Warianty tytułu
Das Drama in der Entwicklung von sozialen und emotionalen Kompetenzen bei Kindern im frühen Schulalter
Drama in Developing Social and Emotional Competences of Early Schoolchildren
Języki publikacji
Abstrakty
Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego to jeden z pierwszych ośrodków w Polsce, gdzie zaczęto zajmować się problematyką wykorzystywania dramy w edukacji i terapii. Najpierw był to Zakład Pedagogiki Twórczości i Metodologii Badań, który później został włączony do Katedry Pedagogiki Wczesnoszkolnej, by z kolei po kilku latach ponownie się wyodrębnić jako Zakład Pedagogiki Twórczości i Ekspresji Dziecka. Prowadzone przeze mnie badania dotyczyły głównie problematyki wykorzystywania dramy w nauczaniu języka angielskiego z uwzględnieniem kontekstu psychopedagogicznego, dlatego współpracowałam również z Instytutem Filologii Angielskiej. W Katedrze Pedagogiki Wczesnoszkolnej spora część prowadzonych przeze mnie badań była poświęcona tematyce wykorzystywania dramy w rozwijaniu potencjału kreacyjnego, emocjonalnego i społecznego jednostki. (fragment tekstu)
he article presents the problem of using drama in the development of social and emotional competences of children in early school age. In preschool and early school age children undergo many dynamic developmental changes, especially in the area of social, emotional, cognitive and communication development. All these changes help children better understand and organize the world around them and think about it in a creative and increasingly independent and complex way. Children develop their metacognitive abilities, they better understand their own emotions and behavior, and at the same time, assimilate the norms and principles of social life. In the article, the author points to the possibility of using drama to support emotional and social development of a child. Drama, thanks to the fact that it oscillates between fiction and reality, gives the possibility of safe exploration of various social and moral attitudes and expression of emotions. The article is a kind of summary of the most important notions and dimensions of the use of drama in work with children of early school age in the last two decades. (original abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
autor
- Uniwersytet Śląski
Bibliografia
- Challen J.: Drama Casebook: A Chronicle of Experience. North Yorkshire: Methuen Educational Ltd., 1973.
- Frost R.Y.: Improvisation in Drama. London: Macmillan, 1990.
- Heathocte D.: Drama i wychowanie. Elementy metodyki pracy z grupą. Cz. 2. "Drama" 2000, nr 33, s. 9.
- Gałązka A.: Drama in the Bilingual Nursery in Poland. "The Learning Teacher Magazine. The Learning Teacher Network" 2012, no. 3.
- Gałązka A.: Drama kreatywna a inteligencja emocjonalna. Przykład wykorzystania wybranego modelu badań empirycznych. "Chowanna" 2011, T. 1 (36).
- Gałązka A.: Drama stymulatorem myślenia twórczego dzieci w nauczaniu języka angielskiego. W: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna w sytuacji zmiany społecznej kulturowej i oświatowej. Studia - rozprawy - praktyka. Red. S. Juszczyk, M. Kisiel, A. Budniak. CD-ROM. Katowice 2011.
- Gałązka A.: Future Learning System. Drama w nauczaniu języka angielskiego. Perspektywa psychopedagogiczna. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2013.
- Gałązka A.: Motywacyjna rola dramy w glottodydaktyce. Kraków: Impuls, 1999.
- Gałązka A., Krasoń K.: Drama Movement Techniques and Formation of Self - Creative Competencies of a Child at the Early School Age - Initial Approach. "Drama Research - International Journal of Drama in Education" 2011, vol. 2, no. 1.
- Goffman E.: Człowiek w teatrze życia codziennego. Tłum. H. Datner - Śpiewak, P. Śpiewak. Warszawa: Wydawnictwo KR, 2000.
- Hodgson J.: The Uses of Drama. North Yorkshire: Methuen Educational Ltd, 1977.
- Hodgson J., Richards E.: Improvisation. North Yorkshire: Methuen Educational Ltd 1967.
- Huizinga J.: Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury. Tłum. M. Kurecka, W. Wirpsza. Warszawa: Czytelnik, 1985.
- Johnstone K.: Impro for Story-tellers. London: Routledge, 1999.
- Johnstone K.: IMPRO: Improvisation and the Theatre. North Yorkshire: Methuen Educational Ltd, 1981.
- Kao S., O'Neill C.: Words Into Worlds. Learning a Second Language Through Process Drama. London: Ablex Publishing Corporation, 1998.
- Maley A.: A Roomful of Human Beings. Singapore: RELC Guidelines, 1984.
- Mc Caslin N.: Creative Drama in the Classroom and Beyond. London: Longman, 1996.
- Michałowska D.: Drama w edukacji. Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii, 2008.
- Owens K.B.: Mapping Drama. Creating, Developing & Evaluating Process Drama. Carlisle: Carel Press, 2001.
- Pankowska K.: Drama jako twórcza metoda edukacyjna. W: Dydaktyka twórczości. Koncepcje, problemy, rozwiązania. Red. K.J. Szmidt. Kraków: Impuls, 2003.
- Pankowska K.: Pedagogika dramy. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak", 2000.
- Pavis P.: Słownik terminów teatralnych. Tłum. S. Świontek. Wrocław-Warszawa-Kraków: Zakład Narodowy imienia Ossolińskich - Wydawnictwo, 2001.
- Rittenberg M., Kreitzer P.: English Through Drama. San Francisco: Alemany Press, 1981.
- Seely J.: In Context. Language and Drama in the Secondary School. Oxford: Oxford University Press, 1976.
- Slade P.: An Introduction to Child Drama. London: University of London Press, 1960.
- Smith A.: Przyspieszone uczenie się w klasie. [Tłum. A. Gałązka]. Katowice: WOM, 1997.
- Way B.: Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży. Tłum. K. Pankowska i E. Nerwińska. Warszawa: WSiP, 1990.
- Wojnar I.: Teoria wychowania estetycznego - zarys problematyki. Warszawa: PWN, 1984.
- Yarrow FR.: Improvisation in Drama. London: Macmillan 1990.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171625154