PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2014 | 2(43) | 61--79
Tytuł artykułu

Ekspresja somaestetyczna w aktualizacji potencjalności kreacyjnej dziecka

Warianty tytułu
Somaesthetic Expression in Child's Creational Potential Activation
Somaästhetische Expression bei Aktualisierung der kreativen Potentialität des Kindes
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Terminem "ekspresja" posługiwali się już starożytni Grecy, choć używali do tego słowa mimesis, oznaczającego wyrażanie uczuć w tańcu, śpiewie czy poezji. W następstwie czasowym dokonuje się koincydencja rozumienia pojęć ekspresji i kontemplacji, ponieważ zauważono, że narzędzia ekspresji (taniec, muzyka, poezja) mogą oddziaływać i na twórców, i odbiorców. Samo określenie "ekspresja" pochodzi od łacińskiego expressio (wyciskanie soku) i metaforycznie zostaje odniesione do pozostawiania/odciskania śladów na otoczeniu, ujawnianiu i wyrażaniu siebie. Koresponduje owo definiowanie z ideą Herberta Reada, który to ekspresję rozumie jako wrodzoną potrzebę wyrażania przeżyć oraz komunikowania innym swoich myśli i uczuć, a także koncepcją Władysława Tatarkiewicza, uznającego, iż oznacza ona wyrażanie treści psychicznej poprzez przedmioty/wytwory, ujawniające rzeczywiste zjawiska emocjonalne występujące w istotach posiadających życie psychiczne. W przypadku małego dziecka mamy do czynienia głównie ze spontaniczną ekspresją twórczą, która pozwala uzewnętrznić jego uczucia, myśli i przekonania, dlatego traktuje się ją jako samorzutną wypowiedź kilkuletniego wykonawcy, szczególnie w języku sztuki, a zatem wyrażania się w muzyce, wytworze plastycznym, ruchowym czy w sztuce dramatycznej. (fragment tekstu)
EN
The article presents the author's strategy of working with a child based on bodily activities, used for activating child's potential creativity. The text introduces theoretical remarks along with a pilot empirical studies that were conducted among pre-school children. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Tom
Strony
61--79
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
Bibliografia
  • Axline V.M.: Play Therapy. New York: Ballantine Books, 1947.
  • Bogdanowicz M.: Integracja percepcyjno-motoryczna: Teoria - diagnoza - terapia. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, 2000.
  • Bokus B.: Niedyrektywna terapia zabawowa. Koncepcja V. Axline. "Psychologia Wychowawcza" 1979, nr 5.
  • Dennison P.: The Physical Aspects of Brain Organization. "Brain Gym® Journal" 1996, no. 3.
  • Gersie A., King N.: Drama. Tworzenie opowieści w edukacji i terapii. Tłum. K. Rustecka. Warszawa: Wydawnictwo "Cyklady", 1999.
  • Karwowski M.: Zgłębianie kreatywności. Studia nad pomiarem poziomu i stylu twórczości. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2009.
  • Kataryńczuk-Mania L.: Formy aktywności muzycznej w klasie integracyjnej. W: Sztuka w życiu i edukacji osób niepełnosprawnych. Wybrane zagadnienia. Red. E. Jutrzyna. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, 2003.
  • Konarzewski K.: Jak uprawiać badania oświatowe. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2000.
  • Kowalczyk M.: Teatr w świadomości uczniów (1985-1990). Warszawa: Wydawnictwo DiG, 1995.
  • Krasoń K.: Cielesność aktu tworzenia w teatrze ruchu. Integracja sztuki i edukacji w rozwoju i transgresji potencjału człowieka. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, 2013.
  • Krasoń K.: Dziecięce odkrywanie tekstu literackiego - kinestetyczne interpretacje liryki. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2005.
  • Krasoń K.: Myślenie twórcze dziecka w wieku przedszkolnym - polisensoryczne płaszczyzny diagnozowania. "Chowanna" 2002, T. 2 (19).
  • Krasoń K.: Skala Postaw Twórczych i Odtwórczych (SPTO). Podręcznik testu - wersja dla uczniów szkoły podstawowej klas I-III. Kraków: Ministerstwo Edukacji Narodowej, 2011.
  • Krasoń K., Szafraniec G.: Directive and Non-directive Movement in Child Therapy. "Early Child Development and Care" 1999, vol. 158.
  • Krasoń K., Szafraniec G.: Dwa światy, Ruch dyrektywny i niedyrektywny jako wizualizacja - odkrywanie - poznawanie. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2000.
  • Landreth G.L.: Play Therapy. Dynamic of the Process off Counseling with Children. Springfield: CHC Thomas Publ., 1982.
  • Leathers D.G.: Komunikacja niewerbalna: zasady i zastosowanie. Tłum. M. Trzcińska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007.
  • Pielasińska W.: Ekspresja - jej wartość i potrzeba. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1983.
  • Piszczek M.: Terapia zabawą. Terapia przez sztukę. Wybrane zagadnienia i metody. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, 2009.
  • Popek S.: Barwy i psychika. Percepcja, ekspresja, projekcja. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2003.
  • Popek S.: Twórczość artystyczna w wychowaniu dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1985.
  • Przetacznikowa M.: Wiek przedszkolny. W: Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży. Red. M. Żebrowska. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1982.
  • Rogers C.: Terapia nastawiona na klienta. Grupy spotkaniowe. Tłum. A. Dodziuk, E. Knoll. Wrocław: Thesaurus-Press, 1991.
  • Schrader C.A.: A Sense of Dance. Exploring Your Moving Potential. Champaign: Human Kinetics, 1996.
  • Sherborne W.: Ruch rozwijający dla dzieci. Tłum. M. Bogdanowicz. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1997.
  • Shusterman R.: O sztuce i życiu. Od poetyki hip-hopu do filozofii somatycznej. Tłum. W. Małecki. Wrocław: Wydawnictwo Atla 2, 2007.
  • Shusterman R.: Thinking Through the Body. Education for the Humanities: A Plea for Somaesthetics, referat wygłoszony podczas I Polskiego Kongresu Estetycznego "Wizje i re-wizje" Kraków 21-24 września 2006 (materiały własne) 2006.
  • Sołowiej J.: Psychologia twórczości. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 1997.
  • Stasiakiewicz M.: Twórcza aktywność dziecka jako czynnik jego rozwoju. "Życie Szkoły" 1980, nr 402.
  • Strobel W., Huppmann G.: Musiktherapie. Grundlagen, Formen, Möglichkeiten. Göttingen-Toronto-Zürich: Hogrefe, 1997.
  • Trojanowska-Kaczmarska A.: Dziecko i twórczość. Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk: Zakład Narodowy im. Ossolińskich Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, 1971.
  • Wańtuch A.: Taniec jako sztuka somaestetyczna par excellence. Rekonstrukcja filozofii Richarda Shustermana w kontekście tańca. "Kultura Współczesna" 2011, nr 3.
  • Winnicott D.: Bawienie się. Rozważania teoretyczne. W: Dziecko w zabawie i świecie języka. Red. A. Brzezińska et al. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, 1995.
  • Zborowski J.: Rozwijanie aktywności twórczej dzieci. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1986.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171624814

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.