PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2020 | 21 | nr 2 | 143--156
Tytuł artykułu

Asymmetry of Foreign Trade Turnover between Ukraine and Poland

Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The article identifies the determinants of the asymmetry of foreign trade turnover between Ukraine and Poland based on an analysis of competitiveness indicators of the studied countries in the period 2003-2017. The emphasis is on calculation of the comparative advantages of particular commodity headings in Polish exports in the domestic market of Ukraine. Potential directions of the intensification of bilateral trade were evaluated. (original abstract)
Rocznik
Tom
21
Numer
Strony
143--156
Opis fizyczny
Twórcy
  • Kyiv National University of Trade and Economics, Ukraine
  • Taras Shevchenko National University of Kyiv, Ukraine
  • University of Rzeszów, Poland
Bibliografia
  • BROLL, U., GILROY, M., (1994). Aussenwirtschaftstheorie. Einführung und Neuere Ansätze, München-Wien., pp. 14-36.
  • DUNNING, J. H., (1992). The Competitive Advantage of Countries and the Activities of Transnational Corporations, Transnational Corporations, No. 2, pp. 11-16.
  • EUROSTAT, database, https://ec.europa.eu/eurostat/data/database
  • FALVEY, R. E., KIERZKOWSKI, H., (1987). Product Quality, Intra-Industry Trade and Perfect Competition, Protection and Competition in International Trade, Essays in Honor of W.M. Corden, /red./ H. Kierzkowski, Oxford, pp. 67-72.
  • GIERSCH, H., (1979). Aspects of Growth. Structural Change and Employment. A Schumpeterian Perspective, Weltwirttschaftliches Archiv, Vol. 115, pp. 1-22
  • GRIES, T., HENTSCHEL, C., WIGGER, B., (1992). Internationale Wettbewerbsfähigkeit - theoretisches Konzept und empirischer Befund, Universität Göttinge, pp. 27-32.
  • GRUBEL, H. G., LLOYD, P. J., (1975). Intra-Industry trade. The theory and measurement of international trade in differentiated products, New York, p. 35.
  • GRZYWACZ, W., (2001).Czynniki wzrostu polskiej konkurencyjności gospodarczej, VII Kongres Ekonomistów Polskich, Warszawa, Sesja II, Zeszyt 17, pp. 1-17.
  • HORN, E. J., (1985). Internationale Wettbewerbsfähigkeit von Ländern, Tübingen, pp. 188-196.
  • KOJIMA, K. A., (1974). International Trade and Foreign Investment: Substitutes or Complements, Hitotsubashi Journal of Economics, No. 169, pp. 237-262.
  • MĄCZYŃSKA, E., (1999). Bezpośrednie inwestycje zagraniczne. Światowe i lokalne czynniki dynamizujące, Ekonomista, No. 1-2, pp. 96.
  • MICHALET, CH. A., (1984). L'integration, pp. 7-17.
  • MISALA, J., (1991). Handel zagraniczny Polski a teoria handlu międzynarodowego, Ekonomista, nr 4-6, pp. 487-499.
  • MISALA, J., (2004). Współpraca gospodarcza Polski z krajami sąsiedzkimi w okresie transformacji, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom, pp.16-28.
  • PETROSE, E., (1959). The Theory of Growth of the Firm, Basil Blackwell, Oxford, pp. 29-43.
  • ROCZNIK STATYSTYCZNY HANDLU ZAGRANICZNEGO, GUS, wybrane wydania, www.stat.gov.pl.
  • SIEBERT, H., RAUSCHER M., (1993). Neuere Entwicklung in der Aussenhandelstheorie, Kiel Working Paper, Institute of World Economics, Kiel, No 476, pp. 17-27.
  • SOETE, L. L. G., (1990). Technical Change Theory and International Trade Competition, Science Technology and Free Trade, /red./ J. de la Monthe, L. M. Ducharme, London, pp. 123-146.
  • THE WORLD COMPETITIVENESS REPORT 1994, (1994). World Economic Forum, Luosanne, pp. 18-37.
  • UNITED NATIONS DATABASE, www.unstats.un.org.
  • VON STACKELBERG, K., (1991). Internationale Wettbewerbsfähigkeit bei zur nehmenden intra-industriellen Handelsbezichungen mit Schwellenländern: Analyse des Handels der Bundesrepublik Deutschalnd, Niedersachens und Japans mit den Schwellenländern Ost-/Südost-Asien/, Berlin, pp. 61-92.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171617524

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.