PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | 12 | nr 4 | 105--117
Tytuł artykułu

Uwarunkowania osobowościowe kreatywności. Kreatywność : cecha pozytywna czy negatywna?

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Determinants of Personality. Creativity : Feature Positive or Negative?
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule została podjęta analiza osobowościowych uwarunkowań kreatywności. Podano także cechy osób kreatywnych takie jak: wytrwałość, androgynia psychologiczna, inteligencja, wyobraźnia itd. Kreatywność w artykule opisywana jest jako cecha. Zwrócono uwagę na pozytywne i negatywne aspekty kreatywności. Do negatywnych należą między innymi: narcyzm, przeżywanie negatywnych emocji, nonkonformizm, nieszczerość itp. (abstrakt oryginalny)
EN
In this article was conducted analysis of determinants of personality creativity. The characteristics of creative people are given, such as perseverance, androgyny, intelligence, imagination, etc. The creativity in the article is understood as a personality trait. Attention was drawn to the positive and negative aspects of creativity. Negatives include narcissism, negative emotions, nonconformism, insincerity, etc. (original abstract)
Rocznik
Tom
12
Numer
Strony
105--117
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wojskowa Akademia Techniczna w Warszawie
Bibliografia
  • Antoszkiewicz J.D., Antoszkiewicz E.A., Piech K., Kształcenie kreatywności w praktyce gospodarczej, [w:] K.J. Szmidt, K.T. Piotrowski (red.), Nowe teorie twórczości, "Impuls", Kraków 2005.
  • Bieniok H., Miejsce kreatywności w procesie projektowania procesu strategii organizacji. Impresje na tle dorobku Profesora Adama Stabryły, Mfiles.pl, Kraków 2014.
  • Chybicka A., Psychologia twórczości grupowej, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2006.
  • Chylińska M., Twórca i jego mózg. O kilku problemach związanych z lokalizacyjnymi teoriami twórczości, [w:] M. Kuśpit, A. Tychmanowicz, J. Zdybel, (red.), Twórczość, kreatywność, innowacyjność, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2016.
  • Dobrołowicz W., Dwa kierunki badania twórczości, [w:] W. Dobrołowicz, J. Gralewski (red.), Kreatywność, Wszechnica Polska - Szkoła Wyższa Wiedzy Powszechnej, Warszawa 2005.
  • Jerzyk E., Leszczyński G., Mruk H., Kreatywność w biznesie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2006.
  • Karwowski M., Konstelacje zdolności. Typy inteligencji a kreatywność, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010.
  • Klincewicz K., Koncepcja klasy kreatywnej Richarda Floridy i klasa kreatywna w Polsce, [w:] K. Klincewicz, Klasa kreatywna w Polsce, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012.
  • Kuśpit M., Tychmanowicz A., Zdybel J., Twórczość, kreatywność, innowacyjność, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2016.
  • Lilienfeld S.O., Lynn S.J., Ruscio J., Beverstein B.L., 50 wielkich mitów psychologii popularnej, Wydawnictwo Cis, Warszawa - Stare Groszki 2011.
  • Matczak A., Knopp K.A., Znaczenie inteligencji emocjonalnej w funkcjonowaniu człowieka, 2013, Wydawnictwo Stowarzyszenia Filomatów, www.LiberiLibri.pl.
  • Nęcka E., Twórczość, [w:] J. Strelau (red.), Psychologia, t. 2, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2000a.
  • Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005b.
  • Nęcka E., Trening twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2000.
  • Popek S.L., Nowe horyzonty i problemy badawcze w psychologii twórczości, [w:] M. Kuśpit, A. Tychmanowicz, J. Zdybel, (red.), Twórczość, kreatywność, innowacyjność, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2016.
  • Proctor T., Zarządzanie twórcze, Gebethner & Ska, Warszawa 1998.
  • Proctor T., Twórcze rozwiązywanie problemów, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.
  • Sloane P., Twórcze myślenie w zarządzaniu, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.
  • Stanisławiak E., Możliwości i ograniczenia w kształtowaniu postaw twórczych, [w:] A. Kosieradzka (red.), Metody i techniki pobudzania kreatywności w organizacji i zarządzaniu, edu-Libri, Warszawa (e-book) 2013.
  • Stasiakiewicz M., Twórczość i interakcja, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1999.
  • Strzałecki A., Psychologiczne wymiary efektywności funkcjonowania polskich menedżerów w warunkach transformacji ustrojowej, [w:] A. Tokarz (red.), W poszukiwaniu zastosowań psychologii twórczości, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005.
  • Szopiński J., Kreatywność menedżerów a ich funkcjonowanie rodzinne, zawodowe osobowościowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004.
  • Szopiński J., Psychologiczne podstawy kreatywności, [w:] A. Kosieradzka (red.), Metody i techniki pobudzania kreatywności w organizacji i zarządzaniu, edu-Libri, Warszawa (e-book) 2013.
  • Terelak J.F., Psychologia organizacji i zarządzania, Centrum Doradztwa i Informacji Difin, Warszawa 2005.
  • Tokarz A., Dynamika procesu twórczego, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005a.
  • Tokarz A., Motywacja jako warunek aktywności twórczej, [w:] A. Tokarz (red.), W poszukiwaniu zastosowań psychologii twórczości, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005b.
  • Tokarz A., Procesy emocjonalne w aktywności twórczej, [w:] D. Doliński, W. Błaszczak, Dynamika teorii. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011.
  • Ujwary-Gil A., Inwentyka, czyli kreatywność w biznesie. Wybrane zagadnienia, WSB-NLU, Nowy Sącz 2004.
  • West M.A., Rozwijanie kreatywności wewnątrz organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
  • Wróblewska M., Mechanizmy rozwoju podmiotowych zasobów twórczych i transgresyjnych w dorosłości, [w:] M. Kuśpit, A. Tychmanowicz, J. Zdybel (red.), Twórczość, kreatywność, innowacyjność, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2016.
  • Zakrzewska I., Człowiek kreatywny według Richarda Floridy, [w:] M. Kuśpit, A. Tychmanowicz, J. Zdybel (red.), Twórczość, kreatywność, innowacyjność, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2016.
  • Amabile T.M., Pillemer J., 2011, Perspectives on the Social Psychology of Creativity, https://dash.Harvard.edu/bitstream/handle/1/9349326/Perspectives_Soc%20Psych%20of%20Cre_AmabilePillemer_JCB_v07_12%2011%2011.pdf?sequence=2 (28.06.2016).
  • Barber N., 2010, The Secret of Creativity: an Oblique Perspective, https://www.psychologytoday.com/blog/the-human-beast/201009/the-secret-creativity-oblique-perspective (12.06.2017).
  • Chamorro-Premuzic T., 2016, Ciemna strona kreatywności, https://www.hbrp.pl/b/ciemna-strona-kreatywnosci/XIN6jS5a (13.06.2017).
  • Csikszentmihalyi M., 2016, The Creative Personality, https://www.psychologytoday.com/articles/199607/the-creative-personality (29.06.2017).
  • Di Fiorre A., 2016, Kreatywność przez małe "k" ma kluczowe znaczenie, https://www.hbrp.pl/b/kreatywnosc-przez-male-k-ma-kluczowe-znaczenie/1HoJXfTKE (3.07.2017).
  • Kaufmann S.B., 2013, Blurred lines, Androgyny And Creativity, https://blogs.scientificamerican.com/beautiful-minds/blurred-lines-androgyny-and-creativity/ (3.07.2017).
  • Kaufmann S.B., 2016, Relaxation Benefits Introverts More Then Extraverts In Boosting Creativity, https://blogs.scientificamerican.com/beautiful-minds/relaxation-increases-creativity-ofintroverts-more-than-extraverts/ (4.07.2017).
  • Korkosz-Gębska J., 2014, Kreatywność i innowacje w zarządzaniu nowoczesnym przedsiębiorstwem, http://www.ptzp.org.pl/files/konferencje/kzz/artyk_pdf_2014/T2/t2_956.pdf (4.07.2017).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171613395

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.