PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2021 | nr 1 | 74--92
Tytuł artykułu

Aktywność i interakcje w przestrzeni muzealnej wobec zmian otoczenia

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Activity and Interactions in the Museum Space in View of the Environmental Changes
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Działalność muzealna obejmuje aktywności podstawowe (gromadzenie, konserwowanie i udostępnianie zbiorów), oraz dodatkowe, czyli działania kulturowe, turystyczne, społeczne i edukacyjne. Punktem odniesienia jest przestrzeń wystawiennicza, jednakże nowe funkcje implikują jej poszerzanie i redefiniowanie. Pandemia oraz obostrzenia wpłynęły na muzea każdego statusu i rodzaju. Działania wcześniej proponowane, jak wirtualne wizyty lub lekcje, stały się od pierwszej połowy 2020 roku kluczowym elementem aktywności. Celem artykułu jest zbadanie, jakie zmiany wprowadzono w sposobie kreowania interakcji i aktywności w przestrzeni muzeów. Zastosowano podejście jakościowe oraz metodykę wielokrotnego studium przypadku. W sposób przekrojowy przeanalizowano, jakie zmiany wprowadzono w sposobach formowania interakcji i aktywności w przestrzeni muzeum. Zwrócono uwagę na perspektywę czasową- czy pewne modyfikacje zostaną utrzymane, czy też preferowane są poprzednie formy budowania interakcji. Wobec wpływu sytuacji epidemiologicznej na muzea, jest to zagadnienie warte eksploracji. Niepewność dotycząca przyszłej sytuacji sprawia, że rozważane zmiany mogą dotyczyć nie tylko perspektywy krótkofalowej, ale być kolejnym motorem zmian w muzeach. (abstrakt oryginalny)
EN
Museum activities include the basic ones (collecting, conserving and exhibitions), as also supportive, pertaining cultural, touristic, social and educational activities. The reference point is the exhibition space, yet new museum functions imply its extension and redefinition. The pandemic and restrictions affected the museums of each type and profile. The previously proposed activities, like virtual visits or lessons, became a crucial element of the activity and offer from the first half of 2020. The aim of the article is to investigate which changes were introduced to creating interactions and activities in the museum's space. A qualitative approach and multiple case study method were applied. The changes introduced in the methods of forming interactions and activity in the museum space were analyzed in a cross-sectional way. The time perspective was also noticed- if some modifications will be maintained, or whether the previous forms are preferred. Facing the impact of the epidemic situation over the museums, this is an issue worth exploring. Uncertainty about the future situation means that the considered changes may not only concern the short-term perspective but also be another driving force behind changes in museums. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
74--92
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Bibliografia
  • 1. Bachórz A., 2008, Czy podróżowanie jest transgresją? Garść refleksji o współczesnym turyście, "Miscellanea Anthropologica et Sociologica", nr 9, s.104-114
  • 2. Black, G., 2012, Transforming museums in the twenty-first century. Routledge
  • 3. Black, G., 2018, Meeting the audience challenge in the 'Age of Participation', "Museum Management and Curatorship", nr 33 (4), s. 302-319
  • 4. Botes V., Diver R., Davey H., 2013, Preserving the past: An accountability study of the annual reporting practices by leading museums in USA, UK and Europe, "Corporate Ownership & Control", nr 11 (1), s. 893-906
  • 5. Camarero C., Garrido M. J., Vicente E., 2015, Achieving effective visitor orientation in European museums. Innovation versus custodial, "Journal of Cultural Heritage", nr 16(2), s. 228-235
  • 6. Coblence E., Sabatier V., 2014, Articulating Growth and Cultural Innovation in Art Museums: The Louvre's Business Model Revision, " International Studies of Management & Organization", nr 44 (4), s. 9-25
  • 7. Coffee K., 2007, Audience Research and the Museum Experience as Social Practice, "Museum Management and Curatorship", nr 22 (4), s. 377-389
  • 8. DesRoches D., 2015, The marketized museum: New museology in a corporatized world, "The Political Economy of Communication", nr 3 (1), s.2-24
  • 9. Dirsehan T., Yalçin A. M., 2011, Comparison between holistic museum visitors and utilitarian museum visitors, "International Journal of Marketing Studies", nr 3 (4), s. 78-94
  • 10. Forrest R., 2013, Museum Atmospherics: The Role of the Exhibition Environment in the Visitor Experience, "Visitor Studies", nr 16 (2), s. 201-216
  • 11. Gaweł Ł., 2011, Muzeum w przestrzeni publicznej. Przyczynek do praktyki zarządzania instytucjami kultury, "Zarządzanie Publiczne", nr 15 (3), s. 53-65
  • 12. Jagodzińska K., 2016, Granice partycypacji w muzeum?, "Muzealnictwo", nr 57, s. 112-121
  • 13. Kasperska E., 2014, Nowoczesne metody docierania do odbiorcy na przykładzie oferty muzeów skansenowskich, "Handel Wewnętrzny", nr 353 (6), s. 49-61
  • 14. Kim S., 2018, Virtual exhibitions and communication factors, "Museum Management and Curatorship", nr 33 (3), s. 243-260
  • 15. Kowalczyk W., 2010, Celebrować, zabawiać czy edukować? Po co społeczeństwu są dziś publiczne muzea, "Muzealnictwo", nr 51, s.55-62
  • 16. Krakowiak B., 2013, Miejsce muzeów w turystyce kulturowej w Polsce, "Turyzm", nr 23 (2), s. 23-33
  • 17. Lindqvist K., 2012, Museum finances: challenges beyond economic crises, "Museum Management and Curatorship", nr 27 (1), s. 1-15
  • 18. Macalik J., Pluta-Olearnik M., 2017, Publiczność muzealna w świetle badań marketingowych-od frekwencji do satysfakcji klienta, "Handel Wewnętrzny", nr 2 (367), s. 259-269
  • 19. Manczak I., 2016, Otoczenie zewnętrzne muzeum: przykład Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie, "Handel Wewnętrzny", nr 365 (6), s. 146-162
  • 20. Manczak I., Sanak-Kosmowska K., Bajak M., 2020, Zastosowanie beaconów w komunikacji z niepełnosprawnym turystą kulturowym (na przykładzie muzeów miejskich), "Turystyka Kulturowa", nr 5, s. 116-139
  • 21. Moen M. C., 1997, Congress and the national endowment for the arts: Institutional patterns and arts funding, 1965-1994, "The Social Science Journal", nr 34 (2), s. 185-200
  • 22. Mygind L., Hällman A. K., Bentsen P., 2015, Bridging gaps between intentions and realities: a review of participatory exhibition development in museums, "Museum Management and Curatorship", nr 30 (2), s. 117-137
  • 23. Olesen A. R., 2016, For the sake of technology? The role of technology views in funding and designing digital museum communication, "Museum Management and Curatorship", nr 31 (3), s. 283-298
  • 24. Różańska R., 2014, Muzeum bez strony internetowej? O zgubnych skutkach braku promocji europejskich muzeów instrumentów muzycznych dla potencjału turystycznokulturowego tych instytucji, "Turystyka Kulturowa", nr 10, s. 52-64
  • 25. Sawczuk M., 2019, Kształtowanie relacji wspomagających innowacyjność muzeum, "Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 381, s. 86-101
  • 26. Søndergaard M. K., Veirum N. E., 2012, Museums and culture-driven innovation in public- private consortia, "Museum Management and Curatorship", nr 27 (4), s. 341-356
  • 27. Ścibiorska-Kowalczyk I., 2017, Konsumenci w turystyce muzealnej, "Turystyka Kulturowa", nr 5, s. 60-73
  • 28. Van Mensch, P., 1992, The museology discourse, Part of PhD thesis: Towards a methodology of museology, University of Zagreb. Available online: http://www. muuseum.ee/en/erialane_areng/museoloogiaalane_ki/p_ van_mensch_towarvan
  • 29. Van Mensch, P., 2003, The characteristics of exhibitions, "Museum aktuell" nr 92, s. 3980- 3985
  • 30. vom Lehn, D., Heath, C., 2016, Action at the exhibit face: video and the analysis of social interaction in museums and galleries, "Journal of Marketing Management", nr 32(15- 16), s. 1441-1457
  • 31. Weil, S. E., 1997, The museum and the public, "Museum management and curatorship", nr 16 (3), s. 257-271
  • 32. Ustawa z dnia 21 listopada 1996 o muzeach, Dz.U. 1997 nr 5 poz. 24
  • 33. Minerva Patronka Dobrej Sztuki, laminerva.pl, [31.12.2020]
  • 34. Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie, www.mim.krakow.pl/aktualnosci/266, [27.12.2020]
  • 35. Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku, https://muzeumpilsudski.pl/wystawa-stala-dlarzeczypospolitej-jozef-pilsudski-1867-1935/, [27.12.2020]
  • 36. Muzeum Narodowe w Krakowie, https://mnk.pl/, [30.12.2020]
  • 37. Serwis Rzeczypospolitej Polskiej, www.gov.pl/web/premier/premier-od-4-maja-drugi-etapznoszenia-ograniczen-zwiazanych-z-koronawirusem, [28.12.2020]
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171616476

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.