PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | 4 | 248--265
Tytuł artykułu

Design jako element rynkowej konkurencyjności firmy. Opinie przedsiębiorców z obszaru województwa śląskiego

Autorzy
Warianty tytułu
Design as an Element of Market Competitiveness. The Opinions of Businessmen from Silesian Voivodeship
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przekształcenia ustrojowo-gospodarcze zapoczątkowane w Polsce na przełomie lat 80. i 90. ubiegłego wieku zaowocowały licznymi reformami systemowymi dotyczącymi między innymi liberalizacji zasad funkcjonowania gospodarki. Dzięki temu przed producentami otworzyły się atrakcyjne nisze rynkowe, a rozwój sektora prywatnego stał się głównym źródłem intensywnego rozkwitu przedsiębiorczości. Istotnym fluktuacjom ulegała więc stopniowo sytuacja przedsiębiorstw na rynku, determinując zmiany ich funkcjonowania i orientacji. Zasadniczym punktem odniesienia dla ich działalności stał się odbiorca oferowanych usług i produktów, którego pozycja w łańcuchu gospodarczym również uległa zasadniczej ewolucji. Wcześniej bowiem polski konsument był zadowolony, mogąc nabyć cokolwiek. Projektowane i produkowane wówczas wyroby miały zaspokoić wszelkie potrzeby każdego przeciętnego użytkownika. Nie brano pod uwagę indywidualnych potrzeb i preferencji nabywców (IWP, 2007). Tymczasem w systemie gospodarki wolnorynkowej nabywca ma możliwość dokonywania wielokrotnego wyboru, a siła jego oddziaływania jest jednoznaczną determinantą określającą szanse na przetrwanie poszczególnych przedsiębiorstw. Konieczne staje się adresowanie produktów do możliwie ściśle określonego nabywcy i nadawanie produktom cech stosownych do jego wymagań (G. Gawron, P. Rojek-Adamek, 2011). Dzisiaj nie trudno produkować, gdyż przedsiębiorców już prawie nie ograniczają bariery materiałowe czy technologiczne, ale coraz trudniej sprzedać. Dlatego stopniowo poszerza się grono przekonanych, że to odpowiedni design może pomóc wyróżnić produkt na rynku. Produkty coraz lepiej odpowiadają potrzebom nabywców, firmy nie tylko śledzą aktualne trendy, ale także starają się przewidzieć tendencje i oczekiwania przyszłych klientów. Zrównoważony rozwój nie jest jedynie modnym hasłem, ale też wyzwaniem zmuszającym biznes do poszukiwań lepszych rozwiązań: bardziej trwałego produktu, oszczędności materiałów, krótszego i lżejszego transportu (E. Gołębiowska, 2010). Wszystko to służyć ma również budowaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa, zdobywaniu i ratyfikacji określonej pozycji na rynku, pozwalającej na przetrwanie i dalszy rozwój. (fragment tekstu)
EN
This article attempts to support the opinion that design is one of the essential elements influencing competitiveness of companies in current free market economy. Therefore, the issues directly connected with the idea of market competitiveness were specified. Moreover, the issues connected with the very idea of design were described, taking into account various and ambiguous definitions of this concept. This formed the basis to analyse the application of design and its influence on the functioning of companies, particularly its influence on market competitiveness of the companies which apply this concept. The theoretical analysis was supplemented with the results of empirical research, connected with the demand for design, which was carried out among 352 businessmen from Silesian voivodeship. (original abstract)
Rocznik
Tom
4
Strony
248--265
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
Bibliografia
  • Balcerzak P., 2007: O wzornictwie przemysłowym. Definicje, procedury, korzyści. Warszawa, ASP Wydział Wzornictwa Przemysłowego.
  • Brodowska-Szewczuk J., 2009: Konkurencyjność przedsiębiorstw i źródła przewagi konkurencyjnej. Siedlce, Wydawnictwo Akademii Podlaskiej.
  • Cooper R., Press M., 1995: The Design Agenda. A Guide to Successful Design Management. Chichester & New York, John Wiley and Sons.
  • Gawron G., Rojek Adamek P., 2011: O designie w województwie śląskim. Opinie śląskich projektantów, przedsiębiorców i samorządów lokalnych. Cieszyn, Zamek Cieszyn.
  • Godziszewski B., 2001: Zasobowe uwarunkowania strategii przedsiębiorstwa. Toruń, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
  • Gołębiowska E., 2010: Dobry dizajn to dobry biznes. "Własność Intelektualna", nr 2.
  • IWP - Instytut Wzornictwa Przemysłowego, 2007: Analiza świadomości potrzeb konsumenckich w przedsiębiorstwach przy opracowywaniu i wdrażaniu nowego produktu.
  • Julier G., 2009: Od kultury wizualnej do kultury design. "Kultura Współczesna", nr 3 (61).
  • Kusa R., 2008: Przyczynowo skutkowy model konkurencyjności przedsiębiorstw. "Ekonomia Menedżerska", nr 3.
  • Skawińska E., 2002: Konkurencyjność przedsiębiorstw - nowe podejście. Warszawa, PWN.
  • Składanek M., 2009: Wprowadzenie: Design jako wyzwanie. "Kultura Współczesna", nr 3 (61).
  • Stankiewicz M.J., 2000: Istota i sposoby oceny konkurencyjności przedsiębiorstwa. "Gospodarka Narodowa", nr 7-8.
  • Stankiewicz M.J., 2009: Konkurencyjność przedsiębiorstw. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji. W: S. Lachiewicz, M. Matejun, red.: Konkurencyjność jako determinanta rozwoju przedsiębiorstwa. Łódź, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej.
  • Stefanowski M., Wybieralski W., 2007: Wzornictwo w Polsce dzisiaj. Warszawa, ASP Wydział Wzornictwa Przemysłowego.
  • SPFP - Stowarzyszenie Projektantów Form Przemysłowych, 2006: Strategia rozwoju wzornictwa w Polsce na lata 2007-2020. Warszawa.
  • Walczak W., 2009: Niematerialne determinanty konkurencyjności współczesnych przedsiębiorstw. W: S. Lachiewicz, M. Matejun, red.: Konkurencyjność jako determinanta rozwoju przedsiębiorstwa. Łódź, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej.
  • Walczak W., 2010: Analiza czynników wpływających na konkurencyjność przedsiębiorstw. "E-mentor", nr 5 (37).
  • Verganti R., 2006: Innovating Through Design. "Harvard Business Review", Vol. 84, No 12.
  • Commission Of The European Communities, 2009: Design as user centered innovation, http://ec.europa.eu/enterprise/policies/innovation/files/design_swd_sec501_en.pdf (data dostępu: 10 października 2011).
  • Design Council, 2010: Design in the knowledge economy 2020, http://www.theworkfoundation.com/DownloadPublication/Report/263_CSR Submission FINAL 30-0-2010.pdf (data dostępu: 8 września 2011).
  • Design Council, 2011: Design for innovation, http://www.designcouncil.org.uk/Documents/Documents/OurWork/Insight/DesignForInnovation/DesignForInnova_Dec2011.pdf (data dostępu: 12 sierpnia 2011).
  • Lockwood T. 2010: Między biznesem a klientem, http://www.pro design.com.pl/index.php/czytnik aktualnosci.54/items/miedzy biznesem a klientem.html (data dostępu: 15 września 2011).
  • Ministerstwo Gospodarki, Departament Rozwoju Gospodarki, 2007: Analiza aplikacji wzornictwa przemysłowego w polskich przedsiębiorstwach, http://www.iwp.com.pl/pub/files/centrum_wiedzy/raporty_i_ekspertyzy/1_Raport_glowny.pdf (data dostępu: 15 września 2011).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171617584

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.