PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2020 | 1(54) | 1--11
Tytuł artykułu

Krytyka, opór, nadzieja. Wokół publicystyki zaangażowanej Henry'ego A. Giroux

Warianty tytułu
Critique, Resistance, Hope: On Henry A. Giroux's Political Journalism
Języki publikacji
PL
Abstrakty
"Co dzieje się z demokracją, gdy prezydent Stanów Zjednoczonych określa krytyczne media mianem »wrogów ludu«?", "Co dzieje się z demokracją, gdy jednostki lub całe grupy są demonizowane ze względu na swoją religię?", "Co dzieje się z państwem, kiedy wiodącymi zasadami jego społeczeństwa jest przemoc i ciemnota?", "Co dzieje się ze społeczeństwem, gdy myślenie krytyczne staje się obiektem pogardy?" pyta Henry A. Giroux, a my z miejsca myślimy - nie możemy nie myśleć - o naszym kraju. Czym jest owo "krytyczne myślenie"? Wydaje się, że wiemy. Tak wiele wszak o nim napisano, tyle podano jego definicji. Pytanie jednak brzmi: kto, jak i gdzie faktycznie uczy krytycznego myślenia? W odpowiedzi wskazywany jest uniwersytet jako instytucja, zwłaszcza nauki humanistyczne. Zarazem jednak wielu badaczy obserwuje, że "dzisiejszą kondycję uniwersytetu można opisać najkrócej jako kapitulację wobec zadań wyznaczonych na progu nowoczesności. Uniwersytety utraciły swą funkcję krytyczną i przekształcają się w szkoły wyższe wytwarzające pracowników na potrzeby rynku pracy". (fragment tekstu)
EN
The article discusses and problematizes Henry Giroux's postulate to construe academic teachers as public and transformative intellectuals along with his claim that both humanities and social sciences, notably pedagogy, ought to be thought of as politically engaged. The author of the article indicates different factors thwarting the implementation of those postulates, such as: the dominance of neoliberal ideology, the onslaught of market fundamentalism, and an unselective manner in which students are enrolled into universities, in particular humanities' departments. Following in Giroux's footsteps, the author underscores the role played by the discourse of possibility and hope, as a necessary complement to the criticism conceived of as stripping away the "false consciousness," yet - at the same time - he steers clear of the over-optimistic belief espoused by Giroux about the contemporary young people's critical potential and civic agency, as well as the feasibility of reclaiming power over the conditions of their work by academicians. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Tom
Strony
1--11
Opis fizyczny
Twórcy
  • Dolnośląska Szkoła Wyższa
Bibliografia
  • Derrida J.: L'université sans condition. Paris 2001.
  • França J.: Henry Giroux: "Those Arguing that Education Should Be Neutral Are Really Arguing for a Version of Education in Which Nobody Is Accountable". An interview with founder of critical pedagogy Henry Giroux on the meaning of education, suspicions regarding neutrality and on how current uncertainties could be a driving force to rethink and generate new possibilities. CCCB [Centre de Cultura Contemporània de Barcelona]. 2.07.2019. [Online:] http://lab.cccb.org/en/henry-giroux-those-arguing-that-education-should-be-neutral-are-really-arguing-for-a-version-of-education-in-which-nobody-is-accountable/ [8.06.2020].
  • Gdula M.: Władza krytyczna i siła wyobraźni. W: Uniwersytet zaangażowany. Przewodnik Krytyki Politycznej. Warszawa 2010, s. 218-226.
  • Giroux H.A.: The Curse of Totalitarianism and the Challenge of Critical Pedagogy. Truthout. 2.10.2015. [Online:] https://truthout.org/articles/the-curse-of-totalitarianism-and-the-challenge-of-critical-pedagogy/ [8.06.2020].
  • Giroux H.A.: Teachers Are Rising Up to Resist Neoliberal Attacks on Education. Truthout. 22.01.2019. [Online:] https://truthout.org/articles/teachers-are-rising-up-to-resist-neoliberal-attacks-on-education/[8.06.2020].
  • Giroux H.A.: Thinking Dangerously: The Role of Higher Education in Authoritarian Times. Truthout. 26.06.2017. [Online:] https://truthout.org/articles/thinking-dangerously-the-role-of-higher-education-in-authoritarian-times/ [8.06.2020].
  • Giroux H.A.: The Vital Role of Education in Authoritarian Times. Truthout. 11.10.2017. [Online:] https://truthout.org/articles/the-vital-role-of-education-in-a-time-of-tyranny/ [8.06.2020].
  • Giroux H.A.: Where Is the Outrage? Critical Pedagogy in Dark Times. A public lecture on Thursday, September 24th, 2015. YouTube. 22.10.2015. [Online:] https://www.youtube.com/watch?v=CAxj87R-Rtsc [8.06.2020].
  • Giroux H.A., Giroux S.S.: Take Back Higher Education. Race, Youth, and the Crisis of Democracy in the PostCivil Rights Era. New York-Houndmills 2004.
  • Janion M.: Studenci to nie jest niższy personel. Z prof. Marią Janion rozmawiają Kazimiera Szczuka i Sławomir Sierakowski. W: Uniwersytet zaangażowany. Przewodnik Krytyki Politycznej. Warszawa 2010, s. 99-109.
  • Maliszewski K.: Wióry... Szkic (krypto)terapeutyczny o edukacji wobec zmian współczesnych. "Forum Oświatowe" 2018, nr 1, s. 89-102.
  • Manifesto for a Post-Critical Pedagogy. Eds. P. Zamojski, N. Hodgson, J. Vlieghe. New York 2018.
  • Markowski M.P.: Polityka wrażliwości. Wprowadzenie do humanistyki. Kraków 2013.
  • Sloterdijk P.: Krytyka cynicznego rozumu. Przeł. P. Dehnel. Wrocław 2008.
  • Zamojski P.: Od demaskacji ku budowaniu. Pokrytyczna perspektywa badań pedagogicznych. "Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja" 2014, nr 3, s. 7-22.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171624522

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.