Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Creative Drama from Development Perspective
Języki publikacji
Abstrakty
Oznacza to, że drama musi podporządkować się pewnym regułom rządzącym rozwojem człowieka. Osoba projektująca zajęcia dramowe, mająca świadomość owego wpływu rozwoju na dramę, może jednak tak je zaprojektować, aby stymulować określone umiejętności czy zdolności uczniów. Na przykład zajęcia w szkole podstawowej można skierować w stronę rozwoju umiejętności komunikacji interpersonalnej i analizy werbalnej działań ruchowych, zajęcia w gimnazjum - na umiejętność odczytywania komunikatów niewerbalnych, a dramę w liceum - zarówno na autokreację, jak i na uwrażliwienie na innych. W ten sposób drama może stymulować rozwój. (fragment tekstu)
The text is an attempt of glance at drama from developmental perspective. On the one hand it shows how drama stimulates the human development and on the other hand it points at developmental determinants that influence constructing drama, such as: doing - doing analysis, concrete - abstraction, me - the others. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Strony
71--82
Opis fizyczny
Twórcy
autor
Bibliografia
- Birch A., Malim T., 1998: Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości. Tłum. J. Łuczyński, M. Olejnik. Warszawa
- Bruner J., 2006: Kultura edukacji. Tłum. T. Brzostowska-Tereszkiewicz. Wstęp A. Brzezińska. Kraków
- Courtney R., 1982: Re-Play: Studies of Human Drama in Education. Toronto
- Czapów G., Czapów Cz., 1969: Psychodrama. Geneza i historia, teoria i praktyka. Próba oceny. Warszawa
- Erikson E.H., 1997: Dzieciństwo i społeczeństwo. Tłum. P. Hejmej. Poznań
- Kohlberg L., 1984: Essays on moral development: The psychology of moral development. Vol. 2. San Francisco
- Kohlberg L., Mayer R., 2000: Rozwój jako cel wychowania. W: Alternatywy myślenia o/dla edukacji. Red. Z. Kwieciński. Warszawa
- Kwieciński Z., red., 2000: Alternatywy myślenia o/dla edukacji. Warszawa
- Matczak A., 2000: Style poznawcze. W: Psychologia. Podręcznik akademicki. Red. J. Strelau. T. 2. Gdańsk
- McGregor L., Tate M., Robinson K., 1978: Learning Through Drama. London
- O'Neill C., Lambert A., 1985: Drama Structures. A practical handbook for teachers. London
- O'Neill C. et al., 1977: Drama Guidelines. London
- Pankowska K., 2000: Pedagogika dramy. Teoria i praktyka. Warszawa
- Piaget J., 1967: Rozwój ocen moralnych dziecka. Tłum. T. Kołakowska. Warszawa
- Piaget J., Inhelder B., 1999: Psychologia dziecka. Tłum. Z. Zakrzewska. Wrocław
- Shaftel F., Shaftel G., 1967: Role Playing of Social Values: Decision Making in the Social Studies. Englewood Cliffs
- Strelau J., 2000: Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk
- Vasta R., Haith M.M., Miller S.A., 1995: Psychologia dziecka. Red. nauk. A. Matczak. Tłum. M. Babiuch et al. Warszawa
- Way B., 1998: Development through Drama. New York
- Witerska K., 2010: Drama na różnych poziomach kształcenia. Łódź
- Wygotski L.S., 1989: Myślenie i mowa. Tłum. E. Flesznerowa, J. Fleszner. Warszawa
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171625384