PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2021 | nr 2 | 53--66
Tytuł artykułu

Prosumpcja internetowa w aspekcie konkurencyjności przedsiębiorstwa

Autorzy
Warianty tytułu
Internet Prosumption in the Aspect of Enterprise Competitiveness
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł koncentruje się na przedstawieniu roli prosumpcji internetowej jako źródła konkurencyjności współczesnego przedsiębiorstwa. Dochodzi do zacierania się granic pomiędzy procesami produkcji i konsumpcji. Umacnianie relacji prosumpcyjnej następuje dzięki postępującym zmianom technologicznym, a zwłaszcza rozwojowi sieci Internet. Prosumenci internetowi, wyrażając swój sprzeciw przeciwko zestandaryzowanej produkcji, stają się rezerwuarem "nowej wiedzy", która z kolei staje się zalążkiem innowacji różnego rodzaju. Działania te prowadzą do poszerzenia grona zadowolonych klientów, ugruntowania pozycji rynkowej przedsiębiorstwa, a w rezultacie do wzrostu jego konkurencyjności. Celem artykułu jest opracowanie modelu prosumpcji internetowej jako źródła konkurencyjności przedsiębiorstwa. Podsumowaniem analiz stał się autorski model, w którym wskazano, że nawiązanie układu prosumpcyjnego staje się zewnętrznym źródłem konkurencyjności. W artykule podkreślono rolę Internetu i technologii ICT jako katalizatora skutecznej komunikacji na linii konsument-oferent. (abstrakt oryginalny)
EN
The article focuses on presenting the role of internet prosumption as a source of competitiveness of a modern enterprise. The boundaries between production and consumption processes are blurring. The prosumption relationship will be strengthened thanks to the progressive technological changes, especially the development of the Internet. Internet prosumers, by expressing their opposition to standardized production, become a reservoir of "new knowledge". which in turn becomes the seed of innovation of all kinds. These activities lead to the expansion of the group of satisfied customers, consolidation of the company's market position and, as a result, an increase in its competitiveness. The aim of the article is to present the importance of internet prosumption as a source of enterprise competitiveness. The analysis was summed up in the original model, which indicated that establishing a pro-consumer system becomes an external source of competitiveness. The article highlights the role of the Internet and ICT as a catalyst for effective communication between the consumer and the provider. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
53--66
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Adeosun L.P.K., Ganiyu R.A., Corporate Reputation as a Strategic Asset, "International Journal of Business and Social Science" 2013, nr 4.
  • Andrzejczak D., Mikina A., Rzeźnik B., Wajgner M., Podstawy działalności handlowej, WSiP Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2010.
  • Bondos I., W kierunku Marketingu 3.0, "Handel Wewnętrzny" 2013, t. 3.
  • Cappelin R., The relationship between needs and instruments of innovation Policy in different regions: the Matrix INT (Instruments and Needs of technology), Jyvaskyla, 43rd Congress of the European Regional Science Association 2014.
  • Dey B.L., Yen D., Samuel L., Digital consumer culture and digital acculturation, "International Journal of Information Management" 2020, nr 51, 102057. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2019.102057.
  • Dollinger M.J., Resources and Capabilities, Entrepreneurship: strategies AND Resources, Dollinger, Prentice Hall, New Jersey 2003.
  • Fornalczyk A., Biznes a ochrona konkurencji, Oficyna a Wolters Kluwer Business, Kraków 2007.
  • Hackman J.R., Oldham G.R., Not What It Was and not What it Will Be: The Future of Job Design Research, "Journal of Organizational Behavior" 2010, nr 31.
  • Hilami M.F., Ramayah T., Mustapha Y., Pawanchik S., Product and Process Innovativeness: Evidence from Malaysian SMEs, "European Journal of Social Science" 2010, 16 (4).
  • Janasz K., Janasz W., Kozioł K., Szopik K. (red.), Zarządzanie strategiczne. Koncepcje, metody, strategie, Difin, Warszawa 2008.
  • Karakaya E., Hidalgo A., Nuur C., Diffusion of eco-innovations: A review, "Renewable and Sustainable Energy Reviews" 2014, 33.
  • Kathuria R., Partovi F.Y., Work force management practices for manufacturing flexibility, "Journal of Operations Management" 2009, nr 18.
  • Knosala R., Innowacje w zarządzaniu i inżynierii produkcji, Oficyna Wyd. Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją, Opole 2013.
  • Kotler Ph., Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Wyd. FELBERG SJA, Warszawa 1999.
  • Krawczyk S., Logistyka w zarządzaniu marketingiem, Wyd. Akademii Ekonomicznej, Wrocław 2000.
  • Krull J.L., Mackinnon D.P., Multilevel modeling of individual and group level mediated effects, Multivariate Behavioral Research 2016.
  • Lii X., Factors influencing the willingness to contribute infomation to online Communities, "New Media and Society" 2011, nr 2.
  • Martucci I., de Felice A., Schirone D., Knowledge Exchange between IKEA and Suppliers Through Social and Environmental Strategy, European Conference on Knowledge Management, Academic Conferences International Limited, Kidmore End. 2012.
  • Matschke Ch., Moskaliuk J., Cress U., Knowledge Exchange Using Web 2.0 Technologies in NGOs, "Journal of Knowledge Management" 2013, nr 1(16).
  • Noga A., Dominacja a efektywna konkurencja, SGH, Warszawa 1993.
  • Ofoegbu O.E., Akanbi P.A., The influence of strategic agility on the perceived performance of manufacturing firms in Nigeria, "International Business & Economics Research Journal" 2012, nr 11 (2).
  • Pearce J., The case for open source appropriate technology, "Environment, Development and Sustainability" 2012, 14(3).
  • Pierścionek Z., Ewolucja koncepcji konkurencyjności przedsiębiorstwa, www.centrumwiedzy.edu.pl [dostęp: 7.01.2021].
  • Pogorzelski J., Pozycjonowanie produktu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2008.
  • Porter M.E., Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurencji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1992.
  • Prahalad C.K., Ramaswamy V., Co-creation experiences: The next practice in value creation, "Journal of Interactive Marketing" 2004, nr 3.
  • Pręgowski P., Juza M., Twórczość w Internecie. Prosumenci, kognitariat, demokratyzacja, "Zagadnienia Naukoznawstwa" 2011, nr 4 (190).
  • Ramesh G., Devadasan R.S., Literature review on the agile manufacturing criteria, "Journal of Manufacturing Technology Management" 2007, nr 18.
  • Ritzer G., Dean P., Jurgenson N., The Coming of the Age of the Prosumer, "American Behavioural Scientist" 2012, nr 4.
  • Roberts N., Grover V., Investigating firm's customer agility and firm performance: The importance of aligning sense and respond capabilities, "Journal of Business Research" 2012, nr 65.
  • Rokita J., Zarządzanie strategiczne, PWE, Warszawa 2005.
  • Shahin M., Nikjoot A., Nilipour A., Designing L3Y2T model for analyzing and prioritization of the innovation and agility factors, ,,Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business" 2011, nr 3.
  • Stankiewicz M.J., Konkurencyjność przedsiębiorstwa, [w:] Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, Dom Organizatora, Toruń 2005.
  • Stotz W., Employee Relationship Management. Der Weg zu engagierten und effizienten Mitarbeitern, Oldenbourg Wissenschaftsverlag, Műnchen 2007.
  • Strużycki M. (red.), Konkurencja w zarządzaniu przedsiębiorstwem, [w:] Podstawy zarządzania przedsiębiorstwem, SGH, Warszawa 1998.
  • Sumukadas N., Sawhney R., Workforce agility through employee involvement, "IIE Transactions" 2012, nr 36 (10).
  • Szul E., Prosumpcja jako aktywność współczesnych konsumentów - uwarunkowania i przejawy, "Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy" 2013, nr 31.
  • Tapscott D., Williams A.D., Wikinomia. O globalnej współpracy, która wszystko zmienia, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
  • The World Competitiveness Report 1994, World Economic Forum, Lausanne 1994.
  • Toffler A., Trzecia fala, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1997.
  • Trzeciak A., Innowacyjny trexy marketing, "Marketing w Praktyce" 2009, nr 7.
  • Urbanowska-Sojkin E., Banaszyk P., Witczak H., Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem, PWE, Warszawa 2004.
  • Xie Ch., Bagozzi R.P., Troye S.V., Trying to prosume: toward a theory of consumers as cocreators of value, "Journal of the Academy of Marketing Science" 2008, nr 36.
  • Yang Ch., Liu H.M., Boosting firm performance via enterprise agility and network structure, "Management Decision" 2012, nr 6.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171625278

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.