PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2021 | nr 2 | 67--90
Tytuł artykułu

Świadomość funkcjonowania crowdfundingu

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Crowdfunding Awareness in Poland
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Młode zjawisko crowdfundingu udziałowego w ostatnich latach zyskuje w Polsce na popularności. Pomimo rosnącego zainteresowania dalej jest zagadnieniem niedostatecznie przebadanym. Celem pracy jest określenie poziomu świadomości studentów studiów licencjackich Szkoły Głównej Handlowej w zakresie crowdfundingu udziałowego oraz ocena potencjału rozwoju tego zjawiska. W artykule postawiono dwie hipotezy. W pierwszej zakłada się, że im wyższy rok studiów, tym świadomość studentów na temat crowdfundingu - w tym crowdfundingu udziałowego - jest większa. W drugiej wyższy rok studiów odpowiadać ma zarówno wzrostowi potencjalnego zainteresowania w przyszłości, jak i deklarowanej kwoty możliwej do przeznaczenia w kampanii. Do zweryfikowania hipotez wybrano metodę kwestionariuszową, posługując się narzędziem ankiety. Za punkt odniesienia przyjęto niemieckie badania "Crowdfunding Barometer". Dodatkowo zdecydowano się na przeprowadzenie wywiadów pogłębionych z wybranymi studentami, by poznać w szczególności wpływ czynników pozaekonomicznych na kształtowanie decyzji inwestycyjnych oraz charakter emocji towarzyszący kampaniom udziałowego finansowania społecznościowego. Praca stanowi początek studiów nad zjawiskiem crowdfundingu, a jej wyniki mogą być punktem wyjścia do bardziej kompleksowych badań, również w pozostałych grupach społecznych. Analiza otrzymanych rezultatów sugeruje niepełne zrozumienie pojęcia crowdinvestingu. Postuluje się zatem przeprowadzenie działań edukacyjnych, szczególnie przybliżających obowiązujące regulacje. Świadomość ryzyka oraz specyfiki kampanii crowdfundingu udziałowego przełożyłaby się na efektywniejsze decyzje inwestycyjne potencjalnych kapitałodawców w przyszłości. (abstrakt oryginalny)
EN
Equity crowdfunding is a new and quickly growing form of raising funds. It has developed dynamically in Poland in recent years. Despite its increasing popularity, however, this fundraising method has yet to be sufficiently studied. The aim of this article is to offer a general analysis of how equity crowdfunding is perceived and how its development prospects are assessed by undergraduate studies at the SGH Warsaw School of Economics. The article contains two hypotheses. The first one assumes that the higher the year of study, the more knowledge students have about crowdfunding. The second hypothesis assumes that the higher the year of study, the more likely the students are to increase their interest in crowdfunding in the future and the higher the level of their declared financial involvement. To validate these hypotheses, a questionnaire method using survey tools was chosen. The German Crowdfunding Barometer was taken as a reference. Additionally, it was decided to conduct in-depth interviews with selected students to learn in particular about the impact of non-economic factors on investment decisions. This paper marks the beginning of research on crowdfunding. An analysis of the obtained results reveals an incomplete understanding of the concept of crowdinvesting. Therefore, educational activities are recommended. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
67--90
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Instytut Finansów Korporacji i Inwestycji, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Polska
  • Student, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Polska
Bibliografia
  • Agrawal A., Catalini C., Goldfarb A. [2014], Some simple economics of crowdfunding, Innovation Policy and the Economy, 14 (1): 63-97; National Bureau of Economic Research, WP no. 19133, 2013.
  • Ahlres G., Cumming D., Guenther C., Schweizer D. [2015], Signaling in equity crowdfunding, Entrepreneurship Theory and Practice, 39 (4): 955-980.
  • AIG [2016], Considering Potential Risks and Liabilities as the Industry Grows and Matures, https://www.aig.co.uk/content/dam/aig/emea/united-kingdom/documents/Insights/equity-crowdfunding-thought-leadership-oct16.pdf, dostęp: 15.06.2020.
  • Anglin A., Busenitz L., Drover W., Dushnitsky G., Matusik S., Townsend D. [2017], A review and road map of entrepreneurial equity financing research: venture capital, corporate venture capital, angel investment, crowdfunding and accelerators, Journal of Management, 43 (6): 1820-1853.
  • Bartosiewicz A. [2019], Zasady opodatkowania finansowania społecznościowego, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
  • Barnett C. [2013], Top 10 crowdfunding sites for fundraising, https://www.forbes.com/sites/chancebarnett/2013/05/08/top-10 crowdfunding-sites-for-fundraising/
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171624435

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.