Warianty tytułu
The role of art Schools in Creating Bytom's Cultural Environment
Języki publikacji
Abstrakty
Kształtowanie środowiska kulturowego, a więc kreowanie w danej zbiorowości społecznej systemu oddziałujących na jednostkę elementów kulturowych (Olechnicki, Załęcki, 1997, s. 214), w dobie społeczeństwa informatycznego i kultury popularnej zdaje się szczególnie ważnym zadaniem. Jego znaczenie jest jeszcze większe, jeśli dotyczy środowisk typowo robotniczych o nikłych tradycjach kulturowych i edukacyjnych. Do takich niewątpliwie należy miasto Bytom, od wielu dziesięcioleci zdominowane przez przemysł ciężki. Stwarzanie ofert kulturalnych w tym środowisku staje się przyczynkiem do świadomego uczestnictwa lokalnej społeczności w dorobku kulturowym, a w konsekwencji warunkuje rozwój jej kompetencji kulturowych (Ferenz, 2003, s. 28). Wchodzenie człowieka w kulturę zależne jest bowiem od bodźców intelektualnych i emocjonalnych otrzymywanych w procesie socjalizacji i edukacji, a także od uwarunkowań życiowych. W tym sensie proces ten każdorazowo przebiega inaczej (ibidem, s. 26), natomiast różnorodność dróg poznawania dóbr kultury tworzy indywidualną kompozycję kulturalną. Mowa tu o sferze kultury rozumianej w węższym znaczeniu - jako dziedzinie wartości pozbawionych zwykle praktycznej użyteczności, uprawianych i rozwijanych bezinteresownie, ze względu na związane z nimi wewnętrzne przeżycia (Kłoskowska, 2005, s. 66).(fragment tekstu)
The text is an atlempt of synthetic depiction of the function and tasks of art schools in the creation of the cultural environment of the city. It presents two of Bytom's art schools - State Music School and State Ballet School, and their functioning(original abstract)
Słowa kluczowe
Czasopismo
Rocznik
Strony
325--336
Opis fizyczny
Twórcy
autor
Bibliografia
- Arbiszewski K., 2011: Uczestnictwo jednostek w kulturze. Uwagi na temat nowej dynamiki kultury na przykładzie melomanów i ewolucji nośników muzyki. "Kultura i Społeczeństwo", nr 1
- Ferenz K., 2003: Drogi kształtowania się kompetencji kulturowej. "Edukacja", nr 4
- Jakubowski W., 2005: Edukacyjny kontekst kultury popularnej, czyli poważne aspekty niepoważnej muzyki. "Wychowanie Muzyczne", nr 4
- Kłoskowska A., 2005: Kultura masowa. Wyd. 4. Warszawa
- Malinowski B., 2000: Jednostka, społeczność, kultura. Warszawa
- Mika B., 2003: Edukacyjne uwarunkowania uczestnictwa w kulturze. "Bytomskie Zeszyty Pedagogiczne" [Bytom]
- Nosal P., 2010: Style życia a uczestnictwo w kulturze. Pytanie o wzajemne relacje i metodologiczny punkt ciężkości w badaniach stylów życia. "Kultura i Społeczeństwo", nr 2
- Olechnicki O., Załęcki P., 1997: Słownik socjologiczny. Toruń
- Tyszka A., 1981: Partycypacja kulturalna. "Teksty", nr 3
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171623622