Warianty tytułu
Die Zusammenarbeit zwischen Eltern und Lehrern zwecks der Lebensqualität der Kinder und Jugendlichen
Cooperation Between Parents and Teachers and the Quality of Life in Children and Adolescent
Języki publikacji
Abstrakty
Refleksja nad tym, jak rodzice i nauczyciele nawiązują współpracę w celu wspierania rozwoju młodego pokolenia, co przekłada się bezpośrednio na subiektywną i obiektywną jakość jego życia, może pomóc w dostrzeżeniu i wypracowaniu konstruktywnych działań i poszukiwaniu rozwiązań nowych, przynoszących pożądane efekty rozwojowo-wychowawcze. W artykule zaprezentowane zostaną wskazania dla nauczycieli, pedagogów do nawiązywania i podtrzymywania współpracy z rodzicami. Uzasadnieniem przedstawionych wskazań będą doświadczenia autorki artykułu związane z pracą na stanowisku pedagoga w szkole średniej i osoby prowadzącej zajęcia warsztatowe z rodzicami dzieci w wieku przedszkolnym. Uwzględniono również znaczenie podejmowanej współpracy dla dobrostanu dzieci i młodzieży. Jakość życia, dobrostan, satysfakcja z życia są terminami odnoszącymi się do tych sfer życia człowieka, które podlegają wartościowaniu. Przedszkole, szkoła czy różnego rodzaju świetlice są miejscami, w których dzieci i młodzież spędzają znaczną część swojego życia. Tworzenie placówek, w których wszystkie podmioty zainteresowane kształceniem i wychowaniem będą odbierały podjęte działania jako sprzyjające podnoszeniu jakości życia dzieci i młodzieży, wymaga poszukiwania sposobu tworzenia instytucji otwartej na zmiany(fragment tekstu)
Cooperation between parents and teachers can play a significant role for perceiving the quality of life by children and adolescent. In this article I present some ways of understanding the quality of life and some recommendations for development cooperation between parents and teachers. In creation an atmosphere which favor increasing the quality of life in children and adolescent I include the teacher's attitude, the need to strive to define common aims and respect voluntary and partnership in cooperation(original abstract)
Twórcy
autor
Bibliografia
- Babiuch M.: Jak współpracować z rodzicami "trudnych uczniów"? Warszawa: WSiP, 2002
- Baumann K.: Jakość życia w okresie późnej dorosłości - dyskurs teoretyczny. "Gerontologia Polska" 2006, T. 14
- Faber A., Mazlish E.: Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły. Przeł. M. Więznowska. Poznań: Media Rodzina of Poznań, 1998
- Greene R.W., Ablon J.S.: Terapia dzieci impulsywnych. Przeł. M. Stasińska. Kraków: Wydawnictwo UJ, 2008
- Hart R.: Children's Participation: The Theory and Practice of Involving Young Citizens in Community Development and Environmental Care. New York: UNICEF, 1997
- Hautumm A., Prott R.: 12 zasad efektywnej współpracy pomiędzy nauczycielkami a rodzicami. http://www.frd.org.pl/pl/artykul/_168 [dostęp: 5.07.2013]
- Hautumm A., Prott R.: Dwanaście zasad efektywnej współpracy pomiędzy nauczycielkami a rodzicami. W: Nigdy nie jest za wcześnie - rozwój i edukacja małych dzieci. Red. T. Ogrodzińska. Warszawa: Fundacja Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Komenskiego, 2004
- Jarosz E., Wysocka E.: Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, 2006
- Jucewicz A., Milska-Wrzosińska Z.: Niedosyt. "Gazeta Wyborcza" z dnia 6 lipca 2013, dodatek: "Wysokie Obcasy", nr 27 (734)
- Kazdin A.: Parent Management Training. Treatment for Oppositional, Aggressive, and Antisocial Behavior in Children and Adolescents. Oxford: Oxford University Press, 2005
- Konieczna A.: Analiza struktury interakcji w sytuacji rozmowy nauczycieli z rodzicami o problemach szkolnych ucznia. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2009
- Łobocki M.: Współdziałanie nauczycieli i rodziców w procesie wychowania. Warszawa: Nasza Księgarnia, 1985
- Mendel M.: Rodzice i nauczyciele jako sprzymierzeńcy. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia, 2007
- Mróz J.: Szczęśliwym być. Poczucie dobrostanu psychicznego wśród młodych ludzi. http://www.wsu.kielce.pl/start/Mlodziez%20w%20spoleczenstwie%20zmiany,%20Maria%20Sroczynska/Polska-Ukraina_3_7.pdf/ [5.07.2013]
- Poćwiardowska B.: Przejawy oporu w relacji wychowawca - rodzice. W: O kompetencjach współczesnych wychowawców. Red. D. Zając. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2010
- Poćwiardowska B.: Znaczenie wybranych metod oddziaływań wychowawczych dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym. "Wychowanie Na Co Dzień" 2012, nr 6
- Rosenberg M.B.: Porozumienie bez przemocy: o języku serca. Przeł. M. Kłobukowski. Warszawa: J. Santorski & Co., 2005
- Sennett R.: Etyka dobrej roboty. Przeł. J. Dzierzgowski. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA, 2010
- Śliwerski B.: Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2013
- Trzebińska E.: Psychologia pozytywna. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2008
- W poszukiwaniu partnerstwa rodziny, szkoły i gminy: praca zbiorowa. Red. M. Mendel. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2000
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171623872