PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2021 | nr 6 | 26--37
Tytuł artykułu

Marketing 4.0 w działalności banków komercyjnych w Polsce - perspektywa nabywców

Warianty tytułu
Marketing 4.0 in the Activity of Commercial Banks in Poland - a Perspective of the Purchasers
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Koncepcje marketingowe ewaluowały przenosząc ciężar zainteresowania z produktu na spełnianie potrzeb i przewidywanie pragnień konsumenta. Wraz z ewolucją koncepcji marketingowych zmieniły się sposoby komunikacji przedsiębiorstw z konsumentami. Dotyczy to również banków. Działania w sferze marketingu, podobnie jak w innych obszarach działalności banku, koncentrują się wokół cyfryzacji i nowoczesnych technologii. Celem badań opisanych w artykule była ocena wybranych narzędzi Marketingu 4.0 stosowanych przez banki funkcjonujące w Polsce w komunikacji z klientami. W realizacji celu badania wykorzystano metodę ankietową. Korzystając z serwisu ankieteo.pl pozyskano dane pierwotne przy użyciu internetowego formularza ankiety. Podstawę źródłową artykułu stanowią odpowiedzi udzielone przez grupę 611 osób powyżej 18. roku życia. Przeprowadzone badania wykazały, że banki w Polsce stosują większość narzędzi Marketingu 4.0, które w różnym stopniu wywołują pożądane działania klientów i ich orędownictwo. Banki w największym stopniu dotarły do klientów za pośrednictwem aplikacji mobilnych, jednak ich rola marketingowa jest dość ograniczona, co przejawia się brakiem zainteresowania przygotowywanymi ofertami czy kontaktem z bankiem za pośrednictwem aplikacji. Banki są obecne w mediach społecznościowych tworząc swoim klientom internetową przestrzeń do rozmów o bankach i ich produktach. Ankietowane osoby śledzące profile banków są w większym stopniu czytelnikami treści i komentarzy tam zamieszczanych niż kreatorami własnych postów. Grupa orędowników banków jest stosunkowa niewielka, ale aktywna w podejmowaniu dyskusji w mediach społecznościowych. (abstrakt oryginalny)
EN
Marketing concepts have evolved by shifting the focus from the core product to meeting the consumers' needs and anticipating their desires. As a consequence of the evolution of marketing concepts, the methods of companies' communication with consumers have been gradually changing. That process includes the banks as well. Marketing activities, as other areas of the bank's operations, are based on digitization and modern technologies. The aims of the research within this paper is to evaluate the effectiveness of techniques and tools within Marketing 4.0, applied by commercial banks in Poland to stimulate consumers' actions and their advocacy. To achieve the aim of the study, the survey method was applied. There was utilized the Internet portal Ankieteo.pl, where through the online questionnaire form the primary data were obtained. Finally, the respondents' group consisted of 611 persons over 18 years of age. The conducted research has shown that the banks apply the vast majority of techniques and tools within Marketing 4.0, which stimulate consumers' actions and their advocacy, yet in a variable range. The banks reach their consumers basically through the mobile application, however, its marketing role is rather limited. It is manifested by unsatisfactory users' interest in the banks' dedicated offers and communication via the application. Banks are widely present in social media, creating the virtual forum to present and discuss their offers and other initiatives. Nevertheless, the respondents, who follow banks' fan pages are oriented to reading the content and comments posted rather than being inclined to place their posts. The group of banks' advocates is still relatively small, but these consumers are especially active and engaged in discussions on social media. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
26--37
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet w Białymstoku
Bibliografia
  • Baptista, G. i Oliveira, Т. (2017). Why so serious? Gamification impact in the acceptance of mobile banking services. Internet Research, 27(1). https://doi.org/10.1108/IntR-10-2015-0295.
  • Bednarowska, Z. (2015). Desk research - wykorzystanie potencjału danych zastanych w prowadzeniu badań marketingowych i społecznych. Marketing i Rynek, (7).
  • Bednarska-Olejniczak, D. (2018). Innowacje w zakresie komunikacji marketingowej banków - wybrane problemy. Marketing i Rynek, (4).
  • Deterding, S., Dixon, D., Khaled, R. i Nacke, L. (2011). From Game Design Elements to Gamefulness: Defining "Gamification". Proceedings of the 15th International Academic MindTrek Conference: Envisioning Future Media Environments, 9-15. https://doi.org/10.1145/2181037.2181040.
  • Du Plessis, C. (2017). The role of content marketing in social media content communities. South African Journal of Information Management, 19(1). https://doi.org/10.4102/sajim.v19i1.866.
  • Fenu, G. i Pau, P. L. (2015). An Analysis of Features and Tendencies in Mobile Banking Apps. Procedia Computer Science, (56). https://doi.org/10.1016/j.procs.2015.07.177
  • Kaplan, A. M. i Haenlein, M. (2010). Users of the World, Unite! The Challengers and opportunities of Social Media. Business Horizons, 53(1). https://doi.org/10.1016/j.bushor.2009.09.003
  • Kee, A. W. i Yazdanifard, R. (2015). The Review of Content Marketing as a New Trend in Marketing Practices. International Journal of Management, Accounting and Economics, 2(9).
  • Kotler, Ph., Kartajaya, H. i Setiawan, I. (2010). Marketing 3.0. Dobry produkt? Zadowolony klient? Spełniony Człowiek! Warszawa: MT Biznes Sp. z o.o.
  • Kotler, Ph., Kartajaya, H. i Setiawan, I. (2017). Marketing 4.0. Era cyfrowa. Warszawa: MT Biznes Sp. z o.o. https://doi.org/10.1002/9781118257883
  • Mazurek, G. (2018). Transformacja cyfrowa - implikacje dla marketingu. W: B. Gegor i D. Kaczorowska-Spychalska (red.), Marketing w erze technologii cyfrowych. Nowe koncepcje i wyzwania. Warszawa: PWN.
  • Mazurek, G. (2019). Transformacja cyfrowa. Perspektywa marketingu. Warszawa: PWN.
  • Nowacki, F. (2014). Marketing 4.0 - nowa koncepcja w obliczu przemian współczesnego konsumenta. Marketing i Rynek, (6).
  • Skrobich, L. (2018). Komunikacja marketingowa w erze cyfrowej. Marketing 4.0. Marketing i Rynek, (8).
  • Sobolewska, S. (2017). Aplikacje mobilne w procesie przepływu informacji między przedsiębiorstwem a klientem. Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych. Szkoła Główna Handlowa, (44).
  • Uryniuk, J. (2018). Grywalizacja to chyba nie jest to, co klienci banków lubią najbardziej. mBank wyłączył moduł mGra. https://www.cashless.pl/4440-mGra-mBank-koniec (18.04.2021).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171624248

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.