Warianty tytułu
Teacher in Relation to a Cultural Change and Searching for the Truth About Good in a Light of Karol Wojtyła's Thought
Języki publikacji
Abstrakty
Rozwój kultury miał wpływ na narodzenie się miłości i całego bogactwa uczuć i postaw właściwych tylko człowiekowi. Edukacja kulturalna pozwala nam docenić piękno, rozpoznać prawdę o dobru3. Tak istnienie kultury postrzegał Karol Wojtyła, gdy pisał: "Słowo kultura jest jednym z tych, które najbliżej związane są z człowiekiem, które określają jego ziemską egzystencję i poniekąd wskazują na samą jego istotę. Człowiek to ten, który tworzy kulturę, który potrzebuje kultury, który dzięki niej sam tworzy. [...] dzieła kultury, które trwają dłużej niż człowiek, dają o nim świadectwo życia duchowego - a duch ludzki żyje nie tylko przez to, że panuje nad materią, ale żyje sam w sobie treściami, które tylko jemu są dostępne i dla niego posiadają znaczenie. Żyje więc prawdą, dobrem i pięknem - i potrafi to swoje życie wewnętrzne wyrażać na zewnątrz i obiektywizować w swych dziełach" (Wojtyła, 1964, s. 1154). Procesy socjalizacyjne prowadzą do powielania schematów zachowań, odczuć, sposobów życia4, natomiast właśnie fenomenom kultury i wychowania zawdzięczamy rozwój człowieczeństwa choćby poprzez przewartościowywanie dotychczasowych sposobów istnienia5(fragment tekstu)
The author of the article tries to show that the problems connected with the cultural change can be found the solution in the idea of truth about right. The idea of truth about right is described in the philosophical works of Karol Wojtyła. His considerations can be inspiration for educators and education(original abstract)
Słowa kluczowe
Czasopismo
Rocznik
Strony
119--129
Opis fizyczny
Twórcy
autor
Bibliografia
- Bauman Z., 1995: Ciało i przemoc w obliczu ponowoczesności. Toruń
- Benjamin H., 1998: Edukacja jaskiniowców. Przeł. M. Lawergne. Warszawa
- Ecler B., 2001: Rodzinne wychowanie do wysiłku. Katowice
- Ecler-Nocoń B., 2009: Wychowawcze konteksty myśli Karola Wojtyły. Rzecz dla pedagogów. Katowice
- Etcoff N., 2000: Przetrwają najpiękniejsi. Przeł. D. Cieśla. Warszawa
- Fatyga B., 1999: Dzieci z naszej ulicy. Antropologia kultury młodzieżowej. Warszawa
- Fukuyama F., 2005: Koniec człowieka. Przeł. B. Pietrzyk. Kraków
- Gajda J., 2008: Antropologia kulturowa. Cz. 2: Kultura obyczajowa początku XXI wieku. Kraków
- Jan Paweł II, 1997: Przemówienie z okazji 600-lecia Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego. Wygłoszone 08.06.1997 r.
- Julia D., 1992: Słownik filozofii. Katowice
- Lorenz K., 1986: Regres człowieczeństwa. Przeł. A.D. Tauszyńska. Warszawa, s. 190-191
- Melosik Z., 2006: Tożsamość, ciało i władza. Poznań
- Nowak M., 2000: Pedagogika otwarta. Lublin
- Stróżewski W., 1964: Kultura a wartość. "Znak", nr 121-122, s. 1154
- Szmajdziński B., 2007: Syndrom uzależnienia od Internetu. Warszawa
- Tapscott D., 2010: Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat. Przeł. P. Cypryański. Warszawa
- Taylor Ch., 2001: Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej. Przeł. M. Gruszyński et al. Warszawa
- Wojtyła K., 1964: Chrześcijanin a kultura. "Znak", nr 124
- Wojtyła K., 1983: Elementarz etyczny. Lublin
- Wojtyła K., 1986a: Miłość i odpowiedzialność. Red. T. Styczeń. Wyd. 4. Lublin
- Wojtyła K., 1986b: Wykłady lubelskie. Red. T. Styczeń. Lublin
- Wojtyła K., 1991a: W poszukiwaniu zasad perfekcjoryzmu w etyce. W: Idem: Zagadnienie podmiotu moralności. Red. T. Styczeń. Lublin
- Wojtyła K., 1991b: Zagadnienie podmiotu moralności. Red. T. Styczeń. Lublin
- Wojtyła K., 1994a: Osoba i czyn. W: Idem: Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne. Red. T. Styczeń. Lublin
- Wojtyła K., 1994b: Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne. Red. T. Styczeń. Wyd. 3. Lublin
- Zubelewicz J., 2003: Dwie filozofie edukacji - aksjocentryzm i pajdocentryzm. Warszawa
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171623490