PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | 8 | nr 1 | 103--116
Tytuł artykułu

Menedżer w roli interwenta w sytuacjach kryzysowych : wybrane cechy osobowości, umiejętności i kompetencje komunikacyjne

Warianty tytułu
Manager in the Role of Intervene in Crisis Situation : Selected Personality Traits, Skills and Communication Skills
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Wykonując swoją pracę, menedżer wchodzi w wiele ról (por. np. Quin, Faerman, McGrath, 2007; Koźmiński, Jemielniak, 2008), a pośród nich należałoby podkreślić rzadko dostrzeganą rolę interwenta. Ograniczona jej widoczność wynika m.in. z tego, że stany kryzysowe nie są doświadczane codziennie, a jeśli się pojawiają, to przede wszystkim zauważane są wtedy, gdy istotnie wpływają na funkcjonowanie organizacji, relacje w zespole lub efektywność pracy. Symptomy kryzysu poprzedzające jego właściwą fazę są dostrzegane z trudem lub bagatelizowane (w literaturze najczęściej wymienia się trzy fazy kryzysu: przedkryzysową, kryzys właściwy i pokryzysową) (zob. np. Krzakiewicz, 2008). Odpowiednia reakcja na sytuację kryzysową, również w aspekcie jednostkowym, zależy m.in. od wiedzy i umiejętności psychologicznych menedżera, którego w wymiarze interwencji kryzysowej dobrze byłoby móc zaliczyć do paraprofesjonalisty. (fragment tekstu)
EN
Crisis situations appear very often and unexpectedly. Although each crisis situation, as well as participating in it, are different, general rules are created to deal with crisis. This article shows how manager should behave and communicate with workers in crisis situation. Some personality traits like emotional balance, extroversion, openness, emotional intelligence, creativity help him. Action and communication of manager in intervention depending on the situation. In case of emergency manager should used to communicate prescriptive otherwise, should be used more empathic listening and questions. Good communication is very important to help other find emotional balance. (original abstract)
Rocznik
Tom
8
Numer
Strony
103--116
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wojskowa Akademia Techniczna w Warszawie
  • Wojskowa Akademia Techniczna w Warszawie
Bibliografia
  • Chybicka A., 2006, Psychologia twórczości grupowej, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków.
  • Ekman P., 2012, Emocje ujawnione, Wyd. Helion, Gliwice.
  • Furnham A., 2010, 50 teorii psychologii, które powinieneś znać, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Gerrig R.J., Zimbardo P.G., 2009, Psychologia i życie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Goleman D. (red.), 2007, Emocje destrukcyjne, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań.
  • Goleman D., Boyatzis R., McKee A., 2002, Naturalne przywództwo, Jacek Santorski - Wydawnictwa Biznesowe, Wrocław-Warszawa.
  • Koźmiński A.K., Jemielniak D., 2008, Zarządzanie od podstaw, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
  • Krzakiewicz K., 2008, Zarządzanie antykryzysowe w organizacji, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
  • Krzyżowski J., 2002, Depresja, Wydawca "Medyk", Warszawa.
  • Kubacka-Jasiecka D., 2010, Interwencja kryzysowa. Pomoc psychologiczna w kryzysach psychologicznych, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
  • Migdał K., 2003, Psychologia w praktyce społecznej, Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa.
  • Mitroff I., 2007, Od zarządzania kryzysowego do przywództwa w sytuacjach kryzysowych, [w:] Biznes. Zarządzanie firmą, Tom I, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K., 2007, Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności, Wyd. Naukowe PWN SA, Warszawa.
  • Nadler R.S., 2011, Inteligencja emocjonalna w biznesie, Wydawnictwo HELION, Gliwice.
  • Nęcka E., 2005, Psychologia twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  • Quin R.E., Faerman S.R., McGrath M.R., 2007, Profesjonalne zarządzanie, PWE, Warszawa.
  • Quirke. B., 2011, Komunikacja wewnętrzna krok po kroku, Wyd. Oficyna Wolters Kluwer Business, Warszawa.
  • Robbins S.P., DeCenzo D.A., 2002, Podstawy zarządzania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Robbins S.P., 2001, Zasady zachowania w organizacji, Wydawnictwo ZYSK i S-ka, Warszawa.
  • Shaughnessy J.J., Zechmeister E.B., Zechmeister J.S., 2002, Metody badawcze w psychologii, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  • Sloane P., 2005, Twórcze myślenie w zarządzaniu, Gdańskie W
  • Stankiewicz J., 1998, Komunikowanie się w organizacji, Wyd. Politechniki Zielonogórskiej, Zielona Góra.
  • Terelak J.F., 2005, Psychologia organizacji i zarządzania, Centrum Doradztwa i Informacji Difin, Warszawa.
  • Tieger P.D., Barron-Tieger B., 1999, Rób to, do czego jesteś stworzony, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa.
  • Wilmot W.W., Hocker J.L., 2011, Konflikty między ludźmi, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Mikroprzedsiębiorca a rozwój - cz. 2. badania "Sposoby radzenia sobie z kryzysem w mikrofirmach", 2013, www.citibank.pl.
  • Jung Typology Test, 2013, www.humanmetrics.com.
  • Kasprzak J., 2000, Interwencja kryzysowa, www.psychologia.edu.pl.
  • Baj L., Czy Polska złapie falę wznoszącą? Rozmowa z Rezą Moghadamem z MFW, 2013, www.wyborcza.biz.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171611663

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.