Warianty tytułu
The Academic Staff of the Department of Early Childhood Education and Media Pedagogy of the University of Silesia in Katowice from a Perspective of Its 40th Anniversary
Forschungs- und Lehrpersonal des Lehrstuhls für frühkindliche Bildung und Medienpädagogik der Schlesischen Universität in Katowice aus der Sicht des vierzigjährigen Jubiläums
Języki publikacji
Abstrakty
Jubileusz czterdziestolecia stanowi dla naszej społeczności pedagogów okrągłą rocznicę w dziejach, która warta jest upamiętnienia. W 2019 roku mija czterdzieści lat od daty powołania na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego Zakładu Nauczania Początkowego, który został przekształcony w Katedrę Pedagogiki Wczesnoszkolnej. Dla byłych i obecnych pracowników jest to moment zatrzymania się i refleksji nad tym, co minione, chwila wzruszeń, wspomnień, ale również czas podsumowania dotychczasowych osiągnięć oraz próba wskazania planów na przyszłość. W każdej instytucji naukowo-dydaktycznej ważny jest człowiek, bo czym byłaby ona bez nauczycieli akademickich: profesorów, adiunktów, asystentów i wykładowców - ludzi, którzy swoją wiedzą i pasją przyczynili się do wzrastania i rozwoju przedsięwzięcia, jakim jest kształcenie nauczycieli wczesnej edukacji i prowadzenia w tym obszarze badań. Dla nas dojrzałych akademików chwila ta pozwala na przypomnienie sobie osób, sytuacji, zdarzeń i rzeczy, które determinowały nasze indywidualne wzrastanie. Trwałość tych wspomnień z pewnością potrzebna jest każdemu z nas, gdyż stanowi odczucie pewnej konsekwencji i stałości w życiu. (fragment tekstu)
The article presents the researchers and didactic workers who substantially contributed to the scientific and didactic development of the Department of Early Childhood Education and Media Pedagogy. Throughout 40 years of activity, the Department, as a unit being a part of Faculty of Pedagogy and Psychology of the University of Silesia, has cooperated with many prominent figures from regional, national and foreign academic centers. Currently, the Department implements an intensive research programme, takes part in the doctoral and postdoctoral promotions as well as successfully undertakes the education of students specializing in teaching. (original abstract)
Twórcy
autor
- Akademia Ignatianum w Krakowie
autor
- Uniwersytet Śląski w Katowicach
Bibliografia
- Barczyk P.P.: O podmiotowości. Historyczna zmienność refleksji i praktyki edukacyjnej. Bytom: Wydawnictwo Kolegium Nauczycielskiego 2011.
- Bobrowska - Nowak W.: Historia wychowania przedszkolnego. Warszawa: WSiP 1983.
- Borowska T.: Emocje dzieci i młodzieży. Zasoby - rozwijanie. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2006.
- Czarnecki K.M.: Profesjologia. Nauka o zawodowym rozwoju człowieka. Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza "Humanitas", 2010.
- Duraj - Nowakowa K.: Pedeutologia. Konteksty, dylematy, implikacje. Kraków: Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM 2016.
- Gałązka A.: Motywacyjna rola dramy w glottodydaktyce. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2008.
- Goriszowski W.: Szkice pedagogiczno-filozoficzne. Piotrków Trybunalski: NWP, 2004.
- Gruszczyk - Kolczyńska E.: Dziecięca matematyka - dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli starszych przedszkolaków. Warszawa: CEBP, 2015.
- Heska - Kwaśniewicz K.: "Taki to mroczny czas". Losy pisarzy śląskich w okresie wojny i okupacji. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2004.
- Juszczyk S.: Badania jakościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2013.
- Juszczyk S.: Komunikacja człowieka z mediami. Katowice: Śląsk 1998.
- Konior J.: Budowa i lektura tekstu matematycznego: podstawy nauki czytania tekstów matematycznych w szkole. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 1998.
- Kowalikowa J.: Narodziny nauczyciela polonisty. Szkice edukacyjne. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych "Universitas", 2006.
- Krasoń K.: Cielesność aktu tworzenia w teatrze ruchu. Integracja sztuki w edukacji w rozwoju transgresji potencjału człowieka. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych "Universitas:, 2013.
- Kto jest kim w Polsce 2004. Red. M.R. Bombicki. Poznań: Polska Narodowa Oficyna Wydawnicza 2006.
- Kto jest kim w Polsce nowego millenium (2000-2002). Red. M.R. Bombicki. Poznań: "Pol-Euro-Business" 2002.
- Łobos A.: Wspomnienie o Pani Profesor dr hab. Marii Teresie Michalewskiej (kierowniku Katedry Pedagogiki Wczesnoszkolnej w larach 1996-2002). W: Rzeczywistość edukacyjna i kulturowa w sytuacji zmiany społecznej. Jubileusz 30-lecia Katedry Pedagogiki Wczesnoszkolnej i Pedagogiki Mediów. Red. S. Juszczyk, M. Kisiel. Katowice: Katedra Pedagogiki Wczesnoszkolnej i Pedagogiki Mediów 2010.
- Łukawska A.: Nauka i czas wolny uczniów szkół podstawowych i średnich. Kraków: Uniwersytet Jagielloński 1991.
- Moroz H.: Zrozumieć swój czas. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2006.
- Nowakowska - KempnaI.: Konceptualizacji uczuć w języku polskim. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej Towarzystwa Wiedzy Powszechnej 2000.
- Palka S.: Pedagogika w stanie tworzenia. Kontynuacje. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2003.
- Palka S.: Twórcza i aktywna działalność prof. zw. dr hab. Henryka Moroza. "Nauczyciel i Szkoła" 1996, nr 1-2 (1).
- Petlak E.: Klimat szkoły, klimat klasy. Tłum. D. Branna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak", 2007.
- Polański E.: Słownictwo uczniów. Problemy, badania, wnioski. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1982.
- Poplucz J.: Optymalizacja działania pedagogicznego. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1984.
- Rocławski B.: Badania tempa i techniki czytania. Gdańsk: Glottispol, 2005.
- Rocławski B.: Nauka ortografii z glottodywanikiem. Gdańsk: Glottispol, 2012.
- Rocławski B.: Słuch fonemowy i fonetyczny. Teoria i praktyka. Gdańsk: Glottispol 2016.
- Rostańska E.: Dziecko i dorosły w rozmowie. Doświadczanie komunikacji: odniesienia edukacyjne. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2010.
- Ryguła I.: Proces badawczy w naukach o sporcie. Katowice: Wydawnictwo AWF, 2003.
- Sacher W.A.: Pedagogika muzyki. Teoretyczne podstawy powszechnego kształcenia muzycznego. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls" 2012.
- Socha T.: Sport kobiet. Historia, teoria, praktyka. Warszawa: Centralny Ośrodek Sportu 2002.
- Stankowski A.: Profesor zw. dr hab. Stanisław Juszczyk - kierownik Katedry Pedagogiki Wczesnoszkolnej i Pedagogiki Mediów od 2003 roku - zarys biograficzny. W: Rzeczywistość edukacyjna i kulturowa w sytuacji zmiany społecznej. Jubileusz 30-lecia Katedry Pedagogiki Wczesnoszkolnej i Pedagogiki Mediów. Red. S. Juszczyk, M. Kisiel. Katowice: Wydawca: Katedra Pedagogiki Wczesnoszkolnej i Pedagogiki Mediów 2010.
- Synowiec H.: Sprawność językowa uczniów w śląskim środowisku gwarowym. Problemy, badania, konsekwencje dydaktyczne. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 1992.
- Szadzińska E.: Umiejętności dydaktyczne nauczycieli klas I-III (na przykładzie realizacji ćwiczeń syntaktycznych). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2001.
- Szkoła wobec społecznych i kulturowych wyzwań globalizacji. Red. W. Kojs, Ł. Dawid. Cieszyn: Uniwersytet Śląski, Filia w Cieszynie 2003.
- Szymkat J.: Dobór młodzieży do studiów w uczelniach kształcących nauczycieli. Kraków: Wydawca: Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, 1979.
- Włodek - Chronowska J.: Stymulacja procesu czytania (w młodszym wieku szkolnym). Kraków: Uniwersytet Jagielloński 1985.
- Złota Księga Nauk Humanistycznych 2004. Red. K. Pikoń. Gliwice: Wydawnictwo Helion, Polski Instytut Biograficzny Mastermedia, 2004
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171624994