PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | nr 11 Zarządzanie rozwojem organizacji | 143--162
Tytuł artykułu

Competitive Policy and Regulation of Oligopolistic Markets with Network Effect

Autorzy
Warianty tytułu
Konkurencyjna polityka i regulacja rynku oligopolistycznego z efektem sieciowym
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The article is dedicated the main reasons for the formation and persistence of oligopolistic structures in markets. Analysis of the competitive environment depends on a level of administrative barriers and inadequate development of market infrastructure, which encourages business entities to concentration on this market on the basis of integration and consequently leads to persistent restriction of competition. The increase in concentration, especially in the markets at the stage of changing technological structure and convergent shifts, acts as a measure of effective ness, but it also entails gradual restriction of competition, which requires improving the quality of antitrust regulation in highly concentrated markets. Therefore, the development of competition produces changes in public policy that not only provide control over competition legislation, but also effective regulation of relationships between state supervisory and regulatory bodies, as well as the extension and realignment of their functions. The proposed measures produce a change of the institutional regulatory policy through the creation of a balanced model of regulation and control, which includes a compulsory element of the competition development by the sectoral regulators and the ability to make decisions aimed at restricting anti-competitive actions. (original abstract)
Artykuł poświęcony jest głównym przyczynom powstawania i trwałości struktur oligopolistycznych na rynkach. Analiza otoczenia konkurencyjnego zależy od poziomu barier administracyjnych i niedostatecznego rozwoju infrastruktury rynkowej, która zachęca podmioty gospodarcze do koncentrowania się na tym rynku w oparciu o integrację, a w konsekwencji prowadzi do trwałego ograniczenia konkurencji. Wzrost koncentracji, szczególnie na rynkach na etapie zmiany struktury technologicznej i zmian konwergencji, jest miarą skuteczności, ale pociąga za sobą również stopniowe ograniczanie konkurencji, co wymaga poprawy jakości przepisów antymonopolowych na wysoce skoncentrowanych rynkach. W związku z tym rozwój konkurencji sprzyja zmianom w polityce publicznej, które nie tylko zapewniają kontrolę nad prawodawstwem w zakresie konkurencji, ale także skuteczną regulację stosunków między organami nadzoru państwowego i organów regulacyjnych, a także rozszerzanie i dostosowywanie ich funkcji. Proponowane środki powodują zmianę instytucjonalnej polityki regulacyjnej poprzez stworzenie zrównoważonego modelu regulacji i kontroli, który obejmuje obowiązkowy element rozwoju konkurencji przez sektorowe organy regulacyjne oraz zdolność do podejmowania decyzji mających na celu ograniczenie antykonkurencyjnych działań. (abstrakt oryginalny)
Słowa kluczowe
Twórcy
autor
  • Odessa Institute of Trade and Economics, Kyiv National University of Trade and Economics
Bibliografia
  • 1. Ansoff I., Corporate Strategy: An Analytic Approach to Business Policy for Growth and Expansion, McGraw-Hill, 1965.
  • 2. Arquilla J., Ronfeldt D., Networks and Netware: The Future of Terror, Crime, and Militancy, CA 2001.
  • 3. Beije P., GroenewegenJ., A Network Analysis of Markets, Journal of economic issues, Vol. XXVI, №. 1, Р. 18-27, 1992.
  • 4. Crocker K.J., Masten S.E., Regulation and administered contracts revisited: Lessons from transaction-cost economics for public utility regulation, Regulatory Economics, 9 (1), рр. 5-39, 1996.
  • 5. Economides N., Himmelberg, C., Critical mass and network evolution in telecommunications. Toward a Competitive Telecommunications Industry, Selected Papers from the 1994 Telecommunications Policy Research Conference. Gerard Brock (ed.), 1994.
  • 6. Etzkowitz, Henry, Leydesdorff, Loet, The Triple Helix - University-Industry-Government Relations: A Laboratory for Knowledge Based Economic Development, EASST Review, Vol. 14, No. 1, pp. 14-19, 1995.
  • 7. Friedrich, C., Alfred Weber's Theory of the Location of Industries, Chicago 1929.
  • 8. Fuentelsaz, L., Garrido, E., Maicas, J.P., Strategic Approach to Network Value in Network Industries, Journal of Management, Vol. XX, No. X, pp. 1-30, 2012.
  • 9. Hamman R., Computer Networks Linking Network Communities. In C. Werry & M. Mowbray (Eds.), Online Communities 2001.
  • 10. Katz M., Shapiro C., Network externalities, competition, and compatibility, American Economic Review. No 75(3), pp. 424-440, 1985.
  • 11. Koval V., Kvach Y., Makarov S., Efficiency of the controlling application in the corporate management, Research papers of Wroclaw University of Economics, №145, pp. 58-64, 2010.
  • 12. Lucio Fuentelsaz, Juan Pablo Maicas, Yolanda Polo, Switching Costs, Network Effects and Competition in the European Mobile Telecommunications Industry, Information Systems Research, Vol. 23, No. 1, pp. 93-108, 2012.
  • 13. Nadel S.F., The theory of social structure, London, 1957.
  • 14. Odlyzko A., Benjamin Tilly, A refutation of Metcalfe's Law and a better estimate for the value of networks and network interconnections. Available at: http://www.dtc.umn.edu/~odlyzko/ doc/metcalfe.pdf.
  • 15. Penrose E.T., The theory of the growth of the firm, Oxford, Blackwell 1959.
  • 16. Piore M., Charles S., The Second Industrial Divide, 1984.
  • 17. Porter M.,Clusters and the New Economics of Competition, Harvard Business Revies 1988.
  • 18. Riemer K, Klein S., Gogolin M., Network Business Model Configuration - New Roles for Dynamic Network Arrangements, Challenges and Achievements in E-Business and Е-Work / ed. by B. Stanford-Smith, E. Chiozza, M. Edin. Part 2., 2002.
  • 19. Rohlfs J., A Theory of Interdependent Demand for Communication Service, Bell Journal of Economics, Vol. 5, N 1, pp. 16-37, 1974.
  • 20. Soulie D., Filières de Production et Integration Vertical, Annales des Mines, Janvier 1989.
  • 21. Tirol, Jean, The markets and the market power: The organization and industry theory. Translation from English by J.M. Donc, M.D. Facsirova, under edition A.S. Galperina and N.A. Zenkevich. SPb: Institute Economic School, 2000.
  • 22. Williamson, Oliver E., The Economic Institutions of Capitalism: Firms, Markets, Relational Contracting, University of Illinois at Urbana-Champaign's Academy for Entrepreneurial Leadership Historical Research Reference in Entrepreneurship, 1985.
  • 23. Winter, Sidney G., Nelson, Richard R., An Evolutionary Theory of Economic Change, University of Illinois at Urbana-Champaign's Academy for Entrepreneurial Leadership Historical Research Reference in Entrepreneurship, 1982 .
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171625098

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.