PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2021 | nr 42 | 34--44
Tytuł artykułu

Stosunek przedstawicieli pokolenia Y do kultur organizacyjnych z modelu K.S. Camerona i R. E. Quinna

Warianty tytułu
Attitude of Generation Y Representatives to Organizational Cultures Based on K.S. Cameron and R.E. Quinn Model
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Na współczesnym rynku pracy zaczynają dominować przedstawiciele pokolenia Y. Chociaż są oni postrzegani jako osoby silnie zdeterminowane w zdobywaniu nowych doświadczeń zawodowych, to wśród wyznawanych wartości na pierwszym miejscu stawiają rodzinę. Istotną lukę badawczą stanowi to, jak przedstawiciele pokolenia Y odnoszą się do poszczególnych kultur organizacyjnych diagnozowanych w modelu K.S. Camerona i R.E. Quinna. Celem podjętego badania było określenie, czy między wartościami, którymi kierują się w życiu codziennym przedstawiciele pokolenia Y, a wartościami, które uznają za najważniejsze w życiu zawodowym, oraz kulturą organizacyjną, w której chcieliby pracować, zachodzą związki. Artykuł został opracowany na bazie dostępnej literatury przedmiotu oraz badania ilościowego. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że przedstawiciele pokolenia Y wyrażają tym większą chęć pracy w organizacjach, im bar-dziej mają one wspólne wartości i cele z tymi przyjmowanymi przez nich w życiu codziennym. Ponadto członkowie pokolenia Y są zainteresowani przede wszystkim pracą w organizacji o kulturze klanu, w której ludzie chętnie ze sobą współpracują, panuje przyjazna atmosfera, a pracowników cechuje lojalność i przywiązanie do organizacji.(abstrakt oryginalny)
EN
The representatives of Generation Y are beginning to dominate the modern labor market. Although they are perceived as people strongly determined to gain new professional experience, they put the family in the first place among the values they profess. An important research gap is how the representatives of Generation Y relate to individual organizational cultures diagnosed in the K.S. Cameron and R.E. Quinn model. The aim of the study was to determine whether there are relationships between the values the representatives of Generation Y guide their everyday life by and the values they consider most important in their professional life as well as the organizational culture in which they would like to work. The article was prepared on the basis of the available literature on the subject and quantitative research. As a result of the research, it was found that the representatives of Generation Y express a greater willingness to work in such organizations which have values and goals more similar to those adopted by the representatives in their everyday life. In addition, members of Generation Y are primarily interested in working in an organization with a clan culture, where people are willing to cooperate with each other, there is a friendly atmosphere, and employees are characterized by loyalty and attachment to the organization.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
34--44
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • 1. Armstrong M. (2009), Armstrong's Handbook of Human Resource Management Practice, Kogan Page, London.
  • 2. Bajdak A., Janeczek U., Spyra Z. (2018), Pokolenie Y wobec narzędzi marketingu mobilnego, "Handel Wewnętrzny", nr 3(374).
  • 3. Bakanauskienė I., Bendaravičienė R., Bučinskaitė I. (2016), Employer's Attractiveness: Generation Y Employment Expectations in Lithuania, "Human Resources Management & Ergonomics", Vol. 10(1).
  • 4. Cameron K., Quinn R. (2003), Kultura organizacyjna - diagnoza i zmiana, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  • 5. Deloitte (2018), Milenialsi nie gryzą - czyli system wartości kulturowych i potrzeby pokolenia, https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/human-capital/articles/employee-experience/milenialsi-nie-gryza.html (dostęp: 17.01.2021).
  • 6. Fernández R., Fogli A., Olivietti C. (2004), Mothers and Sons: Preference Formation and Female Labor Force Dynamics, "The Quarterly Journal of Economics", Vol. 119(4).
  • 7. Grzesiak M. (2017), Negatywne implikacje postprawdy i fake newsów w kontekście kształtowania marki osobistej, "Marketing i Rynek", nr 12.
  • 8. McQueen M. (2016), Pokolenie Y. Współistnienie czy współdziałanie. Nowe zasady komunikacji międzypokoleniowej, Studio Emka, Warszawa.
  • 9. Murzyn M., Nogieć J. (2015), Deklarowane wartości w opinii przedstawicieli wybranych pokoleń, "Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu", nr 3, t. 15.
  • 10. Nikonowicz A., Panasewicz K., Połocka M. (2019), Pokolenie Y - wartości i oczekiwania wobec pracy i pracodawcy, "Akademia Zarządzania", nr 3(1).
  • 11. Opalińska A. (2018), W poszukiwaniu komunikacji między pracownikami a pracodawcami: analiza porównawcza pokoleń funkcjonujących na współczesnym rynku pracy, "Zeszyty Naukowe Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego w Zielonej Górze", nr 9.
  • 12. Sadowski R. (2018), Raport Newspoint: Pokolenia w Polsce i potrzeba monitorowania ich rosnącej aktywności, https://blog.newspoint.pl/index.php/2018/03/21/raport-newspoint -pokolenia-w-polsce-i-potrzeba-monitorowania-ich-rosnacej-aktywnosci/ (dostęp: 18.01.2021).
  • 13. Sajduk B. (2015), Nowoczesna dydaktyka akademicka. Kto kogo jak uczy?, http://dydaktykaakademicka.pl./18 (dostęp: 16.01.2021).
  • 14. Świtała M., Mościcki M. (2016), Identyfikacja profilu kultury organizacyjnej usługodawcy logistycznego z wykorzystaniem modelu wartości konkurujących, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach", nr 306, z. 8.
  • 15. Wiśniewski M., Leja K. (2015), Analiza kultury organizacyjnej placówki sieci sklepów sportowych - raport z badań, "e-Mentor", nr 3(60), http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/60/id/1188 (dostęp: 17.01.2021).
  • 16. Wojtaszczyk K. (2010), Employer branding - przesłanki i cele budowania marki pracodawcy, "Przegląd Organizacji", nr 1.
  • 17. Wrzesień W. (2016), Czy pokoleniowość nam się przydarzy? Kilka uwag o współczesnej polskiej młodzieży, "Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny", nr 1, t. 78.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171623738

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.