PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2021 | nr 6 | 36--46
Tytuł artykułu

Inwestycja obejmująca zbiornik na wody opadowe w świetle przepisów Prawa budowlanego

Warianty tytułu
An Investment Project Involving a Rainwater Storage Tank in the Light of the Provisions of the Construction Law
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zbiorniki na wody opadowe coraz częściej są montowane lub budowane przez inwestorów. Pozwalają one na gromadzenie deszczówki, czym nie tylko ograniczają zużycie wody do picia, ale i zabezpieczają przed niekorzystnym oddziaływaniem samych wód opadowych. Możliwości wykorzystania zgromadzonych w takich zbiornikach wód jest wiele, a ponadto działania administracji publicznej oraz związane z tym instrumenty finansowe zmierzają do zachęcania do ich gromadzenia. Tym samym wydaje się oczywiste, że także obowiązujące prawo powinno ułatwiać realizację takich inwestycji. Tak jednak nie jest. Co do zasady sama inwestycja polegająca na zamontowaniu lub wybudowaniu takiego zbiornika nie została przez ustawodawcę zwolniona z obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę. Tym samym zrealizowanie takiej inwestycji w warunkach tzw. samowoli budowlanej naraża inwestora na wszczęcie wobec niego postępowania naprawczego. Stan ten jest trudny do zaakceptowania, ponieważ ustawodawca zwolnił z reglamentacji prawnej poprzedzającej proces inwestycyjny wybudowanie nie tylko oczka wodnego lub basenu przydomowego, ale także - do pewnej objętości - zbiorników na ścieki, nieczystości lub nawet zbiorniki na paliwa. W związku z tym autor artykułu postuluje dokonanie jak najszybszej nowelizacji przepisów Prawa budowlanego tak, aby także budowa lub montowanie zbiorników na wody opadowe było zwolnione z obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę lub zgłoszenia. (abstrakt oryginalny)
EN
Rainwater tanks are increasingly frequently installed or built by investors. They enable the collection of rainwater, which not only reduces the consumption of drinking water, but also protects against the adverse effects of rainwater itself. There are many possibilities of using the water collected in such tanks and, furthermore, the actions of the public administration and the related financial instruments are intended to encourage their collection. Therefore, it would seem obvious that the applicable law should also facilitate making such investments. However, this is not the case. In principle, the mere investment project involving the installation or construction of such a tank has not been exempted by the lawmakers from the obligation to obtain building permission. Similarly, making such an investment on the conditions of a so-called unauthorized construction project exposes the investor to the initiation of remedial proceedings against him. This state of affairs is difficult to accept, as the lawmakers exempted the construction of not only a pond or a swimming pool from the legal regulations preceding the investment process, but also - up to a certain volume - septic tanks, waste water tanks or even fuel tanks. Therefore, it is proposed that the provisions of the Construction Law are amended as soon as possible so that the construction or installation of rainwater tanks is also exempted from the obligation to obtain building permission or to submit a notification. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
36--46
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Jagielloński
Bibliografia
  • Bojarski M., Warunki techniczne i usytuowanie budynków. Zagadnienia administracyjnoprawne, Warszawa 2009.
  • Dziwiński R., Ziemski P., Prawo budowlane. Komentarz, Warszawa 2005.
  • Prawo budowlane, red. A. Gliniecki, Warszawa 2016.
  • Kapelusiak M., Oczko wodne - czy można odprowadzić do niego deszczówkę?, https://ladnydom.pl/budowa/1,108843,13138193,Oczko_wodne_czy_mozna_odprowadzic_do_niego_deszczowke_.html.
  • Kostka Z., Prawo budowlane. Komentarz, Gdańsk 2004.
  • Kwaśniewska A., Zbiornik na deszczówkę - jak go zbudować, by uzyskać dofinansowanie?, https://www.lex.pl/jak-zbudowac-zbiornik-na-deszczowke-by-uzyskac-dofinansowanie-od-1-lipca-2020,12842.html.
  • Polskie nazwy geograficzne. Część IV, Oceny i morza. Państwowa Służba Geodezyjna i Kartograficzna. Główny Geodeta Kraju, red. I. Krauze-Tomczyk, J. Kondracki, Warszawa 1994.
  • Prawo budowlane. Komentarz, red. Z. Niewiadomski, Warszawa 2020.
  • Serafin S., Prawo budowlane. Komentarz, Warszawa 2006.
  • Siegień J., Prawo budowlane. Komentarz, Warszawa 2003.
  • Skowrońska M., Erozja wodna - zagrożenie dla jakości polskich gleb, https://nawozy.eu/wiedza/porady-ekspertow/gleba/erozja-wodna-zagrozenie-dla-jakosci-polskich-gleb.html.
  • Słownik języka polskiego. R-Z, red. M. Szymczak, Warszawa 1996.
  • Szuwalski P., Wprowadzanie ścieków komunalnych do wód lub do ziemi, LEX 2020.
  • Zdanowska J., Oczko wodne do ogrodu: 10 kroków do sukcesu, https://ladnydom.pl/Ogrody/56,162390, 18743991,oczko-wodne-10-krokow-do-sukcesu.html.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171621268

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.