PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2014 | 1(42) | 171--204
Tytuł artykułu

Udział w działaniach animacyjnych jako element budowania poczucia sprawstwa wśród młodzieży

Autorzy
Warianty tytułu
Die Teilnahme an Animationsmaßnahmen als Element der Schaffung des Täterschaftgefühls bei Jugendlichen
Participation in the Animation Activities as a Part of Developing a Sense of Agency Among Youth
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Działania z obszaru animacji społecznej są aktywnością ukierunkowaną na zmianę w środowisku lokalnym, metodą stymulacji aktywności społecznej oraz procesem odkrywania siebie przez osoby w nim uczestniczące. Ostatni wymieniony aspekt animacji społecznej, czyli zindywidualizowany, jednostkowy zysk dla uczestnika działań w postaci poszerzenia wiedzy o sobie samym, został wyeksponowany w artykule ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia tego procesu dla młodzieży. Biorąc pod uwagę proces podejmowania decyzji, ukazany w świetle edukacyjnej analizy transakcyjnej, podjęto próbę zaprezentowania związku między udziałem młodych osób w aktywności z obszaru animacji społecznej i ich poczuciem sprawstwa, co stanowi cel artykułu (przy czym chodzi tu o deklarowane przez uczestników efekty podjętej w projekcie animacyjnym aktywności).(fragment tekstu)
EN
Activities in the area of social animation are activity-oriented to changes in the local environment by stimulating social activity and the process of self discovery by its participants. The latter aspect of social animation, is personalized, individual gain for the participant of activities in form of the knowledge of himself, was exposed in an article with particular emphasis on the importance of this process for young people. Taking into account the decision-making process, shown in the aspect of educational transactional analysis, an attempt was made to present the relationship between participation in social animation activities and a sense of agency in young participants of this process(original abstract)
Słowa kluczowe
Czasopismo
Rocznik
Tom
Strony
171--204
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Archer M.S.: Człowieczeństwo. Problem sprawstwa. Przeł. A. Dziuban. Kraków: Zakład Wydawniczy "NOMOS", 2013
  • Arnett J.J.: Emerging Adulthood: A Theory of Development from the Late Teens through the Twenties. "American Psychologist" 2000, no. 55
  • Bandura A.: Teoria społecznego uczenia się. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007
  • Bańka A.: Jakość życia a jakość rozwoju. Społeczny kontekst płci, aktywności i rodziny. W: Psychologia jakości życia. Red. A. Bańka. Poznań: Stowarzyszenie Psychologia i Architektura, 2005
  • Berne E.: W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich. Przeł. P. Izdebski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1997
  • Chomczyńska-Rubacha M., Rubacha K.: Test Poczucia Skuteczności. Opracowanie teoretyczne i psychometryczne Pracowni Narzędzi Badawczych Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN. "Przegląd Badań Edukacyjnych" 2013, nr 1 (16)
  • Creswell J.W.: Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Przeł. J. Gilewicz. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2013
  • Czapiński J.: Diagnoza społeczna 2013. http://www.diagnoza.com/ [19.06.2013]
  • Erikson E.H.: Tożsamość a cykl życia. Przeł. M. Żywicki. Poznań: Zysk i S-ka, 2004
  • Flick U.: Projektowanie badania jakościowego. Przeł. P. Tomanek. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010
  • Giddens A.: Nowoczesność i tożsamość. "Ja" i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Przeł. A. Szulżycka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007
  • Hay J.: Analiza transakcyjna dla trenerów. Przeł. E. Wójcik. Kraków: Grupa Doradczo-Szkoleniowa Transmisja, 2010
  • Jagieła J.: Transakcyjny model w procesie wielostronnego nauczania-uczenia się. W: Analiza transakcyjna w edukacji. Red. J. Jagieła. Częstochowa: Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza, 2011
  • Kargul J.: Upowszechnianie, animacja, komercjalizacja kultury. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012
  • Kvale S.: Prowadzenie wywiadów. Przeł. A. Dziuban. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011
  • Łukaszewski W.: Szanse rozwoju osobowości. Warszawa: Książka i Wiedza, 1984
  • OECD: Education at a Glance 2013. OECD Indicators, OECD Publishing 2013
  • Pierzchała A.: Pasywność w szkole. Diagnoza zjawiska z punktu widzenia analizy transakcyjnej. Częstochowa: Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza, 2013
  • Radlińska H.: Pedagogika społeczna. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1962
  • Silverman D.: Interpretacja danych jakościowych. Przeł. M. Głowacka-Grajper, J. Ostrowska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007
  • Stewart I., Joines V.: TA Today. A New Introduction to Transactional Analysis. Nottingham and Chapel Hill: Lifespace Publishing, 2009
  • Strzałecki A.: Twórczość a style rozwiązywania problemów praktycznych. Ujęcie prakseologiczne. Wrocław: Ossolineum, 1989
  • Tokarska-Bakir J.: Repetytorium z człowieka. W: A. Barnard: Antropologia. Przeł. S. Szymański. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 2006
  • Widawska E.: Aktywny uczeń - dorosły obywatel. Animacja społeczna w świetle analizy transakcyjnej. W: Analiza transakcyjna w edukacji. Red. J. Jagieła. Częstochowa: Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza, 2011
  • Widawska E.: Gimnazjalne projekty edukacyjne a proces animacji społecznej. Od idei ku rzeczywistości. W: Dzieci i młodzież w niegościnnym świecie. Zagrożenia rozwojowe i społeczne. Red. E. Wysocka. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, 2012
  • Wilber K.: Niepodzielone. Wschodnie i zachodnie teorie rozwoju osobowości. Przeł. T. Bieroń. Poznań: Zysk i S-ka, 1995
  • Wysocka E.: Dzieciństwo i młodość jako kategorie rozwojowe i społeczne. W: Dzieci i młodzież w niegościnnym świecie. Zagrożenia rozwojowe i społeczne. Red. E. Wysocka. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, 2012
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171624112

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.