PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2011 | 1(36) Twórczość - ekspresja - aktywność artystyczna w rozwoju dzieci i młodzieży | 71--82
Tytuł artykułu

Drama kreatywna - perspektywa rozwojowa

Autorzy
Warianty tytułu
Creative Drama from Development Perspective
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Oznacza to, że drama musi podporządkować się pewnym regułom rządzącym rozwojem człowieka. Osoba projektująca zajęcia dramowe, mająca świadomość owego wpływu rozwoju na dramę, może jednak tak je zaprojektować, aby stymulować określone umiejętności czy zdolności uczniów. Na przykład zajęcia w szkole podstawowej można skierować w stronę rozwoju umiejętności komunikacji interpersonalnej i analizy werbalnej działań ruchowych, zajęcia w gimnazjum - na umiejętność odczytywania komunikatów niewerbalnych, a dramę w liceum - zarówno na autokreację, jak i na uwrażliwienie na innych. W ten sposób drama może stymulować rozwój. (fragment tekstu)
EN
The text is an attempt of glance at drama from developmental perspective. On the one hand it shows how drama stimulates the human development and on the other hand it points at developmental determinants that influence constructing drama, such as: doing - doing analysis, concrete - abstraction, me - the others. (original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • Birch A., Malim T., 1998: Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości. Tłum. J. Łuczyński, M. Olejnik. Warszawa
  • Bruner J., 2006: Kultura edukacji. Tłum. T. Brzostowska-Tereszkiewicz. Wstęp A. Brzezińska. Kraków
  • Courtney R., 1982: Re-Play: Studies of Human Drama in Education. Toronto
  • Czapów G., Czapów Cz., 1969: Psychodrama. Geneza i historia, teoria i praktyka. Próba oceny. Warszawa
  • Erikson E.H., 1997: Dzieciństwo i społeczeństwo. Tłum. P. Hejmej. Poznań
  • Kohlberg L., 1984: Essays on moral development: The psychology of moral development. Vol. 2. San Francisco
  • Kohlberg L., Mayer R., 2000: Rozwój jako cel wychowania. W: Alternatywy myślenia o/dla edukacji. Red. Z. Kwieciński. Warszawa
  • Kwieciński Z., red., 2000: Alternatywy myślenia o/dla edukacji. Warszawa
  • Matczak A., 2000: Style poznawcze. W: Psychologia. Podręcznik akademicki. Red. J. Strelau. T. 2. Gdańsk
  • McGregor L., Tate M., Robinson K., 1978: Learning Through Drama. London
  • O'Neill C., Lambert A., 1985: Drama Structures. A practical handbook for teachers. London
  • O'Neill C. et al., 1977: Drama Guidelines. London
  • Pankowska K., 2000: Pedagogika dramy. Teoria i praktyka. Warszawa
  • Piaget J., 1967: Rozwój ocen moralnych dziecka. Tłum. T. Kołakowska. Warszawa
  • Piaget J., Inhelder B., 1999: Psychologia dziecka. Tłum. Z. Zakrzewska. Wrocław
  • Shaftel F., Shaftel G., 1967: Role Playing of Social Values: Decision Making in the Social Studies. Englewood Cliffs
  • Strelau J., 2000: Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk
  • Vasta R., Haith M.M., Miller S.A., 1995: Psychologia dziecka. Red. nauk. A. Matczak. Tłum. M. Babiuch et al. Warszawa
  • Way B., 1998: Development through Drama. New York
  • Witerska K., 2010: Drama na różnych poziomach kształcenia. Łódź
  • Wygotski L.S., 1989: Myślenie i mowa. Tłum. E. Flesznerowa, J. Fleszner. Warszawa
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171625384

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.