Warianty tytułu
The Image of the Teacher in the Eyes of Students in Grades I-III of Primary Schools
Das Bild des Lehrers in den Augen der Schüler der I-III Grundschulklassen
Języki publikacji
Abstrakty
"Od wieków podejmowano próby tworzenia wzoru idealnego nauczyciela w postaci szkiców osobowych, uwydatnienia walorów wewnętrznych, decydujących zawsze o tym, że w zawodzie nauczyciela tkwi pewien pierwiastek idealny, którego nie da się zwerbalizować"1. Czy pierwiastek ten dostrzegają uczniowie? Jakimi cechami - ich zdaniem - odznacza się dobry bądź zły nauczyciel? W jaki sposób traktuje on uczniów i czy dzieci wiążą swą przyszłość z tym zawodem? Chcąc odpowiedzieć na tak sformułowane pytania, przeprowadziliśmy badanie sondażowe z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety, a wyniki tegoż badania stanowią główny trzon naszego tekstu. Celem artykułu uczyniliśmy zatem próbę opisania tego, w jaki sposób uczniowie w młodszym wieku szkolnym postrzegają nauczyciela. "Jego obraz tworzą opinie wielu podmiotów, a zwłaszcza uczniów i rodziców"2. Na wizerunek nauczyciela w oczach nie tylko wychowanków, lecz także otoczenia bez wątpienia wpływa osobowość, która winna być oparta na trzech aksjomatach: psychologicznym, pedagogicznym i socjologicznym(fragment tekstu)
This article endeavours to answer the question of how early school education pupils perceive teachers. The choice of such a young research group is by no means random, as children who start their studies enter a new environment for themselves, make new relationships, and find a new role model in the teacher. The theoretical part of the text deals with the issues relating to the teacher, including his or her personality, the functions he or she performs, as well as the social perception of the children in the younger school age and the questions of authority, including its definition and division. The practical part is an analysis of the survey results based on the survey technique and conducted in grades 1-3 of primary schools in the town and commune of Czerwionka- Leszczyny in the school year 2016/2017.(original abstract)
Twórcy
autor
- Miejska Biblioteka Publiczna w Gliwicach
autor
- Uniwersytet Śląski w Katowicach
Bibliografia
- Aleksander T.: Geneza współczesnych autorytetów polskich. W: Autorytety polskie. Red. B. Gołębiowski. Łomża: Oficyna Wydawnicza "Stopka", 2002.
- Antczak B.: Autorytet - jego budowanie i ocena w opinii uczniów szkół ponadgimnazjalnych. W: Autorytet w wychowaniu i edukacji. Red. D. Łażewska. Józefów: Wyższa Szkoła Gospodarki Euroregionalnej, 2013.
- Autorytet nauczyciela - jak go zdobyć i utrzymać? http://www.wszpwn. com.pl/pl/salon-metodyczny/autorytet-nauczyciela-jak-go-zdobyc-iutrzymac. html [24.06.2017].
- Banach C.: Nauczyciel. W: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Red. Pilch. T. 3: M-O. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak", 2004
- Bee H.: Rozwój społeczny i rozwój osobowości w wieku od sześciu do dwunastu lat. W: Eadem: Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i Spółka Wydawnictwo, 2004.
- Cackowska M., Winiarz A.: Kształcenie wczesnoszkolne. W: Encyklopedia pedagogiczna. Red. T. Pilch. T. 2: G-Ł. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak", 2003.
- Gondzik E.: Sylwetka osobowościowa nauczyciela zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej. W: W kręgu edukacji przedszkolnej i szkolnej. Red. P.P. Barczyk, P. Kowolik. Mysłowice: Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Kardynała Augusta Hlonda, 2012.
- Jazukiewicz I.: Autorytet nauczyciela. W: Encyklopedia pedagogiczna. Red. T. Pilch. T. 1: A-F. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak", 2003.
- Juszczyk S.: Etyka w pracy nauczyciela. W: Nauczyciel wobec problemów współczesności. Red. B. Pituła. Katowice: Śląska Wyższa Szkoła Zarządzania, 2006.
- Kania A.: Dekalog nauczyciela. "Wychowawca" 2001, nr 1. Korczak J.: Jak kochać dziecko. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, 2002.
- Kowolik P.: Inspiracje i poszukiwania edukacji wczesnoszkolnej. W: W kręgu edukacji przedszkolnej i szkolnej. Red. P. Barczyk, P. Kowolik. Mysłowice: Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Kardynała Augusta Hlonda, 2012.
- Laska E.I.: Nauczyciel w warunkach zmian edukacyjnych. "Nauczyciel i Szkoła" 2013, nr 2 (54).
- Łukasik J.: Cechy dobrego nauczyciela. "Bliżej Przedszkola" 2011, nr 11. Matczak A.: Zarys psychologii rozwoju: podręcznik dla nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak", 2003.
- Muszyński H.: W poszukiwaniu modelu sylwetki zawodowej nowoczesnego nauczyciela-wychowawcy. "Życie Szkoły" 1974, nr 10.
- Okoń W.: O autorytecie nauczyciela. "Życie Szkoły" 1971, nr 1.
- Okoń W.: Problem osobowości nauczyciela. W: Osobowość nauczyciela. Red. A. Szumski. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, 1959.
- Rożdżyńska A.: Wychowawca humor. "Psychologia w Szkole" 2001, nr 2.
- Róziewicz G.: Praca z uczniem w kryzysie emocjonalnym. "Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze" 2012, nr 1.
- Skarżyńska K.: Spostrzeganie ludzi. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1981.
- Szołtysek A.: Filozofia edukacji. Kształtowanie umysłu. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2013.
- Turos L.: Autorytet moralny Ignacego Solarza. (Źródła, przejawy, funkcje). W: Autorytety polskie. Red. B. Gołębiowski. Łomża: Oficyna Wydawnicza "Stopka", 2002.
- Turska D.: Krzywe zwierciadło ocen. "Psychologia w Szkole" 2010, nr 2.
- Zaborowski Z.: Przedmowa. W: Idem: Psychospołeczne problemy pracy nauczyciela. Warszawa: WSiP, 1986.
- Zawisza J.: Nauczyciel, szkoła - ich etos i bezpieczeństwo. W: Bezpieczna szkoła - założenia i realia. Red. T. Graca. Józefów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi, 2013.Olimpia
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171624976