Warianty tytułu
Das Empfinden sozialer Kompetenzen unter den Schülern im jüngeren Schulalter
The Sense of Social Competences among Studentsat Early School Age
Języki publikacji
Abstrakty
Kompetencje społeczne są pojęciem dość złożonym i trudnym do jednoznacznego zdefiniowania, ponieważ sprawności społeczne często utożsamiane są z określonymi predyspozycjami osobowościowymi, a ponadto można zaobserwować tendencje do łączenia stworzonych dotychczas definicji i zamiennego korzystania z nich1. Na predyspozycje osobowościowe zwraca uwagę Stephen Greenspan2. Kompetencje społeczne określa on jako umiejętności będące konsekwencją: temperamentu, czyli fizjologicznego aspektu relacji jednostki, charakteru, czyli pozytywnych zachowań społecznych, oraz świadomości społecznej. Ten sam autor ukazuje znaczące miejsce kompetencji społecznych w hierarchii kompetencji osobistych każdego człowieka. Kompetencje społeczne należą również do dwóch innych kategorii kompetencji człowieka: intelektualnych oraz emocjonalnych.(fragment tekstu)
The article discusses the issue of social competences from the perspective of a student at early school age. In this case, the author made use of a questionnaire to gauge and determine the level of the sense of social competences of students. The author used a percentage perspective of each of the questions, which allowed for a general look onto the level of the sense of social competences in the surveyed group of third-graders and which helped determine the frequency of selecting particular answers. Finally, the gathered data was thoroughly analysed on account of the number of points scored after summing up each student's points.(original abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
autor
- University of Silesia in Katowice, Sosnowiec, Poland
Bibliografia
- Appelt K.: Wiek szkolny. Jak rozpoznać potencjał dziecka? W: Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Red. A.I. Brzezińska. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2005.
- Argyle M.: Zdolności społeczne. W: Psychologia społeczna w relacji ja - inni. Red. S. Moscovici. Tłum. M. Cielecki. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1998.
- Bee H.: Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, 2004.
- Birch A., Malim T.: Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 2002.
- Brzezińska A.: Wspomaganie rozwoju. "Edukacja i Dialog" 1995, nr 48.
- Chodkiewicz J.: Zasoby osobiste w rozwoju człowieka, cz. I. "Remedium" 2005, nr 1.
- Gawlik E.: Budowanie więzi partnerskich w grupie rówieśniczej za pomocą zabawy. "Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika" 2009, nr 4 [red. D. Krzywoń].
- Greenspan S.: Defining Childhood Social Competence a Proposed Working Model. "Advances in Special Education" 1981, vol. 3.
- Greenspan S.: Social Competence and Handicapped Individuals. Practical Implications of a Proposed Model. "Advances in Special Education" 1981, vol. 3.
- Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E.: Wspomaganie dzieci w rozwoju zdolności do skupiania uwagi i zapamiętywania. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2005.
- Hetmańczyk- Bajer H.: Kształtowanie kompetencji społecznych w środowisku szkolnym. W: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna w sytuacji zmiany społecznej, kulturowej i oświatowej. Studia - rozprawy praktyka. Red. S. Juszczyk, M. Kisiel, A. Budniak. Płyta CD. Katowice: Katedra Pedagogiki Wczesnoszkolnej i Pedagogiki Mediów Uniwersytetu Śląskiego, 2011.
- Huget P.: Kompetencje społeczne dzieci z zaburzeniami w zachowaniu. W: Społeczne konteksty zaburzeń w zachowaniu. Red. B. Urban. [Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego]. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2001.
- Jackowska E.: Środowisko rodzinne a przystosowanie społeczne dziecka w młodszym wieku szkolnym. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1980.
- Lewandowska - Kidoń T ., Wosik- Kawala D .: Rozwijanie poczucia własnej wartości u dzieci w młodszym wieku szkolnym. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2009.
- ObuchowskaI.: Wspomaganie rozwoju emocjonalnego: refleksje i propozycje. W: Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja. Red. B. K a j a. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP, 1997. Oleś M.: Asertywność u dzieci w okresie wczesnej adolescencji. Lublin: Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1998.
- Otrębski W., Rutkowska K .: Kompetencje społeczne instruktorów sportu. "Studia z Psychologii w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim" 2006, T. 13 [red. P. Francuz, W. Otrębski].
- Rogers B.: Uczniowie w szkole. Rzecz o zachowaniu. Praktyczny przewodnik do skutecznego nauczania. Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, 2007.
- Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna. Problemy edukacyjne. Red. P. Salovey, D.J. Sluyter. Przeł. M. Karpiński. Poznań: Wydawnictwo Rebis, 1999.
- Uszyńska - Jarmoc J.: Od twórczości potencjalnej do autokreacji w szkole. Białystok: Wydawnictwo Trans Humana, 2007.
- Vasta R., Haith M.M., Miller S.A.: Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1995.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171624872