PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2021 | 25 | nr 1 | 63--81
Tytuł artykułu

Evaluation of Formal Preparation of Universities for International Mobility. Results of Questionnaire Research Conducted Among Employees

Warianty tytułu
Ocena przygotowania formalnego uczelni do międzynarodowej mobilności. Wyniki badań kwestionariuszowych w grupie pracowników
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The article is dedicated to the evaluation of the formal preparation of universities for international mobility. In order to perform the analysis, the authors used the results of the quantitative primary research conducted in the Stranger project of the Erasmus + strategic partnership. The target group included employees (administrative staff and academic teachers) from universities in Poland, Greece, Hungary and Ukraine that form the partnership. To make it possible for respondents to answer closed-ended questions, summative scales were created. The study examined correlation relationships between the respondents' answers aggregated to summative scales, and also strived to classify the respondents in terms of the obtained values for summative scales using hierarchical cluster analysis (Ward's method). The results of the analyses showed the existence of many problems in the field of broadly understood internationalization of universities, and also indicated a significant differentiation of evaluations due to respondents' characteristics.(original abstract)
W artykule oceniono formalne przygotowanie uczelni do międzynarodowej mobilności. Do analiz wykorzystano wyniki ilościowych badań pierwotnych prowadzonych w projekcie Stranger partnerstwa strategicznego Erasmus+. Grupą docelową badania kwestionariuszowego byli pracownicy uczelni (administracja i nauczyciele akademiccy) z uczelni tworzących partnerstwo z Polski, Grecji, Węgier i Ukrainy. Do udzielenia odpowiedzi na postawione pytania badawcze utworzono skale sumacyjne dla wybranych pytań zamkniętych kwestionariusza. Badano związki korelacyjne między odpowiedziami respondentów zagregowanymi do skal sumacyjnych. Podjęto próbę klasyfikacji respondentów ze względu na uzyskane wartości dla skal sumacyjnych z wykorzystaniem hierarchicznej analizy skupień (metoda Warda). Wyniki pokazały istnienie wielu problemów w zakresie szeroko pojętej internacjonalizacji uczelni, a także dużego zróżnicowania ocen ze względu na cechy metryczkowe respondentów.(abstrakt oryginalny)
Rocznik
Tom
25
Numer
Strony
63--81
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wroclaw University of Economics and Business, Poland
  • Wroclaw University of Economics and Business, Poland
  • Wroclaw University of Economics and Business, Poland
Bibliografia
  • Aczel, A. D. (2012). Complete business statistics (8th Ed.). Morristown, NJ: Wohl Publishing.
  • Berg, V. (2014). Evaluation of the outcome of European students-teachers' Participation in the Erasmus Exchange Programme (2008-2011): A survey of students' knowledge, thoughts and feelings before and after their Erasmus Exchange. Journal of the European Teacher Education Network, 9, 33-45. Retrieved from https://core.ac.uk/download/pdf/35074757.pdf
  • Bielinis, L., Grochalska, M., and Maciejewska, M. (2018). Lekcje z podróży. Doświadczanie mobilności jako krok w stronę transformatywnego uczenia się studentów. Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja, 21(2(82)), 47-67.
  • Bracht, O., Engel, C., Janson, K., Over, A., Schomburg, H., and Teichler, U. (2006). The professional value of ERASMUS mobility. Retrieved from https://www.eurashe.eu/library/modernising-phe/ mobility/professional/WG4%20R%20Professional%20value%20of%20ERASMUS%20mobility% 20Teichler.pdf
  • Brandenburg, U., Berghoff, S., and Taboadela, O. (2014). The Erasmus impact study: Effects of mobility on the skills and employability of students and the internationalisation of higher education institutions: executive summary. Luxembourg: Publications Office. Retrieved from https://ec.europa. eu/assets/eac/education/library/study/2014/erasmus-impact-summary_en.pdf
  • Bridger, K. (2015). Academic perspectives on the outcomes of outward student mobility. Retrieved from https://www.heacademy.ac.uk/sites/default/files/resources/academic_perspectives_on_the_ outcomes_of_outward_student_mobility_-_final_report.pdf
  • Curaj, A., Matei, L., Pricopie, R., Salmi, J., and Scott, P. (Eds.). (2015). The European higher education area: Between critical reflections and future policies (1st ed.). Cham: Springer International Publishing, Imprint: Springer.
  • Demange, G., Fenge, R., and Uebelmesser, S. (2020). Competition in the quality of higher education: The impact of student mobility. International Tax and Public Finance, 27(5), 1224-1263. doi: 10.1007/s10797-020-09595-5
  • DeVellis, R. F. (2003). Scale development: Theory and applications (2nd ed.). Applied social research methods series: Vol. 26. Thousand Oaks Calif.: Sage Publications Inc.
  • Gross-Gołacka, E. (2018). Zarządzanie różnorodnością: W kierunku zróżnicowanych zasobów ludzkich w organizacji. Warszawa: Difin.
  • Hofstede, G. (2011). Dimensionalizing cultures: The Hofstede model in context. Online Readings in Psychology and Culture, 2(1). doi: 10.9707/2307-0919.1014
  • Hofstede, G., Hofstede, G. J., and Minkov, M. (2010). Cultures and organizations: Software of the mind: Intercultural cooperation and its importance for survival (Revised and expanded 3rd edition). New York: McGraw-Hill.
  • Knight, J. (2012). Student mobility and internationalization: Trends and tribulations. Research in Comparative and International Education, 7(1), 20-33. doi: 10.2304/rcie.2012.7.1.20
  • Marciniak, D., and Winnicki, M. (2019). International student exchange - motives, benefits and barriers of participation. Scientific Papers of Silesian University of Technology. Organization and Management Series, (133), 93-105. doi: 10.29119/1641-3466.2019.133.8
  • Martyniuk, W. (Ed.). (2011). Internacjonalizacja studiów wyższych. Retrieved from http://czytelnia. frse.org.pl/media/internacjonalizacja-studiow-wyzszycht.pdf
  • Mojena, R. (1977). Hierarchical grouping methods and stopping rules: An evaluation. The Computer Journal, 20(4), 359-363. doi: 10.1093/comjnl/20.4.359
  • Mor Barak, M. E. (2017). Managing diversity: Toward a globally inclusive workplace (4th ed.). Thousand Oaks, California: SAGE Publications, Inc.
  • OECD. (2020). Education at a glance 2020: OECD indicators. Paris: OECD Publishing. Retrieved from https://www.oecd-ilibrary.org/content/publication/69096873-en
  • Teichler, U. (2017). Internationalisation trends in higher education and the changing role of international student mobility. Journal of international Mobility, 5(1), 177. doi: 10.3917/jim.005.0179
  • Thomas, D. A., and Ely, R. J. (1996). Making differences matter: A new paradigm for managing diversity. Harvard Business Review, 74(5), 79-90.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171623984

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.