Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Przemiany zachodzące w środowisku edukacyjnym mają swoje odzwierciedlenie w funkcjonowaniu współczesnego pedagoga na niwie codziennej egzystencji, warunkują jego aktywność zawodową. Zawód nauczyciela pozostaje pod permanentną presją władz oświatowych i, w dość szerokim zakresie, kontrolą publiczną. Funkcjonowanie kreatywnych nauczycieli aktywnych jest ważnym aspektem pracy Anny Gajdzicy Portret zbiorowy nauczycieli aktywnych. Autorka monografii konsekwentnie podkreśla znaczącą rolę nauczycieli w zachodzących zmianach społecznych. Na wstępie wyjaśnia, iż zamysłem jej publikacji było "pokazanie zbiorowego portretu tych, którzy swoimi działaniami łamią stereotypy, lansują wzorce bazujące na podejmowaniu działań, zaangażowaniu indywidualnym, stają się osobami rozpoznawalnymi w swoim środowisku, jako ci szczególni, ale w pozytywnym znaczeniu" (s. 15). Zatem celem książki jest ukazanie wybranego zespołu nauczycieli, których można by uznać za liderów edukacji. Monografia jest pierwszą udaną próbą złożonego opisu portretu zbiorowego nauczycieli aktywnych, wyróżniających się swoją aktywnością zawodową i społeczną. W podjętych badaniach Anna Gajdzica uwzględniła grupę nauczycieli wybranych instytucjonalnie i wskazanych przez dyrektorów szkół jako nauczycieli aktywnych oraz grupę celowo dobraną (z założenia na znak niezgody na wprowadzenie uogólnień i wskazywanie nauczycieli jako osób, które w niewielkim stopniu angażują się w działania pozazawodowe) - grupę liderów pracujących na rzecz szkoły i środowiska. W badaniach ilościowych wzięli udział nauczyciele ze szkół podstawowych, z gimnazjów i liceów z województw łódzkiego, małopolskiego, opolskiego i śląskiego. Recenzowana pozycja jest niewątpliwie publikacją wyjątkową i oryginalną. (fragment tekstu)
Twórcy
autor
Bibliografia
- Krasoń K., Czerkawski A.: Skłonność emergencyjna dzieci i adolescentów. Utopia socjoempatycznej podmiotowości, zachowania ryzykowne a potencjał ekspresyjny spotkania. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2009.
- Kwiatkowska H.: Ze sfery zdziwień, pozoru, banalizacji, paradoksu bycia pedeutologiem. "Rocznik Pedagogiczny" 2012, [numer specjalny].
- Szmidt K.J.: Pedagogika twórczości. Wyd. 2. poszerz. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2013.
- Uszyńska-Jarmoc J.: Od twórczości potencjalnej do autokreacji w szkole. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, 2007.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171625266