakty
W artykule przeanalizowano podstawowe funkcjonalne decyzje taktyczne dla rozwoju przedsiębiorstw przemysłu turystycznego, które zawierają innowacyjne komponenty: marketingowe, naukowe i techniczne, badawcze, niematerialne, produkcyjne, personalne, ekonomiczne, finansowe, informacyjne. Opracowano podejście do kompleksowej oceny międzynarodowej atrakcyjności innowacyjnej i inwestycyjnej przedsiębiorstw przemysłu turystycznego, które opiera się na wyznaczaniu współczynnika finansowo-ekonomicznego, współczynnika wizerunku, współczynnika potencjału innowacyjnego przedsiębiorstwa i współczynnika międzynarodowych rankingów atrakcyjności krajów. Zaproponowano podejście doformowania mechanizmu zwiększenia poziomu atrakcyjności innowacyjnej i inwestycyjnej przedsiębiorstw przemysłu turystycznego, które bierze pod uwagę tworzenie i rozwój klastrów turystycznych, przemysłowych, informacyjno-technologicznych, doskonalenie procesu transferu technologii, integrację z przestrzenią informacyjną innych krajów (w szczególności, udział przedsiębiorstw w e-zamówieniach jako usługodawców w zakresie przemysłu gościnności), zazielenianie biznesu itp. (abstrakt oryginalny)
EN
The article analyzes the main functional tactical decisions for the development of enterprises in the tourism industry, which contain innovative components: marketing, scientific and technical, research, intangible, production, personnel, economic, financial, information. An approach to a comprehensive assessment of international innovation and investment attractiveness of tourism industry enterprises is developed, which is based on determining the financial and economic coefficient, image coefficient, coefficient of innovation potential of the enterprise, and coefficient of international investment attractiveness ratings. An approach to the formation of a mechanism to increase the level of innovation and investment attractiveness of the tourism industry, which provides for the creation and development of tourism, production, information technology clusters, improving the process of technology transfer, integration into the international information space (in particular, the participation of companies in electronic procurement as service providers in the hospitality industry), greening of business, etc. (original abstract)
Rocznik
Strony
60--76
Opis fizyczny
Twórcy
  • Lviv Institute of Economics and Tourism, Lviv, Ukraine
  • Banking University, Lviv, Ukraine
Bibliografia
  • Akhmetshin E.M., Artemova E.I., Vermennikova L.V., Shichiyakh R.A., Prodanova N.A., Kuchukova N.M., Management of Investment Attractiveness of Enterprises: Principles, Methods, Organization, "International Journal of Applied Business and Economic Research", 2017, No.15(23).
  • Dzenis V.O., Dzenis O.O., Shestakova O.A., International investment attractiveness of the enterprise, "Market Infrastructure", 2017, No. 5.
  • Fyliuk, H., Akulenko K., Methodological principles of evaluation of investment attractiveness of the enterprise, "Baltic Journal of Economic Studies", 2018, No. 4(5), https://doi.org/10.30525/2256-0742/2018-4-5-387-395.
  • Markhaichuk M.M.,The analysis of investment attractiveness estimation methods in the context of enterprise innovative development, "Marketing and Management of Innovations", 2012, No. 4.
  • Mazaraki A.A., Melnychenko S.V., Mykhailichko G.I., Tkachenko Т.І. and others, Innovation in tourism, red. A.A. Mazaraki, Kyiv National University of Trade and Economics, Kyiv 2016.
  • Olshansky O.V, Olshanska K.S, Tyutyunnyk V.V., Innovation and investment attractiveness of tourism enterprises, "Economic strategy and perspectives of development of trade and services sphere", 2010.
  • Shamanska O.I., Mechanism to increase the investment attractiveness of food industry enterprises, "Investytsiyi: praktyka ta dosvid", 2012, No. 22, http://www.investplan.com.ua/pdf/22_2012/8.pdf.
  • Sichka I.I., Factors that influence on the investment attractiveness of the tourism and recreation industry in Ukraine, "Scientific Herald of Uzhhorod University", 2016, No. 10(2).
  • Yepifanova I.Y., Hladka D.A., Innovative potential of the enterprise: essence, components and factors of influence, "Economy and Society", 2018, No.14.
  • Yurynets Z.V., Innovation strategies in the system of increasing the competitiveness of Ukraine's economy, A thesis for the Scholarly Degree of Doctor in Economic Sciences, Ivan Franko National University of Lviv, Lviv 2016.
  • World Economic Forum. URL: www.weforum.com
  • The Heritage Foundation. URL: www.heritage.org
  • The Economist Intelligence Unit. URL: www.eiu.com
  • Euromoney Institutional Investor. URL: euromoneyplc.com
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171611107

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.