Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
The Figure of Tomáš G. Masaryk in the Tourist Offer of the Czech Republic - Untapped Potential?
Języki publikacji
Abstrakty
Turystyka biograficzna jest wciąż relatywnie mało spopularyzowaną formą turystyki kulturowej, choć jej tradycje - wywodzące się z biografistyki - są przecież długie. W artykule zjawisko to analizowane jest na przykładzie Republiki Czeskiej przez perspektywę oferty związanej z Tomášem G. Masarykiem, jedną z kluczowych postaci na drodze do powstania niepodległej Czechosłowacji w 1918 r. i jej późniejszym wieloletnim prezydentem. Dokonano inwentaryzacji walorów krajoznawczych i oferty turystycznej powiązanej z analizowanym bohaterem, a następnie oceniono, czy potencjał, który ta postać może posiadać z perspektywy Czechów i turystów zagranicznych, jest odpowiednio wykorzystany. Biorąc pod uwagę znaczenie Tomáša G. Masaryka dla XX-wiecznej historii czeskiej i autorytet, jakim cieszy się wśród Czechów, ofertę turystyczną z nim związaną należy uznać za skromną, przede wszystkim ze względu na jakość oferowanych atrakcji i szlaków turystycznych, które są nadal zbyt słabo zagospodarowane, oraz niski poziom organizacji gotowych produktów (i ich niewielką liczbę). Przeważają bardzo liczne pomniki o różnej formie (z reguły jednak typowej, choć czasem ciekawa jest historia samych upamiętnień), zaś bardziej znaczące atrakcje sprowadzają się do niewielkiego fragmentu południowych Moraw (przede wszystkim miasto Hodonín) i okolic Pragi (wieś Lány), co odpowiada miejscom związanym z młodością i końcem życia Masaryka, a także lokalizacji dwóch muzeów biograficznych poświęconych prezydentowi. (abstrakt oryginalny)
Biographical tourism is still a relatively little popularised form of cultural tourism, although its traditions - derived from biography writing - are long after all. The article analyses this phenomenon on the example of the Czech Republic from the perspective of the offer related to Tomáš G. Masaryk, one of the key figures on the way to the establishment of an independent Czechoslovakia in 1918 and its long-term president. An inventory of sightseeing assets and tourist offers related to the analysed hero was made, and then it was assessed whether the potential that this character may have from the perspective of Czechs and foreign tourists is properly used. Considering the importance of Tomáš G. Masaryk for the 20th-century Czech history and the authority he enjoys among the Czechs, the related tourist offer should be considered modest, mainly due to the quality of the attractions and tourist routes offered, which are still weakly developed, and a low organization level of tourist products (and their small number). Numerous monuments predominate (usually of a traditional form, although the history of the commemorations themselves is sometimes interesting), while the more significant attractions concentrate on a small fragment of southern Moravia (mainly the city of Hodonín) and the vicinity of Prague (the village of Lány), which corresponds to places associated with Masaryk's youth and the end of his life, as well as the location of two biographical museums devoted to the president. (original abstract)
Twórcy
autor
- Uniwersytet Wrocławski
Bibliografia
- 1. Balińska A., 2016, Warszawa jako obszar recepcji turystyki jidysz-kulturowej, "Ekonomiczne Problemy Turystyki", 3(35), s. 73-84
- 2. Beeton S, 2010, The Advance of Film Tourism, "Tourism and Hospitality Planning and Development", 7(1), s. 1-6
- 3. Bernat S., 2016, Film i turystyka filmowa a krajobraz, "Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego", 34, s. 85-101
- 4. Czech Tourism, 2018, Návštěvnost turistických cílů 2017, CzechTourism, Institut turismu, Praha
- 5. Czech Tourism, 2020, Návštěvnost turistických cílů 2019, CzechTourism, Institut turismu, Praha
- 6. Czerwiński J., 2009, Dolny Śląsk: przewodnik, Wydawnictwo Kartograficzne Eko-Graf, Wrocław
- 7. Čapek K., 2014, Rozmowy z T. G. Masarykiem, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
- 8. Čejkovice, b.r.w., Domeček T.G.M., https://www.cejkovice.cz/obec-7/domecek-tgm-muzeum/
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171624316