PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2021 | 19 | nr 1 (91) Digital Transformation - Marketing, Trade, Consumption | 40--51
Tytuł artykułu

Trends of Evolution in Consumer Behavior in the Contemporary World

Warianty tytułu
Kierunki ewolucji zachowań konsumentów we współczesnym świecie
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Purpose: Consumer behavior and decision making are changing along with civilization and cultural changes, socio-economic development, increase of quality of life and production growth. Consumers change their attitudes and habits in the evolving market conditions. The aim of the article is to present the changes in the behavior of contemporary consumers.

Design/methodology/approach: In the article, theoretical considerations are undertaken based on the related literature as well as the results of Euromonitor International reports for the years 2015-2019. Therefore, in the article, the classic method of literature analysis consisting in determining the state of research with critical reflection over it is applied (critical literature review).

Findings: In the future, we will be dealing with consumers conscious of their choices, minimizing consumption, caring for the environment and natural resources, individualists - focused on their own needs, proper diet, rest and caring for their health and safety.

Research limitations/implications: Consumer market behavior resulting from the changes occurring all around us is still undergoing transformations. It is difficult to fully predict which of the trends will continue evolving and which will disappear. Most certainly, their mutual relations and co-existence will contribute to further changes in attitudes, consumer patterns and adaptive actions.

Originality/value: In the paper, current trends observed in consumer behavior in the market are presented and an attempt is made at defining the directions in which such behavior will evolve. (original abstract)
Cel: wraz z rozwojem społeczno-gospodarczym, wzrostem stopy życiowej, rozwojem produkcji, pojawianiem się nowych i nieznanych dóbr i usług, przemianami cywilizacyjno-kulturowymi, zmieniają się wzorce postępowania konsumenta i podejmowane przez niego decyzje. Celem artykułu jest prezentacja zmian, jakie zachodzą w zachowaniach współczesnych konsumentów. Metodologia: w opracowaniu podjęto rozważania teoretyczne w oparciu o literaturę przedmiotu oraz wyniki raportów Euromonitor International za lata 2015-2019. Wyniki: dla przyszłości rysuje się konsument świadomy swoich wyborów, minimalizujący konsumpcję, dbający o środowisko i zasoby naturalne, indywidualista - skupiony na swoich potrzebach, prawidłowej diecie, odpoczynku i dbający o swoje zdrowie i bezpieczeństwo. Ograniczenia/implikacje badawcze: zachowania konsumentów na rynku, wynikające z zachodzących wokół zmian nadal ulegają przeobrażeniom. Trudno w pełni przewidzieć, które z tendencji nadal będą ewoluować, a które zaniknć. Na pewno ich wzajemne zależności i współwystępowanie przyczyniał się będą do dalszych zmian postaw, wzorców konsumpcyjnych oraz działań adaptacyjnych. Oryginalność/wartość: w opracowaniu przedstawiono aktualne trendy widoczne w zachowaniach konsumenta na rynku oraz podjęto próbę określenia kierunków, w jakich te zachowania będą ewoluowały. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Tom
19
Strony
40--51
Opis fizyczny
Twórcy
  • University of Szczecin, Poland
Bibliografia
  • 1. Aagerup, U., & Nilsson, J. (2016). Green consumer behavior: Being good or seeming good?. Journal of Product & Brand Management, 25, 274-284. http://doi.org/10.1108/JPBM-06-2015-0903.
  • 2. Abraham, V., & Reitman, A. (2018). Conspicuous consumption in the context of consumer animosity. International Marketing Review, 35, 412-428. http://doi.org/10.1108/IMR-03-2015-0051.
  • 3. Angus A. (2018). Top 10 global consumer trends for 2018. Euromonitor International.
  • 4. Angus, A., & Westbrook, G. (2019). Top 10 global consumer trends 2019. Euromonitor International.
  • 5. Antonides, G., & van Raaij, W.F. (2003). Zachowanie konsumenta. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN.
  • 6. Bardhi, F., & Eckhardt, G.M. (2017, October). Liquid Consumption. Journal of Consumer Research, 44(3), 582-597. http://doi.org/10.1093/jcr/ucx050.
  • 7. Baudrillard, J. (2006). Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury. Warszawa: Sic!.
  • 8. Baudrillard, J. (2017). The consumer society: Myths and structures. London: Sage.
  • 9. Briley, D.A., Rudd, R., & Aaker, J. (2017, December). Cultivating optimism: How to frame your future during a health challenge. Journal of Consumer Research, 44(4), 895-915. http://doi.org/10/1093/jcr/ucx075.
  • 10. Bywalec, C. (2010). Konsumpcja a rozwój gospodarczy i społeczny. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck.
  • 11. Bywalec, C. (2017). Gospodarstwo domowe. Ekonomika, finanse, konsumpcja. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.
  • 12. Cisek, S. (2010). Metoda analizy i krytyki piśmiennictwa w nauce o informacji i bibliotekoznawstwie w XXI wieku. Przegląd Biblioteczny, (3), 273-284.
  • 13. Chang, W., & Taylor, S.A. (2016, January). The effectiveness of customer participation in new product development: A meta-analysis. Journal of Marketing, 80(1), 47-64. http://doi.org/10.1509/jm.14.0057.
  • 14. Conner, S. L., Reardon, J., Miller, C., Salciuviene, L., & Auruskeviciene, V. (2017). Cultural antecedents to the normative, affective, and cognitive effects of domestic versus foreign purchase behavior. Journal of Business Economics and Management, 18, 100-115. http://doi.org/10.3846/16111699.2016.1220975.
  • 15. Dąbrowska, A., Bylok, F., Janoś-Kresło, M., Kiełczewski, D., & Ozimek, I. (2015). Kompetencje konsumentów. Innowacyjne zachowania. Zrównoważona konsumpcja. Warszawa: PWE.
  • 16. East, R., Wright, M., & Vanhuele, M. (2014). Zachowania konsumentów. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer business.
  • 17. Engel, J.F., Blackwell, R.D., & Miniard, P.W. (1995). Consumer behavior (8th ed.). USA: The Dryden Press, Harcourt Brace College Publishers.
  • 18. Ertz, M., Durif, F., & Arcand, M. (2017). Life after death? Study of goods multiple lives practices. Journal of Consumer Marketing, 34(2), 108-118. http://dx.doi.org/10.1108/JCM-07-2015-1491.
  • 19. Euromonitor International. (2015). Top 10 global consumer trends for 2015. Retrieved on 28 September 2019 from http://communicateonline.me/marketing/the-top-10-globalconsumer-trends-2015.
  • 20. Falkowski, A., & Tyszka, T. (2002). Psychologia zachowań konsumenckich. Gdański: GWP.
  • 21. Firat, A.F., & Dholakia, N. (2017). From consumer to construer: Travels in human subjectivity. Journal of Consumer Culture, 17(3), 504-522. http://doi.org/10.1177/1469540515623605.
  • 22. Hildebrand, D., DeMotta, Y., Sen, S., & Valenzuela, A. (2017, December). Consumer responses to corporate social responsibility (CSR) contribution type. Journal of Consumer Research, 44(4), 738-758. http://doi.org/10/1093/jcr/ucx063.
  • 23. Husemann K.C., & Eckhardt G.M. (2019, April). Consumer deceleration. Journal of Consumer Research, 45(6), 1142-1163. http://doi.org/10.1093/jcr/ucy047.
  • 24. Kasriel-Alexander, D. (2016). Top 10 global consumer trends for 2016. Euromonitor International.
  • 25. Kasriel-Alexander, D. (2017). Top 10 global consumer trends for 2017. Euromonitor International.
  • 26. Kozinets, R., Patterson, A., & Ashman, R. (2017). Networks of desire: How technology increases our passion to consume. Journal of Consumer Research, 43(5), 659-82. http://doi.org/10.1093/jcr/ucw061.
  • 27. Latour, K.A., & Deighton, J.A. (2019, June). Learning to become a taste expert. Journal of Consumer Research, 46(1), 1-19. http://doi.org/10.1093/jcr/ucy054.
  • 28. Mishra, A., & Mishra, H. (2018). we are what we consume: the influence of food consumption on impulsive choice. Journal of Marketing Research, 47(6), 1129-1137.
  • 29. Mooij de, M. (2010). Global marketing and advertising: Understanding cultural paradoxes (3rd ed.). Thousands Oaks: Sage Publications, Inc.
  • 30. Mooij de, M. (2019). Consumer behavior and culture. Consequences for global marketing and advertising (3rd ed.). SAGE Publications Pvt. Ltd.
  • 31. Murray, H.A. (2008). Explorations in personality. Oxford: University Press. http://doi.org/10//1093/acprof:oso/9780195305067.001.0001.
  • 32. Nath, N. (2019). The consumer revolution. Tipping the balance of power (1st ed.). SAGE Publications Pvt. Ltd.
  • 33. O'Brien, E., & Smith, R.W. (2018). Unconventional consumption methods and enjoying things consumed: Recapturing the "first-time" experience. Personality and Social Psychology Bulletin, 45(1), 67-80. https://doi.org/10.1177/0146167218779823.
  • 34. Orłowska, A., Mazur, Z., & Łaguna, M. (2019). Systematyczny przegląd literatury: Na czym polega i czym różni się od innych przeglądów? Ogrody Nauk i Sztuk, 7, 350-363.
  • 35. Smyczek, S. (2001). Lojalność konsumentów na rynku. Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach.
  • 36. Solomon, M.R. (2006). Zachowania i zwyczaje konsumentów. Gliwice: Helion.
  • 37. Stasiuk, K., & Maison, D. (2017). Psychologia konsumenta. Warszawa: PWN.
  • 38. Swamm, G.M. (2002). Innovation in consumption and economic growth. In J. Michie & J.G. Smith (Eds.), Globalization, growth and governance: Towards innovative economy. New York: Oxford University Press.
  • 39. Szczepański, J. (1981). Konsumpcja a rozwój człowieka. Wstęp do antropologicznej teorii konsumpcji. Warszawa: PWE.
  • 40. Szczepański, J. (Ed.). (1977). Badania nad wzorami konsumpcji. Wrocław - Warszawa - Kraków - Gdańsk: Ossolineum.
  • 41. Trentmann, F. (2016). Empire of things: How we became a world of consumers. From the fifteenth century to the twenty-first. London: Allen Lane.
  • 42. Warren, C., & Mohr, G.S. (2019, August). Ironic consumption. Journal of Consumer Research, 46(2), 246-266. http://doi.org/10.1093/jcr/ucy065.
  • 43. Włodarczyk, K. (2013). Rynkowe zachowania polskich konsumentów w dobie globalizacji konsumpcji. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
  • 44. Zalega, T. (2012). Konsumpcja. Determinanty. Teorie. Modele. Warszawa: PWE.
  • 45. Zeugner-Roth, K.P., Žabkar, V., & Diamantopoulos, A. (2015). Consumer ethnocentrism, national identity, and consumer cosmopolitanism as drivers of consumer behavior: A social identity theory perspective. Journal of International Marketing, 23(2), 25-54. http://doi.org/10.1509/jim.14.0038.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171625600

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.