PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2017 | 1(48) | 143--157
Tytuł artykułu

Miłość w obliczu trudności - andragogiczno-edukacyjne implikacje w biograficznych relacjach partnerskich

Autorzy
Warianty tytułu
Die Liebe angesichts der Schwierigkeiten - andragogische Implikationen für biografische partnerschaftliche Beziehungen
Love in the Face of Difficulty - Andragogical Educational Implications Observed in Partners' Biographical Narratives
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zatem celem niniejszych rozważań jest ukazanie tego, jaki jest andragogiczno-edukacyjny wymiar miłości. Przedmiotową problematykę chciałabym uchwycić w związkach interpersonalnych kilku par. Relacje tych par ukazane zostały w perspektywie autobiograficznej. Wybrałam takie pary, których uczucie, w moim postrzeganiu, zapisane zostało w materiałach autobiograficznych w sposób wyjątkowo sugestywny i nasycony. Pary te doświadczały szeregu kryzysów i trudności, takich jak choroba, więzienie, rozłąka. Czego nauczyli się partnerzy w obliczu doświadczania trudów miłości? Jakich lekcji obojgu udzieliła miłość? W jaki sposób uzewnętrzniają oni swoje doświadczenia i przeżycia? W kontekście tych pytań uzasadnione oraz niezwykle frapujące wydaje się podjęcie refleksji nad istotą doświadczeń edukacyjnych realizujących się w relacjach intymnych opisanych w materiałach biograficznych par, których problemy i trudności zostały ukazane z perspektywy obojga partnerów. Stanowi to interesującą kwestię zarówno w kontekście rozważań biograficznych, socjologicznych, jak i andragogicznych. Jak już wspomniałam, podstawą podjętych tu rozważań stały się subiektywnie wybrane materiały autobiograficzne, w których zostały uchwycone relacje interpersonalne z perspektywy doświadczania ich zarówno przez partnerkę, jak i przez partnera relacji. (fragment tekstu)
EN
The author attempts to show the andragogy contecst of love, which seeks to capture the interpersonal relationships of several pairs. The relationship of these pairs have been shown in perspective autobiographical, in the context of life's problems. To search for research were selected pair, which was recorded in the feeling of autobiographical material in an extremely suggestive and saturated. These pairs experienced a number of crises and difficulties such as illness, imprisonment, separation. What they learned partners in the face of the experience of the hardships of love?, what lessons gave them love? How to bring out their experience? These are just some questions that anchor the discussion in the andragogy. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Tom
Strony
143--157
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
Bibliografia
  • Demetrio D.: Edukacja dorosłych. Przekł. A. Górka. W: Pedagogika. T. 3. Red. B. Śliwerski. Gdańsk: GWP, 2006.
  • Gdula M.: Trzy dyskursy miłosne. Warszawa: Oficyna Naukowa, 2009.
  • Kamiński M.: Alfabet. Warszawa: Wydawnictwo G+JRBA, 2013.
  • Kargul J.: Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Przesłanki do budowy teorii edukacji całożyciowej. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji, 2001.
  • Kuroniowie G. i J.: Listy jak dotyk. [Wybór, red., oprac. M. Krawczyk]. Warszawa: Ośrodek Karta, 2014.
  • Miasto i czas. Red. J. Kurek, K. Maliszewski. Chorzów: Miejski Dom Kultury "Batory", 2008.
  • Mizińska J.: Młodość a wartość starości. "Chowanna" 2008, T. 1 (30): Jakości egzystencjalne wyzwaniem dla pedagogiki i edukacji.
  • Oleś P.K.: Psychologia człowieka dorosłego. Ciągłość - zmiana - integracja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011.
  • Pietrasiński Z.: Rozwój człowieka dorosłego. Warszawa: Wydawnictwo Wiedza Powszechna, 1990.
  • Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych. Oprac. zespół biblistów polskich z inicjatywy Benedyktynów Tynieckich. [Biblia Tysiąclecia]. Wyd. 5. Poznań: Pallotinum, 2000.
  • Ratajczak Z.: Zachwyt i logika czynu. Portret intelektualny Tadeusza Tomaszewskiego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2006.
  • Sulik M.: W poszukiwaniu znaczenia miłości dla natchnienia, nauki i twórczości - odniesienia biograficzne. W: Uczący się dorosły w zmieniającym się świecie / Learning Adult in the Changing World. Red. A. Fabiś, A. Stopińska Pająk. Bielsko Biała: Wyższa Szkoła Administracji, 2010.
  • Trzy dzienniki zestawione przez Marię von Rosen i Ingmara Bergmana . Przeł. T. Szczepański. Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria, 2007.
  • Wat A.: Dziennik bez samogłosek. Warszawa: Wydawnictwo Czytelnik, 2001.
  • Watowa O.: Wszystko co najważniejsze... Warszawa: Agora, 2011.
  • Wojciszke B.: Psychologia miłości: intymność, namiętność, zaangażowanie. Wyd. 4. dodr. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwa Psychologiczne, 2005.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171623708

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.