PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2009 | Tom Jubileuszowy Modalne aspekty treści kształcenia | 47--54
Tytuł artykułu

Modalność w dydaktyce - wybrane zagadnienia, problemy

Warianty tytułu
Modality in Didactics - Selected Themes and Problems
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zainteresowanie problematyką modalną pojawiło się na marginesie podejmowanych przez nas zasadniczych badań, dotyczących określenia roli zdań warunkowych w kształceniu wczesnoszkolnym oraz edukacyjnych treści kształcenia reprezentowanych przez podręczniki szkolne. Wypowiadanie się w kwestiach modalności, modalności edukacji, języka edukacji, jest zadaniem ryzykownym z powodu interdyscyplinarnych konotacji tego pojęcia, stanowiącego przedmiot badań filozofów, logików, semiotyków, językoznawców, prawników. Jeżeli podejmujemy to zadanie, to w głębokim przekonaniu, że wprowadzenie pojęcia modalności do teorii dydaktycznych otworzy nowe perspektywy analiz, z kolei rozszerzenie obszaru badań modalnych o edukację w jej wielorakim zróżnicowaniu wzbogaci teorie modalne, czyniąc z dydaktyków równoprawnych współtwórców tych teorii naukowych. (fragment tekstu)
EN
The paper presents a selection of problems and themes from the modal analyses in didactics. Such problems as recognising sentences, convictions and their relations with the educational activities were investigated in detail relating modality to the research into the language of education. Moreover, the paper includes an outline of research work aiming to investigate justification as the methodological category, which is important for the development of didactics as the science. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Strony
47--54
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Śląski
  • Uniwersytet Śląski
Bibliografia
  • Ajdukiewicz K., 1975: Logika pragmatyczna. Warszawa.
  • Ajdukiewicz K., 1966: Systemy aksjomatyczne z metodologicznego punktu widzenia. W: Logiczna teoria nauki. Wybór T. Pawłowski. Warszawa.
  • Ajdukiewicz K., 2006: Zagadnienie uzasadniania. W: Tenże : Język i poznanie. T. 2. Warszawa.
  • Awdiejew A., 1987: Pragmatyczne podstawy interpretacji wypowiedzeń. Kraków.
  • Czarnecka U., 1990: Nauczanie mówienia w języku polskim jako rozwijanie kompetencji komunikacyjnej. (Program dydaktyczny). Kraków.
  • Galasiński D., 1992: Chwalenie się jako perswazyjny akt mowy. Kraków.
  • Grzegorczykowa R., 1995: Wprowadzenie do semantyki językoznawczej. Warszawa.
  • Gumański L., 1987: Modalne rachunki logiczne. W: Filozofia a nauka. Zarys encyklopedyczny. Red. Z. Cackowski i in. Wrocław.
  • Hempoliński M., 1981: Racjonalność przekonań. "Studia Filozoficzne", nr 7-8.
  • Koj L., 1992: O zasadności przekonań. W: Fragmenty filozoficzne ofiarowane H. Hiżowi w siedemdziesiątą piątą rocznicę urodzin. Warszawa.
  • Kojs W., 1993 : Językowe wyznaczniki procesów edukacyjnych. W: Edukacja, technologia kształcenia, media. Red. K. Denek, F. Januszkiewicz, W. Strykowski. Poznań.
  • Kojs W., 2007: Dyfuzja wiedzy naukowej a rozwój edukacji i dydaktyki ogólnej. W: Dydaktyka ogólna i nauki z nią współdziałające. Red. J. Świrko - Pilipczuk. Szczecin.
  • Kojs W., 1994: Działanie jako kategoria dydaktyczna. Katowice.
  • Kojs W., 2001: Działaniowy paradygmat uprawiania dydaktyki. W: Dydaktyka ogólna. Wyzwania a rzeczywistość. Red. K. Denek, F. Bereźnicki, J. Świrko - Pilipczuk. Szczecin.
  • Kojs W., 1995: O podmiocie i przedmiocie edukacji. W: Kultura, język, edukacja. T. 1. Red. R. Mrózek. Katowice.
  • Kojs W., 1999: O kształtowaniu pojęć i przekonań. W: Edukacja jutra. V Tatrzańskie Seminarium Naukowe. Red. K. Denek, T. Zimny. Częstochowa.
  • Kojs W., 2000: Światy rzeczywiste i możliwe w treściach kształcenia. W: Edukacja jutra. VI Tatrzańskie Seminarium Naukowe. Red. K. Denek, T. Zimny. Częstochowa.
  • Korytkowska M., 2004: Modalność interrogatywna. Warszawa.
  • Koseska - Toszewa V., Maldžieva V., Penčev J., 1996: Modalność. Problemy teoretyczne. Warszawa.
  • Lenartowicz B., 1991: Główne pojęcia i kierunki w pragmatyce językoznawczej. W: Prace z pragmatyki, semantyki i metodologii semiotyki. Wybór, wstęp i oprac. J. Pelc. Wrocław.
  • Maldžieva V., 2003: Modalność: hipotetyczność, irrealność, optatywność i imperatywność, warunkowość. Warszawa.
  • Marciszewski W., red., 1988: Mała encyklopedia logiki. Wrocław.
  • Morszczyńska U., 2003: Normy w rzeczywistości szkolnej. W: Edukacja jutra.
  • IX Tatrzańskie Seminarium Naukowe. Red. K. Denek, T. Koszczyc, M. Lewandowski. Wrocław.
  • Morszczyńska U., 1999: Normy w założeniach reformy edukacji na tle nurtów współczesnej pedagogiki. W: Edukacja jutra. V Tatrzańskie Seminarium Naukowe. Red. K. Denek, T. Zimny. Częstochowa.
  • Morszczyńska U., 2001: Racjonalność działań pedagogicznych. W: Dydaktyka ogólna. Wyzwania a rzeczywistość. Red. K. Denek, F. Bereźnicki, J. Świrko - Pilipczuk. Szczecin.
  • Oelszlaeger B., 2007: Samorzutne wypowiedzi uczniów w kształceniu zintegrowanym - inny wymiar praktyki edukacyjnej. W: Integracja nauczania i wychowania. Red. F. Bereźnicki, J. Świrko - Pilipczuk. Szczecin.
  • Oelszlaeger B., 2004: Wybrane wypowiedzi uczniów klas młodszych jako wskaźniki ich podmiotowości w toku działań edukacyjnych. W: Edukacja jutra. X Tatrzańskie Seminarium Naukowe. Red. K. Denek, T. Koszczyc, M. Lewandowski. Wrocław.
  • Pelc J., Przełęcki M., Szaniawski K., 1957: Prawa nauki. Trzy studia z zakresu logiki. Warszawa.
  • Rytel D., 1982: Leksykalne środki wyrażania modalności w języku czeskim i polskim. Wrocław.
  • Szaniawski K., 1994: O pojęciu uznawania zdań. W: O nauce, rozumowaniu i wartościach. Pisma wybrane. Wybór i oprac. J. Woleński. Warszawa.
  • Szaniawski K., 1983: Racjonalność jako wartość. "Studia Filozoficzne", nr 5-6.
  • Sztompka P., 2002: Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków.
  • Szymczak M., red., 1993: Słownik języka polskiego. T. 3. Warszawa.
  • Żegleń U., 1990: Modalność w logice i w filozofii. Podstawy ontyczne. Warszawa
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171625648

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.