PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2018 | 1(50) | 179--198
Tytuł artykułu

Zielona szkoła w kształtowaniu kompetencji środowiskowych uczniów klas początkowych

Autorzy
Warianty tytułu
Grüne Schule als Methode der Entwicklung von Umweltkompetenzen bei den Schülern der Anfangsklassen
The Role of an Outdoor Education Camp in Developing Environmental Competencies of Students of Elementary Classes
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Nieodłącznym elementem życia dziecka od najwcześniejszych lat jest poznawanie otaczającego środowiska - społecznego, przyrodniczego, geograficznego, technicznego, kulturalnego... Dziecko spontanicznie, wykorzystując swoją naturalną ciekawość, posługując się wszystkimi zmysłami, chce odkryć wszystko, co je otacza. Jak podaje Mieczysław Sawicki, "procesy umysłowe dziecka 7-8-letniego nie mają jeszcze form logicznych, które to formy są charakterystyczne dla osobnika dorosłego. Te formy logicznego myślenia dopiero się odsłaniają, świadomość dziecka zaczyna wykonywać operacje zinterioryzowane na pojęciach w ramach prostych schematów i struktur pojęciowych. Dzieci w klasach początkowych myślą według figur archetypalnych wypływających z nieświadomości pod wpływem symbolizmu zjawisk przyrody"1. Każde zjawisko otaczającego świata ma dla dziecka charakter symbolowy i jako takie oddziałuje na nieświadomość dziecka, wywołując "głębokie poruszenia duszy dziecka, takie jak: zachwyt, oczarowanie, fascynacja, zdumienie, przerażenie, odraza, pragnienie i odrzucenie. Symbolizm przyrody w poznaniu przez dziecko manifestuje się tajemniczością tej przyrody, [...] którą dzieci przeżywają"2(fragment tekstu)
EN
One of the methods of cognising a broader natural environment, but also the method of developing other competencies (social, organisational, or cultural ones), is the outdoor education camp. During a longer stay, in a structured manner, children have the opportunity to learn the beauty of even the remotest parts of the country, the diversified landscapes, the history of the place, the characteristic ecosystems with their plants and animals, the architecture, the folklore and folk art of other regions of Poland, as well as to develop numerous different skills such as: cooperating and interacting with others, making use of different ways of studying, developing outdoor orientation, behaving properly in different places and situations, coping with emotions, being self-reliant, etc. This study presents the analysis of possibilities of making use of a stay of younger students at an outdoor education camp(original abstract)
Słowa kluczowe
Czasopismo
Rocznik
Tom
Strony
179--198
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
Bibliografia
  • Buchcic E.: Edukacja przyrodnicza w "zielonych szkołach" możliwością podwyższania skuteczności w nauczaniu-uczeniu się. "Rocznik Świętokrzyski" Seria B - Nauki Przyrodnicze 2009, nr 30.
  • Cichy D.: Ewaluacja zmian w edukacji środowiskowej wprowadzonych reformą szkolną. W: Edukacja środowiskowa. Założenia i rzeczywistość po reformie szkolnej / Environmental Education. Its Principles and Reality after the School Reform. Red. D. Cichy. [Zeszyty Naukowe - Polska Akademia Nauk. Komitet Naukowy przy Prezydium PAN "Człowiek i Środowisko", 31]. Warszawa: Polska Akademia Nauk, Komitet "Człowiek i Środowisko" przy Prezydium PAN, 2002.
  • Dewey J.: Demokracja i wychowanie. Wprowadzenie do filozofii wychowania. Przetłum. Z. Doroszowa. Wstępem opatrzył B. Suchodolski. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich - Wydawnictwo, 1972.
  • Domka L.: Dialog z przyrodą w edukacji dla ekorozwoju. Warszawa-Poznań: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2001.
  • Drogosz M.: Krajoznawstwo i turystyka w szkołach i placówkach oświatowych. Poradnik dla dyrektorów i kadry pedagogicznej. Warszawa: Wolters Kluwer, 2009.
  • Goleman D.: Inteligencja ekologiczna. Jak wiedza o ukrytych oddziaływaniach tego, co kupujemy, może wszystko zmienić. Przeł. A. Jankowski. Poznań: Dom Wydawniczy "Rebis", 2009.
  • Kalinowska A. et al.: Od edukacji do świadomości ekologicznej. [Podstawy Ochrony Środowiska, 5]. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1995.
  • Korczak E.: Edukacja środowiskowa w klasach 1-3 szkoły podstawowej. W: Nasze środowisko - jak w nim żyć. Podstawy teoretyczne edukacji ekologicznej uczniów klas 1-3 szkoły podstawowej. Red. J. Gzyl et al. Katowice: Instytut Ekologii Terenów Uprzemysłowionych, 1996.
  • Korczak E.: Psychopedagogiczne podstawy edukacji dzieci 7-10-letnich do odpowiedzialnego działania w środowisku oraz na rzecz ochrony środowiska. W: Nasze środowisko - jak w nim żyć. Podstawy teoretyczne edukacji ekologicznej uczniów klas 1-3 szkoły podstawowej. Red. J. Gzyl et al. Katowice: Instytut Ekologii Terenów Uprzemysłowionych, 1996.
  • Kufit G.: Kształtowanie wyobrażeń i pojęć historycznych u uczniów klas początkowych. Wyd. 2. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1990.
  • Lisowska B.: Zielone szkoły. Programy i scenariusze zajęć wyjazdów śródrocznych. Kraków: Impuls, 1999.
  • Louv R.: Ostatnie dziecko lasu. Warszawa: Mamania, Grupa Wydawnicza Relacja, 2016.
  • Męczkowska A.: Kompetencja. W: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T. 2. Red. T. Pilch. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak", 2003.
  • Musioł M.: Edukacja techniczna w klasach 1-3. Katowice: AMgraf, 2011. Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 4 grudnia 2015 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o systemie oświaty. Dz.U. 2015, poz. 2156.
  • Parczewska T.: Kompetencje przyrodnicze uczniów kończących edukację wczesnoszkolną. W: Efektywność edukacji wczesnoszkolnej. Wybrane aspekty. Red. T. Parczewska. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu M. Curie-Skłodowskiej, 2016.
  • Pawlak E.: Zielona szkoła - za czy przeciw. "Życie Szkoły" 2008, nr 6. Planeta rozwoju osobistego. http://pwszzamosc.pl/data/file_attachment /165-2849-planeta.pdf [8.08.2017].
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki. Dz.U. 2001, nr 135, poz. 1516.
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. Dz.U. 2017, poz. 356.
  • Sawicki M.: Edukacja środowiskowa w klasach I-III szkoły podstawowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Semper, 1997.
  • Suska A ., Stolarczyk M .: Outdoor education jako innowacyjne podejście w edukacji przyrodniczo-ekologicznej. "Nauczanie Początkowe" 2016/2017, nr 4.
  • Szadzińska E.: Uczeń w edukacji dla zrównoważonego rozwoju. W: Dydaktyczne "tropy" zrównoważonego rozwoju w edukacji. Red. E. Szadzińska. Kraków: Impuls, 2013.
  • Winiarski J.: Wycieczki szkolne. "Wychowawca" 2016, nr 4.
  • Witkowska -Tomaszewska A.: Jak przygotować zajęcia terenowe? Od założeń norweskich do polskiej praktyki szkolnej. "Nauczanie Początkowe" 2016/2017, nr 4.
  • Zarządzenie Nr 18 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 września 1997 r. w sprawie zasad i warunków organizowania przez szkoły i placówki publiczne krajoznawstwa i turystyki. Dz.Urz. MEN 1997, nr 9, poz. 40.
  • Zatorska M ., Kopik A .: Wielorakie podróże - edukacja dla dziecka. Kraków: Bliżej Przedszkola, 2014.
  • Zioło I.: Rozumienie zjawisk przyrodniczych. "Życie Szkoły" 2006, nr 5.
  • Zyzik E .: Kompetencja. W: Mały leksykon pedagoga wczesnoszkolnego. Red. J. Karbowniczek. Warszawa: Instytut Wydawniczy Erica, 2014.
  • Żmijewska E.: Edukacja międzykulturowa w zielonej szkole. "Życie Szkoły" 2008, nr 6.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171624960

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.