Warianty tytułu
The Influence of Media Coverage on the Formation of the Model of Femininity in Pre-School Children (Based on Walt Disney's Animated Films)
Die Einwirkung von medialen Übermittlungen auf Entwicklung eines Weiblichkeitsmusters bei den Vorschulkindern (am Beispiel von Walt Disneys Zeichentrickfilmen)
Języki publikacji
Abstrakty
Pojęcie kobiecości w rozumieniu potocznym wydaje się dość jasne i oczywiste, jednakże definiuje się je zazwyczaj w sposób intuicyjny. Zdaniem Zbyszka Melosika - "Na poziomie codzienności, kobiecość jest »urzeczywistniana « w oparciu o obowiązującą wiedzę na temat tego, co oznacza »być kobietą«. [...] Zawiera prawdy o kobiecie, które w nieunikniony sposób określają (dyscyplinują) sposoby postrzegania jej ciała i tożsamości". Na pojęcie kobiecości składają się role pełnione w społeczeństwie przez kobietę, wynikające zarówno z biologii, jak i z obserwowalnych zewnętrznych atrybutów oraz zachowań zgodnych ze stereotypem kobiety obowiązującym w danej kulturze. Analiza literatury naukowej dotyczącej zagadnienia kobiecości ukazuje, iż w ciągu wieków znaczenie tego pojęcia wielokrotnie ulegało redefinicji uwarunkowanej przemianami społeczno-kulturowymi. Miały one związek przede wszystkim ze zmianami w zakresie podejścia do erotyki - zniewalania, a następnie wyzwalania kobiecej seksualności. (fragment tekstu)
Media effects have been debated for decades. There is no doubt, due to their pervasiveness, that media is incredibly influential as a teacher of social norms. Moreover a lot of research has proven that the media is very influential in fostering stereotypical portrayal of femininity. This is because the media is seen to play a significant role in offering a socializing influence on the attitudes, beliefs and behaviours. Since it is generally agreed that children are most vulnerable to being influenced, the research has been done to analyze the messages being delivered through children's cartoons, especially Disney films, which are a huge part of many childhoods. Although Disney movies possess positive messages and values, they are also responsible for the negative media messages being reflected by our society. Children assume from the films that women are supposed to be beautiful, skinny, and seductive, which may promote to children the self-image. (original abstract)
Twórcy
autor
- Uniwersytet Śląski w Katowicach
Bibliografia
- Bauman Z.: Dwa szkice o moralności ponowoczesnej. Warszawa: Instytut Kultury, 1994.
- Bettelheim B.: Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni. Przeł. i przedmową opatrzyła D. Danek. T. 1-2. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1985.
- Bordo S.: Unbearable Weight. Feminism, Western Culture and the Body. Berkeley: University of California Press, 1995.
- Brytek-Matera A.: Obraz ciała - obraz siebie. Wizerunek własnego ciała w ujęciu psychospołecznym. Warszawa: Centrum Doradztwa i Informacji Difin, 2008.
- Dittmar H., Halliwell E., Ive S.: Does Barbie Make Girls Want to Be Thing? The Effect of Experimental Exposure to Images of Dolls on the Body Image of Five 5- to 8-Year-Old Girls. "Developmental Psychology" 2006, no. 42(2). doi: 10.1037/0012-1649.42.2.283.
- Dohnt H., Tiggemann M.: The Contribution of Peer and Media Influences to the Development of Body Satisfaction and Self-Esteem in Young Girls: A Prospective Study. "Developmental Psychology" 2006, no. 42(5). doi: 10.1037/0012-1649.42.5.929.
- Featherstone M.: Ciało w kulturze konsumpcyjnej. W: Antropologia ciała. Zagadnienia i wybór tekstów. Oprac. A. Chałupnik et al. Red. M. Szpakowska. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2008.
- Gromkowska-Melosik A.: Ciało, moda i tożsamość kobiety epoki wiktoriańskiej - dyskursy piękna i przemocy. "Kultura - Społeczeństwo - Edukacja" 2012, nr 2. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-b687cc6d-1842-40a9-96c0-03f150e4153a/c/17_pdfsam_KSEnr2.pdf [dostęp: 6.01.2014].
- Henke J., Zimmerman-Umble D., Smith N.J.: Construction of the Female Self: Feminist Readings of the Disney Heroine. "Women's Studies in Communication" 1996, vol. 19(2).
- Herbozo S. et al.: Beauty and Thinness Messages in Children's Media: A Content Analysis. "Eating Disorders" 2004, no. 12. doi: 10.1080/10640260490267742.
- Hollis R., Sibley B.: The Disney Studio Story. New York: Crown, 1988.
- Jung C.G.: O naturze kobiety. Wybrał i przeł. M. Starski. Poznań: "Brama" - Książnica Włóczęgów i Uczonych, 1992.
- Kaschak E.: Nowa psychologia kobiety. Podejście feministyczne. Przekł. J. Węgrodzka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwa Psychologiczne, 2001.
- Krasoń K.: Cielesność aktu tworzenia w teatrze ruchu. Integracja sztuki i edukacji w rozwoju i transgresji potencjału człowieka. Kraków: Universitas, 2013.
- LaCroix C.: Images of Animated Others: The Orientalization of Disney's Cartoon Heroines From "The Little Mermaid" to "The Hunchback of Notre Dame". "Popular Communication" 2004, no. 2(4).
- Matyas V.: Tale as Old as Time: A Textual Analysis of Race and Gender in Disney Princess Films. Hamilton: McMaster University, 2010.
- Melosik Z.: Kryzys męskości w kulturze współczesnej. Poznań: Wolumin, 2002.
- Melosik Z.: Mass media, tożsamość i ciało. W: Media a edukacja. [Materiały konferencyjne I Konferencji Media a edukacja]. Poznań: eMPI²2, 1997.
- Melosik Z.: Tożsamość, ciało i władza. Teksty kulturowe jako (kon)teksty pedagogiczne. Poznań-Toruń: Edytor, 1996.
- Miluska J.: Psychologia płci jako wyzwanie dla edukacji. W: Edukacja wobec zmiany społecznej. Red. J. Brzeziński, L. Witkowski. Poznań-Toruń: Edytor, 1994.
- Molicka M.: Biblioterapia i bajkoterapia: rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie. Poznań: Harbor Point Media Rodzina, 2011.
- Morawitz E.B., Mastro D.E.: Mean Girls? The Influence of Gender Portrayals in Teen Movies on Emerging Adults' Gender-Based Attitudes and Beliefs. "Journalism and Mass Communication Quarterly" 2008, no. 85.1.
- Nietzsche F.: Wiedza radosna. [Pierwodruk: Warszawa: J. Mortkowicz, 1906-1907]. http://nietzsche.ph-f.org/dziela/fn_wr.pdf [dostęp: 7.01.2014].
- Ostrouch J.: Nieuchwytne. Relacje matek i córek w codzienności. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, 2004.
- Towbin M. et al.: Images of Gender, Race, Age, and Sexual Orientation in Disney Feature-Length Animated Films. "Journal of Feminist Family Therapy" 2003, no. 15(4).
- Znaniecki F.: Upadek cywilizacji zachodniej. Poznań: Komitet Obrony Narodowej, 1921.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171624346