Warianty tytułu
The National Qualifications Framework from the Perspective of Human Development
Krajowe Ramy Kwalifikacji in Bezug auf Entwicklung des Menschen
Języki publikacji
Abstrakty
Zmiany dokonujące się na rynku pracy, rozwój technologiczny, nowe idee, procesy modernizacyjne oraz demograficzne sprawiają, że każdy człowiek w ciągu swojego życia będzie musiał stawiać czoła nowym wyzwaniom. W tym kontekście szczególnie istotna staje się umiejętność uczenia się. Wszyscy dziś stoimy w obliczu nadrzędnego pytania: w jaki sposób można stale, efektywnie i szybko uczyć się, by nadążać za gwałtownie zmieniającym się światem? Kierowanie zmianami i procesem uczenia się stało się zadaniem numer jeden zarówno organizacji gospodarczych, jak i organizacji publicznych, mamy tu na myśli: szkoły i uczelnie wyższe. Przystosowywanie się współczesnego człowieka poprzez edukację do zmieniającego się świata, a także do antycypacji zmian nie jest kwestią wyboru, ale dalszego funkcjonowania i rozwoju. Sytuacji, w której współczesny system edukacji coraz częściej stabilizuje się przez zmiany, towarzyszy zwykle intensyfikacja niepewności. Jest to problem do rozwiązania zarówno przez jednostki, jak i przez instytucje. Uczelnie wyższe poszukują coraz to nowych i lepszych "narzędzi" do radzenia sobie z niepewnością. W obecnych czasach tradycyjne kształcenie nie wystarczy, aby zaspokoić potrzeby indywidualne i społeczne. Z jednej strony nowy sposób opisywania szeroko rozumianej edukacji - poprzez efekty uczenia się, z drugiej - konieczność reagowania na zmiany na rynku pracy w toku całego życia człowieka wymuszają lepsze dopasowanie indywidualnych oraz społecznych systemów szkolenia i kształcenia do zmieniających się potrzeb jednostki i społeczeństwa. Aby wyjść naprzeciw nowym oczekiwaniom i potrzebom, umożliwić ludziom rozwój zawodowy i osobisty, stworzono koncepcję Europejskich Ram Kwalifikacji. Europejskie Ramy Kwalifikacji (ERK) w założeniach i praktyce miały ułatwić porównywanie kwalifikacji zdobywanych w różnym czasie, różnych miejscach i formach. Ramy Kwalifikacji umożliwiają dostosowanie kwalifikacji absolwentów do potrzeb rynku pracy, wzrost mobilności pracowników, wypromowanie i ułatwienie uczenia się przez całe życie. Kraje europejskie dobrowolnie przystępują do wdrożenia Krajowych Ram Kwalifikacji, które mają być przygotowywane w odniesieniu do ośmiu poziomów Europejskich Ram Kwalifikacji. ERK pozwolą na uznanie efektów uczenia się w różnych miejscach: w systemie edukacji i poza nim, w trybie edukacji formalnej, pozaformalnej i nieformalnej, w kształceniu ogólnym i zawodowym, w szkołach, na uczelniach, a także na kursach i szkoleniach zawodowych. Docelowo wszystkie kwalifikacje nadawane w Europie (poświadczone przez dyplomy, świadectwa, certyfikaty, upoważnienia) będą zawierały odniesienie do poziomu Krajowych Ram Kwalifikacji, a za ich pośrednictwem - do Europejskich Ram Kwalifikacji. (fragment tekstu)
The article aims at a comparative analysis of the assumptions of the National Qualifications Framework (NQF) for lifelong learning - spiral dynamics forwarded by C. Graves, and complimented by L. Vygotsky's zone of proximal development (ZPD). The content of NQF has been analyzed in terms of social competences in relation to the descriptions of levels in development according to the spiral dynamics. The analyses show that NQF does not incorporate the rules of human development support to a satisfactory extent. Moreover, in NQF assumptions, an atomistic approach seems to preponderate the relational one. This may prove that according to the NQF, which barely entails post-conventional competences, education becomes inadequate to post-conventional Europe. (original abstract)
Twórcy
autor
- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
autor
- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Bibliografia
- Bauman Z.: Czego nas uczy centralna Europa? http://wyborcza.pl/1,75475,10254951,Czego_nas_uczy_centralna_Europa_.html [dostęp: 16.12.2014].
- Beck D.E.: Stages of Social Development The Cultural Dynamics that Spark Violence, Spread Prosperity, and Shape Globalization. http://www.spiraldynamics.net/DrDonBeck/essays/stages_of_social_development.htm [1.09.2013].
- Błajet P.: Niebieska władza, pomarańczowy nauczyciel, zielony uczeń. W: Nauczyciel: misja czy zawód. Społeczne i profesjonalne aspekty roli. Red. P. Rudnicki, B. Kutrowska, M. Nowak-Dziemianowicz. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, 2008.
- Błajet P., Przyborowska B.: What Can "Integral" Mean in Education. "Kultura i Edukacja" 2012, nr 6.
- Kohlberg L., Mayer R.: Rozwój jako cel wychowania. W: Alternatywy myślenia o/dla edukacji. Red. Z. Kwieciński. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych, 2000.
- Krajowe Ramy Kwalifikacji uczenia się przez całe życie. http://www.nauka.gov.pl/krajowe-ramy-kwalifikacji-szkolnictwo/ [dostęp: 10.10.2013].
- Polska Rama. Skąd się wzięła rama kwalifikacji? http://www.kwalifikacje.edu.pl/pl/prk/133-skad-sie-wziela-rama-kwalifikacji [dostęp: 1.09.2013].
- Wilber K.: Integralna teoria wszystkiego. Wizja dla biznesu, polityki, nauki i duchowości. Tłum. C. Urbański. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, 2006.
- Wilber K.: Psychologia integralna. Świadomość, duch, psychologia, terapia. Przeł. H. Smagacz. Warszawa: Jacek Santorski & CO Wydawnictwo, 2002.
- Wygotski L.S.: Wybrane prace psychologiczne II: dzieciństwo i dorastanie. Tłum. A. Brzezińska et al. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, 2002.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171625050