Warianty tytułu
The Change in the Approach to the Teaching of Mathematics, Or the Turn towards Problem Tasks
Veränderte Denkweise über Lehren der Mathematik - eine Wendung zu Problemaufgaben
Języki publikacji
Abstrakty
Nie ma nauczania ani też uczenia się matematyki bez rozwiązywania zadań. Już w początkowych latach nauki szkolnej uczniowie stają przed koniecznością rozwiązywania problemów zawartych w zadaniach. W konstruktywistycznym ujęciu wczesnoszkolnej edukacji matematycznej zakłada się, że dziecko powinno być aktywne i twórcze, gdyż to ono buduje swoją matematykę, rolą nauczyciela jest natomiast wspieranie ucznia w działaniu i rozwoju1. Zwiększenie aktywności ucznia jest możliwe dzięki stosowaniu nauczania problemowego. W nauczaniu tego typu przed uczniem pojawia się trudność, której nie można rozwiązać za pomocą samorzutnie nasuwającej się matematyzacji czy za pomocą poznanych już reguł, algorytmów ani też schematów(fragment tekstu)
Learning mathematics focuses on task solving. Biggest didactic merits are achieved through solving exercises of a problem type. They develop mathematical thinking, arouse cognitive curiosity, and increase students' independence. Teaching mathematics with the use of such tasks is an inherent part in the current of the constructivist perspective of education. In the article, the author presents the opinions of the first educational stage teachers on the topic of problem tasks. Moreover, the information concerning the mathematical task solving has been collected, with a special emphasis put on the tasks of the problematic type(original abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
autor
- Uniwersytet Śląski w Katowicach
Bibliografia
- Cackoska M.: Rozwiązywanie zadań tekstowych w klasach I-III. Poradnik metodyczny. Warszawa: WSiP, 1990.
- Edukacja małego dziecka. Praca zbiorowa. T. 5: Nauczyciel-wychowawca w przedszkolu i szkole. Red. E. Ogrodzka - Mazur, U. Szuścik, M. Zalewska - B u j a k. Cieszyn-Kraków: Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Ślaskiego-Oficyna Wydawnicza Impuls, 2013.
- Gleichgewicht B.: Arytmetyczne zadania tekstowe dla nauczycieli klas 1-4. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1988. Gruszczyk- Kolczyńska E .: Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa: WSiP, 1997.
- Hemmerling W.: Kierowanie rozwiązywaniem zadań matematycznych w klasach początkowych. Koszalin: Instytut Kształcenia Nauczycieli i Badań Oświatowych, 1977.
- Krygowska Z .: Zarys dydaktyki matematyki. Cz. 1. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1979
- Nauczanie początkowe matematyki. Podręcznik dla nauczyciela. Praca zbiorowa. T. 3. Red. Z. Semadeni. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1985.
- Nowik J.: Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole: Wydawnictwo NOWIK, 2013.
- Okoń W .: Nauczanie problemowe we współczesnej szkole. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1987
- Potemkowska M.: Rola zadań tekstowych typu problemowego w początkowym nauczaniu matematyki. Warszawa-Poznań: PWN, 1977.
- Semadeni Z . etal.: Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, 2015.
- Siwek H.: Dydaktyka matematyki. Teoria i zastosowania w matematyce szkolnej. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2005.
- Siwek H.: Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej. Kraków: Akademia Pedagogiczna, 2004.
- Stucki E.: Metodyka nauczania matematyki w klasach niższych. Cz. 1. Bydgoszcz: Wyższa Szkoła Pedagogiczna, 1992.
- Stucki E .: Metodyka nauczania matematyki w klasach niższych. Cz. 2. Bydgoszcz: Wyższa Szkoła Pedagogiczna, 1993.
- Wojnowska M .: Między przekazem a odkryciem. Twórcze sposoby na rozwiązywanie zadań matematycznych przez dzieci. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2007.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171624868