Warianty tytułu
Współczesne rozwiązania w ZZL jako sposób na proinnowacyjne oddziaływanie wynagrodzeń
Języki publikacji
Abstrakty
The article presents evidence that it is possible to bolster the pro-innovation influence of remuneration by applying certain human resource management solutions currently being developed. The conducted research shows that the effectiveness of pro-innovative remuneration systems is determined not only by the structure of the system, but to a great extent by the solutions that support it and are found in the sphere of company management. Empirical evidence and statistical analyses demonstrate that the effectiveness of pro-innovation remuneration systems grows when the company strongly supports worker innovation by way of a pro-innovation organizational culture, structure, and business strategy. Important conditions determining the effectiveness of a pro-innovation remuneration system include its cohesiveness with the HRM system as well as the comprehensiveness of pro-innovation HRM remuneration solutions. Moreover, it was shown that monetary compensation is a very important instrument in motivating workers to be innovative. However, its effectiveness increases when it is supplemented by intangible motivation-i.e. recognition. (original abstract)
W artykule przedstawiono dowody na to, że za pomocą współcześnie rozwijanych niektórych rozwiązań w systemach zarządzania zasobami ludzkimi można wzmocnić proinnowacyjne oddziaływanie wynagrodzeń. Na podstawie przeprowadzonych badań stwierdzono, że o skuteczności proinnowacyjnego systemu wynagradzania decyduje nie tylko jego konstrukcja, ale w dużej mierze wspierające go rozwiązania w sferze zarządzania firmą. Empirycznie i przy użyciu metod statystycznych potwierdzono, że skuteczność proinnowacyjnego systemu wynagradzania rośnie, kiedy przedsiębiorstwo silnie wspiera innowacyjność pracowniczą poprzez proinnowacyjną kulturę organizacji, strukturę i proinnowacyjną strategię biznesową. Istotnymi warunkami skuteczności proinnowacyjnego systemu wynagradzania są jego spójność z systemem ZZL oraz kompleksowość proinnowacyjnych rozwiązań ZZL. Ponadto wykazano, że wynagrodzenia pieniężne są bardzo istotnym instrumentem motywowania pracowników do innowacyjności, ale ich skuteczność się zwiększa, gdy są uzupełniane środkami motywowania niematerialnego (tzw. środki uznania). (abstrakt oryginalny)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
85--103
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Institute of Labor and Social Studies
Bibliografia
- Baczko, T. and Puchała-Krzywina, E. (Eds.) (2013). Raport o innowacyjności gospodarki Polski w 2012 r. [Report on the innovativeness of the Polish economy in 2012]. Warsaw: Scientific Editorial Office, Institute of Economics of the Polish Academy of Sciences.
- Borkowska, S. (Ed.) (2010). Rola ZZL w kreowaniu innowacyjności [The role of HRM in creating innovation]. Warsaw: C. H. Beck.
- Borkowska, S. & Jawor-Joniewicz, A. (Eds.) (2016). Kształtowanie zaangażowania pracowników w kontekście zarządzania różnorodnością [Shaping worker engagement in the context of diversity management]. Warsaw: ILSS.
- Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w latach 2008-2010 (2012) [Company innovative activity over the years 2008-2010 (2012)]. Informacje i opracowania statystyczne [Information and statistical studies], Warsaw: GUS Statistics Poland, Szczecin Office of Statistics.
- Knegtmans, R. (2019). Zwinny talent. Dziewięć kluczowych zasad wyboru pracowników, którzy przetrwają nadchodzące zmiany [Agile talent: Ten key principles for selecting employees who will survive upcoming changes]. Warsaw: Imprint Media.
- Juchnowicz, M. (2019). Zwinne organizacje wyzwaniem dla zarządzania zasobami ludzkimi [Agile organizations: A challenge for human resource management]. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi [Human Resource Management], no. 2 (127).
- Juchnowicz, M. (2012). Zaangażowanie pracowników. Sposoby oceny i motywowania [Employee engagement: Methods of assessing and motivating]. Warsaw: PWE Polish Economic Publishers.
- OECD (2005). Oslo manual: Guidelines for collecting and interpreting innovation data, 44-53. Paris: OECD, no. 2 (127).
- Sajkiewicz, B. (2010). Motivating for Innovativeness. In S. Borkowska (Ed.), Creating innovation in the organization: The role of human resource management, 110-122. Warsaw: ILSS.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171623638