PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2018 | 1(50) | 93--114
Tytuł artykułu

O tym, co stałe, w zmieniającej się rzeczywistości edukacyjnej, czyli o edukacji polonistycznej dzieci najmłodszych tak samo, a jednak inaczej

Warianty tytułu
Das, was in der sich verändernden Bildungswirklichkeit unveränderlich bleibt oder zur polonistischen Bildung der jüngsten Kinder in gleicher Weise aber doch anders
On That Which Is Solid in the Changing Educational Situation, Or Notes on Teaching the Youngest Children Polish in the Same Way and Yet Differently
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zmiany w polskiej rzeczywistości edukacyjnej ostatnich lat przez niewielu są przyjmowane z entuzjazmem; wyjątek stanowi nieliczna grupa inicjujących owe zmiany polityków. Nie tak dawno spory toczyły się wokół obniżenia obowiązkowego wieku szkolnego, a wprowadzona zmiana objęła jedynie dwa roczniki rozpoczynających naukę szkolną pierwszoklasistów. Rok szkolny 2017/2018 przyniósł z sobą kolejne zmiany - stopniowe wygaszanie gimnazjów i powrót do ośmioklasowej szkoły podstawowej. Dobrze to czy źle - czas pokaże. Na razie trzeba "robić swoje". Niniejsze opracowanie nie ma na celu prognozowania skutków kolejnej reformy oświaty; chcę pokazać spojrzenie na edukację małego dziecka z perspektywy pewnych postaw, wartości, kompetencji i umiejętności, których na całe szczęście żadna kolejna zmiana nie kwestionuje, lecz jedynie dookreśla i konkretyzuje. Mowa o edukacji polonistycznej. Nie znaczy to, że czytania, pisania, mówienia i słuchania należy uczyć ciągle tak samo (w taki sam sposób), ale że umiejętności te stanowiły, stanowią i stanowić będą fundament dalszej edukacji. Pytanie, jakie postawione zostanie w niniejszym opracowaniu, dotyczy zmian, które powinny objąć również to, co stałe, ale uchwycone z nowej perspektywy neurodydaktycznej, wynikającej z dynamicznie prowadzonych badań nad właściwościami dziecięcych umysłów.(fragment tekstu)
EN
Another reform of education forces all the education system employees to learn new ministerial regulations, a new syllabus, changes in terms of the education content, and new books. However, it is worth to consider whether these changes are actual or apparent ones, how to educate teachers of the youngest pupils in the face of continuous reforms in higher education, and from which perspectives to show the priorities of education. This paper is an attempt to both reference the academic knowledge on the functioning of the human brain to the ways of working proposed during classes with the youngest pupils within the framework of the Polish philology education, and prepare teachers to teach in the school of tomorrow. These reflections will be supported by the postulates of neurodidactics, which indicate the need of different learning by children called digital indigenes or digital immigrants, and the theory of five minds by Howard Gardner(original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Tom
Strony
93--114
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
Bibliografia
  • Dobrzyńska T.: Tekst. Próba syntezy. Warszawa: Instytut Badań Literackich, 1993.
  • Dyduchowa A .: Metody kształcenia sprawności językowej uczniów. Kraków: Wydawnictwo Naukowe WSP, 1988.
  • Furmaga L.: Ortofrajda. Gawęda i teoria. Przewodnik. Wejherowo: Egmont Sp. z o.o., 2007.
  • Ganczarska M.: Metoda rysunkowych ogniw ortograficznych. Wykorzystanie mnemotechniki w kształceniu zintegrowanym. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2004.
  • Gardner H.: Pięć umysłów przyszłości. Warszawa: Wydawnictwo MT Biznes, 2009.
  • Gmosińska D ., Woźniak V .: Inteligencje wielorakie w nauczaniu ortografii. 7 walizek. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia, 2009.
  • Mnich M.: Radość uczenia się, czyli jak sprawić, by uczeń najmłodszy pokochał edukację polonistyczną i szanował język ojczysty. W: W krajobraz literacko-kulturowy i językowy wpisane... Księga jubileuszowa dedykowana Profesor Bernadecie Niesporek-Szamburskiej w czterdziestolecie pracy naukowej i dydaktycznej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2018.
  • Mnich M.: Spotkanie dorosłego z dzieckiem na drodze poszukiwania wartości, czyli o literaturze dla dzieci w kształceniu akademickim nauczycieli. In: Hodnoty a ich odraz vo vysokoškolskom vzdelávaní. Red. M. Sirotova. Mnich M.: Sprawność czytania dzieci kończących edukację wczesnoszkolną w świetle badań empirycznych. W: Rzeczywistość edukacyjna i kulturowa w sytuacji zmiany społecznej. Red. S. Juszczyk, M. Kisiel. Katowice: Katedra Pedagogiki Wczesnoszkolnej i Pedagogiki Mediów Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, 2010.
  • Mnich M.: Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków: Impuls, 2002.
  • Mnich M.: Umiejętność odbioru i nadania opowiadania przez dzieci w wieku wczesnoszkolnym. W: Integrowanie działań dydaktyczno-wychowawczych w edukacji elementarnej. Red. Hetmańczyk- Bajer H., Kisiel. M Katowice: Katedra Pedagogiki Wczesnoszkolnej i Pedagogiki Mediów Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, 2013.
  • Rittel T.: Metodologia lingwistyki edukacyjnej: rozwój języka. Kraków: Wydawnictwo Naukowe WSP, 1994.
  • Skrzydło A.: Zapamiętywanie czytanych treści przez dzieci w wieku wczesnoszkolnym z wykorzystaniem mnemotechnik. Praca licencjacka. Uniwersytet Śląski w Katowicach. Wydział Pedagogiki i Psychologii. 2017. Maszynopis.
  • Vopel K.W.: Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży. T. 1-4. Kielce: Jedność, 1999.
  • Żylińska M.: Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2013.
  • Do przedszkola, czyli do lasu. Przestrzeń Innowacji. http://www.fpiec.pl/ post/2016/06/01/przedgladlesnychprzedszkoliwpolsce [16.08.2017].
  • Manthey E.: Test to tylko test - niezwykły list nauczycielki do uczniów. 7.03.2016. http://www.juniorowo.pl/test-to-tylko-test-niezwykly-list -nauczycielki-do-uczniow/ [7.03.2017].
  • Puszczyk. Leśnie przedszkole. [Strona główna]. http://puszczyk.edu.pl/ [16.08.2017].
  • Robinson K.: Jak szkoła zabija kreatywność. https://www.youtube. com/watch?v=CFO8KyYP374 [29.07.2017].
  • Robinson K.: Jak uciec z Edukacyjnej Doliny Śmierci. https://www.you tube.com/watch?v=J1Fu3SGkflA [29.07.2017].
  • Robinson K.: Zrewolucjonizujmy nauczanie. https://www.youtube. com/watch?v=psmVhh41h-k [29.07.2017].
  • Sztandera M.: Powstaje leśne przedszkole. Dzieci cały dzień na powietrzu, zimą też! 8.07.2017. http://kielce.wyborcza.pl/kielce/7,47262,220 63736,przedszkolna-nauka-pojdzie-w-las.html [16.08.2017].
  • Taraszkiewicz M.: Neuroedukacja - rewolucja w nauczaniu. Wykład 5. http://kursy.operon.pl/Kursy/neuroedukacja_I_2 [20.03.2017].
  • Warchala M .: Wykładowczyni UŚ chce stworzyć w Parku Śląskim leśne przedszkole. 6.07.2017. http://katowice.wyborcza.pl/katowice/7,35 063,22062403,wykladowczyni-us-chce-stworzyc-w-parku-slaskim -lesne-przedszkole.html [16.08.2017].
  • Załącznik nr 2. Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej. [Z dnia 14.02.12017]. http://edukacjawczesnoszkolna. edu.pl/wp-content/uploads/2017/02/podstawa_programowa_2017_ sp_edukacjawczesnoszkolnaedupl.pdf [20.08.2017].
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171624640

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.