Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
W prezentowanym Czytelnikowi tomie w jego części monograficznej podjęto próbę przedstawienia sposobu doświadczania życia i oceny jego jakości w ujęciu wielowymiarowym (holistycznym), interdyscyplinarnym (ujęcie psychopedagogiczne i społeczne), a także uwzględniającym wyznaczniki opisujące (wymiary i poziom) oraz czynniki determinujące (kulturowe, psychologiczne, społeczne) kształt świata i życia dostępnego młodemu pokoleniu. Młode pokolenie, współcześnie epatowane ideologią sukcesu, wzmacnianą ideologią egalitaryzmu i uprawomocnianą ideą indywidualizmu, a przy tym traktowane jako kategoria kulturowo i społecznie najbardziej znacząca (terror młodości, nadzieja świata), ma prawo żywić przekonanie, że żyje w świecie wielkich możliwości, które nie są niczym ograniczane. Dowodzą tego stwierdzane przez socjologów cechy funkcjonowania młodych ludzi, a głównie: wzrost aspiracji edukacyjnych i statusowych, wzrost oczekiwań związanych z jakością życia (poziom życia), pragmatyzm i "pierwotny" optymizm, aktywne postawy zawodowe i życiowe.(fragment tekstu)
Słowa kluczowe
Twórcy
autor
- Uniwersytet Śląski
Bibliografia
- Bauman Z.: Permanentna rewolucja. "Wprost" 2013, nr 28.
- Camus A.: Człowiek zbuntowany. Tłum. J. Guze. Kraków: Oficyna Literacka Res Publica, 1991.
- Kotowska I.E., Saczuk K., Strzelecki P.A.: Rynek pracy. W: Rynek pracy i wykluczenie społeczne w kontekście percepcji Polaków. W: Diagnoza społeczna 2013. Raport tematyczny. Red. I.E. Kotowska. Warszawa: Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, 2014.
- Kwieciński Z.: Edukacja wobec nadziei i zagrożeń współczesności. W: Humanistyka przełomu wieków. Red. J. Kozielecki. Warszawa: "Żak", 1999.
- Szafraniec K.: Młodość jako wyłaniający się problem i nowa polityczna siła. "Nauka" 2012, nr 1.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171624394