PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2014 | 2(43) | 235--251
Tytuł artykułu

Kto sięga po "katalizator" rozwoju? Otwartość na doświadczenie i kontrola wolicjonalna uczestników programu Erasmus

Warianty tytułu
Wer greift zum "Entwicklungskatalysator"? Die Offenheit zur Erfahrung und voluntative Kontrolle der Erasmus-Programm-Teilnehmer
Who Is Reaching for "Catalyst" Development? Openness to Experience and Volitional Control of Erasmus Participants
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Realizowana obecnie przez Unię Europejską idea "uczenia się przez całe życie" znajduje swe teoretyczne ulokowanie w klasycznej już typologii procesów edukacyjnych Philipa H. Coombsa, wyróżniającej - obok edukacji formalnej - także pozaformalną oraz nieformalną. Edukacja pozaformalna to wszelkie działania, które mają na celu poszerzanie wiedzy i zdobywanie umiejętności praktycznych, ale nie odbywają się w ramach formalnie ustalonego systemu oświaty. Za edukację nieformalną zaś uznaje się proces, w którym jednostka nabywa postawy, wartości, umiejętności i wiedzę z doświadczeń codziennego życia oraz wpływów wychowawczych i zasobów dostępnych we własnym środowisku. Granice pomiędzy poszczególnymi typami edukacji nie są sztywno wyznaczone, przeciwnie - dopiero umiejętne połączenie typów edukacji może stanowić impuls dla pełnego rozwoju potencjału jednostki. Na potrzeby tego artykułu przyjęto, że unikatową okazją umożliwiającą połączenie różnych procesów edukacyjnych jest uczestnictwo w studenckim programie Erasmus. Erasmus to bowiem jednocześnie edukacja formalna, gdyż wyjeżdżający realizuje oficjalny program studiów uczelni przyjmującej; pozaformalna, ponieważ zwykle uczestniczy w innych zajęciach dodatkowych (najczęściej są to kursy języka obcego), a także nieformalna, jako że przebywając w zupełnie nowym środowisku, ulega innym niż dotychczasowe wpływom. (fragment tekstu)
EN
The article presents a thesis that only combining processes of formal education with informal and non-formal one is considered as an impulse to a full development of one's potential. It has been posited that participation in the Erasmus programme, defined in the literature as "catalyst development", is a unique opportunity for individually constructed combination of all three types of educational processes. The phenomenon of so common students' mobility is basically regarded as the field for sociological and economical analyses, to the lesser extent it of interest of empirical psychology. The research has been undertaken in order to search for personality characteristics of the Erasmus programme participants. The obtained results show that students using the "catalyst development" have higher level of openness to experience and stronger volitional control (in terms of realization) while compared with non-mobile students. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Tom
Strony
235--251
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
  • Adecco Poland
Bibliografia
  • Asendorpf J.B., Aken M.A.G. van: Validity of Big Five Personality Judgments in Childhood: A 9 Year Longitudinal Study. "European Journal of Personality" 2003, no. 17.
  • Aydin S.: "I Am Not the Same after My ERASMUS": A Qualitative Research. "Qualitative Report" 2012, no. 17.
  • Ciećkiewicz M.: Erasmus: cele programu Erasmus. http://www.students.pl/kultura/details/56157/Erasmus-cele-programu-Erasmus [dostęp: 11.04.2013].
  • Cokley K.O. et al.: Predicting Student Attitudes about Racial Diversity and Gender Equity. "Journal of Diversity in Higher Education" 2010, no. 3 (3).
  • Coombs Ph.H.: The World Educational Crisis: A Systems Analysis. New York: Oxford University Press, 1968.
  • Cypryańska M., Bedyńska S.: Porównanie dwóch grup: testy t-Studenta i ich nieparametryczne odpowiedniki. W: Statystyczny drogowskaz. Red. S. Bedyńska, A. Brzezicka. Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej "Academica", 2007.
  • Decyzja nr 1720/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 listopada 2006 r. ustanawiająca program działań w zakresie uczenia się przez całe życie. Dz.U. L 327 z 24 listopada 2006 r.
  • Decyzja nr 87/327/EEC Rady Europy z dnia 15 czerwca 1987 roku przyjmująca Europejski Program Działań na rzecz Mobilności Studentów (ERASMUS). Dz.Urz. WE L 166 z 25 czerwca 1987 r.
  • Demir A., Demir S.: Erasmus programının kulturlerarası diyalog ve etkileşim acısından değerlendirilmes. "Magazine of Uluslararası Sosyal Araştırmalar" 2009, no. 2 (9).
  • Ersoy A., Günel E.: Cross-Cultural Experiences through Erasmus: Pre-Service Teachers' Individual and Professional Development. "Eurasian Journal of Educational Research" 2011, no. 42.
  • European Commission: Lifelong Learning Programme. The Erasmus Programme 2010-2011. A Statistical Overview. Brussels, September 2012. http://ec.europa.eu/education/library/statistics/ay-10-11/report_en.pdf [13.02.2013].
  • Fein E.C., Klein H.J.: Personality Predictors of Behavioral Self-Regulation: Linking behavioral self-regulation to five-factor model factors, facets, and a compound trait. "International Journal of Selection and Assessment" 2011, no. 2 (19).
  • Gonzalez C.R., Mesanza R.B, Mariel P.: The Determinants of International Student Mobility Flows: An Empirical Study on the Erasmus Programme. "The Journal of Higher Education" 2011, no. 62.
  • Kuhl J.: Action Control: The Maintenance of Motivational States. In: Motivation, Intention and Volition. Eds. F. Halisch, J. Kuhl. Berlin-New York: Springer-Verlag, 1987.
  • Kwieciński Z.: Socjopatologia edukacji. Wyd. 2. popr. Olecko-Białystok: MWN-Trans Humana, 1995.
  • Larson L., Rottinghaus P., Borgen F.H.: Meta-analysis of Big Six Interests and Big Five Personality Factors. "Journal of Vocational Behavior" 2002, no. 61.
  • Leix A.: I Was Expecting Her to Be a Fanatic Catholic, But She Was Not. "The New Educational Review" 2013, no. 31.
  • Marszał-Wiśniewska M.: Siła woli a temperament. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, 1999.
  • McCrae R.R., Costa P.T.: Osobowość człowieka dorosłego. Perspektywa teorii pięcioczynnikowej. Przekł. B. Majczyna. Kraków: Wydawnictwo WAM, 2005.
  • Molleman E., Broekhuis M.: How Working in Cross-Functional Teams Relates to Core Attributes of Professional Occupations and the Moderating Role of Personality. "Group Dynamics: Theory, Research, and Practice" 2011, no. 16 (1).
  • Orr D., Schnitzer K., Frackmann E.: Social and Economic Conditions of Student Life in Europe, Eurostudent III 2005-2008 Final Report. Bielefeld 2008. http://www.felvi.hu/pub_bin/dload/eurostudent/Eurostudent_III.pdf [10.02.2013].
  • Osborn A.: Student Mobility Threatened by Cash Crisis. "University World News" 2012, no. 242.
  • Program LLP/Erasmus. Stypendia wyjazdowe dla studentów. https://www.umcs.lublin.pl/articles.php?aid=1282&mid=14&mref=229_230 [dostęp: 8.09.2013].
  • Raikou N., Karalis T.: Non-Formal and Informal Education Processes of European Lifelong Learning Programmes for Higher Education: The Case of the Erasmus Programme in a Greek Peripheral University. "The International Journal of Interdisciplinary Social Sciences" 2010, no. 1 (5).
  • Rodrigues M.: Determinants and Impacts of Student Mobility: A Literature Review. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2012.
  • Rodrigues M.: Does Student Mobility During Higher Education Pay? Evidence from 16 European Countries. Brussels 2013. https://ec.europa.eu/jrc/sites/default/files/jrc_report_mrodrigues_student_mobility_final.pdf [15.02.2013].
  • Souto-Otero M. et al.: Barriers to International Student Mobility: Evidence from the Erasmus Program. "Educational Researcher" 2013, no. 4 (42).
  • Stanek J.: Europejski wymiar edukacji w procesie kształcenia polskich nauczycieli. W: Europejski wymiar edukacji w świetle projektu OBSER-Erasmus. Polscy studenci w uczelniach Europy. Red. S. Szczurkowska, M. Łopaciński. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP, 2007.
  • Statystyki. http://www.erasmus.org.pl/odnosniki-podstawowe/statystyki [dostęp: 11.09.2013].
  • Syrek E.: Polityka edukacyjna w Unii Europejskiej - Programy wspólnotowe: Socrates, Leonardo da Vinci. W: Europejski wymiar edukacji w świetle projektu OBSER-Erasmus. Polscy studenci w uczelniach Europy. Red. S. Szczurkowska, M. Łopaciński. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP, 2007.
  • Szczurkowska S., Łopaciński M.: The Mobility of Polish Students in European Universities. OBSER-Erasmus Report from Poland. W: Europejski wymiar edukacji w świetle projektu OBSER-Erasmus. Polscy studenci w uczelniach Europy. Red. S. Szczurkowska, M. Łopaciński. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP, 2007.
  • Szadok-Bratuń A., Bratuń M.: Erasmus w 16 smakach, czyli studenckie wyprawy po edukacyjne przyprawy. Kobierzyce: Semata, 2009.
  • Tekin U., Gencer A.H.: Effects of the Erasmus Programme on Turkish Universities and University Students. "Trakya Universitesi Sosyal Bilimler Dergisi" 2013, no. 8.
  • Turska D.: Edukacja jako impuls do pełnego rozwoju? W kręgu Jungowskich inspiracji. "Psychologia Rozwojowa" 2011, nr 16 (2).
  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Dz.U. 1991, nr 95, poz. 425.
  • Volition and Personality: Action Versus State Orientation. Eds. J. Kuhl, J. Beckmann. Göttingen: Hogrefe, 1994.
  • Wankiewicz A.: Otwartość na doświadczenie i kontrola wolicjonalna studentów uczestniczących w Programie Erasmus. 2013. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej. Wydział Pedagogiki. Instytut Socjologii. Praca magisterska. Maszynopis. (Praca ta we wrześniu 2013 roku zdobyła I miejsce w konkursie na najlepszą pracę magisterską dotyczącą idei uczenia się przez całe życie, organizowanym przez Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie).
  • Wiers-Jenssen J.: Norwegian Students Abroad. "Studies in Higher Education" 2003, no. 4 (28).
  • Wiers-Jenssen J., Try S.: Labour Market Outcomes of Higher Education Undertaken Abroad. "Studies in Higher Education" 2005, no. 6 (30).
  • Zawadzki B. et al.: Inwentarz Osobowosci NEO-FFI Costy i McCrae: Adaptacja polska. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, 1998.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171625044

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.