PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2021 | 19 | nr 1 (91) Digital Transformation - Marketing, Trade, Consumption | 91--107
Tytuł artykułu

The Significance and Evaluation of Selected Online Communication Tools - a Comparative Analysis of Young Consumers from Poland, Croatia and China

Warianty tytułu
Znaczenie i ocena wybranych narzędzi komunikacji online - analiza porównawcza młodych konsumentów Polski, Chorwacji i Chin
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Purpose: The main goal of the article is to verify the significance of and evaluate selected online communication tools among young people in three culturally and technologically different countries - Poland, Croatia and China.

Design/methodology/approach: The research was conducted using a paper survey questionnaire and CATI methods, on the research sample N=2199, in three countries: Poland (N=502), Croatia (N=955) and China (N=742). The study analyzed selected online tools classified into five groups regarding: 1.the value and convenience for the customer, 2. security and trust, 3. consumer service, 4. belonging and engagement, 5. added value. The tools qualified for each of the groups have been tested in terms of weight and assessment of their importance for a group of young people.

Findings: The obtained results indicate which of the online communication methods are, in the opinion of young people, the most important and thus the most expected by this segment of customers.

Research limitations/implications: The limitation of the research is that it was conducted among representatives of the narrowed territory of the studied countries, hence the results obtained may be characteristic of these parts of Poland, Croatia and China. The findings are a valuable source of knowledge for practical implications for companies operating in the segment of young consumers allowing to select the best online communication tools with these clients in Poland, Croatia and China.

Originality/value: Digital marketing brings many new possibilities of communication with clients for enterprises; however, for success, it is important to correctly match the online tools to the target group. The conducted research allowed prioritizing the importance of individual online communication tools in the process of creating relationships with young consumers in each of the analyzed countries. The classification of tools for building relationships at the behavioral and affective levels was original in the study. Moreover, the comparison of research results obtained from culturally and technologically diverse countries is of great value for the studied area. (original abstract)
Cel: weryfikacja znaczenia i ocena wybranych narzędzi komunikacji online wśród młodych ludzi z trzech odmiennych kulturowo i technologicznie krajów - Polski, Chorwacji i Chin.

Metodologia: badania przeprowadzono za pomocą papierowego kwestionariusza ankietowego oraz metod CATI, na próbie badawczej N = 2199, w trzech krajach: Polsce (N = 502), Chorwacji (N = 955) i Chinach (N = 742). W badaniu przeanalizowano wybrane narzędzia internetowe podzielone na pięć grup pod względem: 1) wartości i wygody dla klienta, 2) bezpieczeństwa i zaufania, 3) obsługi konsumenta, 4) przynależności i zaangażowania, 5) wartości dodanej. Narzędzia zakwalifikowane do każdej z grup zostały przetestowane pod względem wagi i oceny ich znaczenia dla grupy młodych ludzi.

Wyniki: otrzymane wyniki wskazują, która z metod komunikacji online jest zdaniem młodych osób najważniejsza, a przez to najbardziej oczekiwana przez ten segment klientów.

Ograniczenia/implikacje badawcze: ograniczenie badań wynika z przeprowadzenia go wśród przedstawicieli zawężonego terytorium badanych krajów, stąd uzyskane wyniki mogą być charakterystyczne dla tych części Polski, Chorwacji i Chin. Wyniki stanowią cenne źródło wiedzy o praktycznych implikacjach dla firm działających w segmencie młodych konsumentów, pozwalające na wybór najlepszych narzędzi komunikacji online z tymi klientami w Polsce, Chorwacji i Chinach.

Oryginalność/wartość: marketing cyfrowy niesie ze sobą wiele nowych możliwości komunikacji z klientami dla przedsiębiorstw, by jednak osiągnąć sukces ważne jest prawidłowe dopasowanie narzędzi online do grupy docelowej. Przeprowadzone badania pozwoliły na uszeregowanie wagi poszczególnych narzędzi komunikacji online w procesie tworzenia relacji z młodymi konsumentami w każdym z analizowanych krajów. Oryginalna była klasyfikacja narzędzi do budowania relacji na poziomie behawioralnym i afektywnym. Duże znaczenie dla badanego obszaru ma również porównanie wyników badań uzyskanych z krajów zróżnicowanych kulturowo i technologicznie. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Tom
19
Strony
91--107
Opis fizyczny
Twórcy
  • University of Szczecin, Poland
  • Uniwersytet Szczeciński
  • University of Zagreb, Croatia
Bibliografia
  • 1. Blut, M. (2016). E-service quality: Development of a hierarchical model. Journal of Retailing, 92(4), 500-517.
  • 2. Castronovo, C., & Huang, L. (2012). Social media in an alternative marketing communication model. Journal of Marketing Development and Competitiveness, 6(1).
  • 3. Catalán, S., Martínez, E., & Wallace, E. (2019). The role of flow for mobile advergaming effectiveness, Online Information Review, 43(7). https://doi.org/10.1108/OIR-06-2018-0198.
  • 4. Chang, M.K., Cheung, W., & Tang, M. (2013). Building trust online: Interactions among trust building mechanisms. Information & Management, 50(7). https://doi.org/10.1016/j.im.2013.06.003.
  • 5. Dehkordi, G.J., Rezvani, S., Rahman, M. S., Nahid, F.F.N., & Jouya, S.F. (2012). A conceptual study on e-marketing and its operation on firms' promotion and understanding customers' response. International Journal of Business and Management, 7(19).
  • 6. Eastlick, M.A., Lotz, S.L, & Warrington, P. (2006). Understanding online B-to-C relationships: An integrated model of privacy concerns, trust, and commitment. Journal of Business Research, 59. http://doi:10.1016/j.jbusres.2006.02.006.
  • 7. Eurostat. (2017). Retrieved on 5 October 2019 from https://ec.europa.eu/eurostat/documents/2995521/9483597/9-10012019-APEN.pdf/856ce1d3-b8a8-4fa6-bf00-a8ded6dd1cc1.
  • 8. Fortes, N., Rita, P., & Pagani, M. (2017). The effects of privacy concerns, perceived risk and trust on online purchasing behaviour. International Journal of Internet Marketing and Advertising, 11(4). https://doi.org/10.1504/IJIMA.2017.087269.
  • 9. Furrer, O., Shaw-Ching Liu, B., & Sudharshan, D. (2000). The relationships between culture and service quality perceptions. Journal of Service Research, 2(4). https://doi.org/10.1177/109467050024004.
  • 10. Gong, W. (2009). National culture and global diffusion of business-to-consumer e-commerce. Cross-cultural management. An International Journal, 16(1). https://doi.org/10.1108/13527600910930059.
  • 11. Griffith, D.A., Yalcinkaya, G., & Rubera, G. (2014). Country-level performance of new experience products in a global rollout: The moderating effects of economic wealth and national culture. Journal of International Marketing, 22(4). https://doi.org/10.1509/jim.14.0028.
  • 12. GUS. (2019) Retrieved on 20 November 2019 from https://stat.gov.pl.
  • 13. Ha, S., & Stoel, L. (2009). Consumer e-shopping acceptance: antecedents in a technology acceptance model. Journal of Business Research, 62(5). https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2008.06.016.
  • 14. Habibi, M., Laroche, M., & Richard, M. (2014). The roles of brand community and community engagement in building brand trust on social media. Computers in Human Behavior, 37. doi:10.1016/j.chb.2014.04.016.
  • 15. Hanson, S., Jiang, L., & Dahl, D. (2019). Enhancing consumer engagement in an online brand community via user reputation signals: A multi-method analysis. Journal of the Academy of Marketing Science, 47(2). https://doi.org/10.1007/s11747-018-0617-2.
  • 16. Henderson, C.M., Beck, J.T., & Palmatier, R. W. (2011). Review of the theoretical underpinnings of loyalty programs. Journal of Consumer Psychology, 21(3). https://doi.org/10.1016/j.jcps.2011.02.007.
  • 17. Hofstede, G., & Minkov, M. (2010). Cultures and organizations: Software of the mind. Intercultural cooperation and its importance for survival. New York: McGraw-Hill. https://doi.org/10.1016/j.cede.2012.04.002.
  • 18. Hsieh, C.-T. (2014). Mobile commerce: assessing new business opportunities. Communications of the IIMA, 7(1).
  • 19. Internet Word Stats. (2019). Top 20 Countries with the highest number of Internet users. Retrieved on 1 December 2019 from https://www.internetworldstats.com.
  • 20. Kassim, N., & Abdullah, N.A. (2010). The effect of perceived service quality dimensions on customer satisfaction, trust, and loyalty in e-commerce settings: A cross cultural analysis. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 22(3). DOI: 10.1108/13555851011062269.
  • 21. Klein, J.F., Falk, T., Franz-Rudolf, E., & Gloukhovtsev, A. (2016). Linking pop-up brand stores to brand experience and word of mouth: The case of luxury retail. Journal of Business Research, 69(12). https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2016.04.172.
  • 22. Kozlenkova, I. V., Palmatier, R. W., Fang, E., Xiao, B., & Huang, M. (2017). Online relationship formation. Journal of Marketing, 81. https://doi.org/10.1509/jm.15.0430.
  • 23. Luo, X. (2002). Trust production and privacy concerns on the Internet: A framework based on relationship marketing and social exchange theory. Industrial Marketing Management, 31. https://doi.org/10.1016/S0019-8501(01)00182-1.
  • 24. Luo, N., Zhang, M. & Liu, W. (2015). The effects of value co-creation practices on building harmonious brand community and achieving brand loyalty on social media in China. Computers in Human Behavior, 48. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.02.020.
  • 25. Malaquias, R.F., & Hwang, Y. (2016). An empirical study on trust in mobile banking: A developing country perspective. Computers in Human Behavior, 54. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.08.039.
  • 26. McCole, P., Ramsey, E., & Williams, J. (2010). Trust considerations on attitudes towards online purchasing: The moderating effect of privacy and security concerns, Journal of Business Research, 63(9-10). https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2009.02.025.
  • 27. Meire, M., Hewett, K., Ballings, M., Kumar V., & Van den Poel, D. (2019). The role of marketer-generated content in customer engagement marketing. Journal of Marketing, 83(6). https://doi.org/10.1177/0022242919873903.
  • 28. Oliveira, T., Alhinho, M., Rita, P., & Dhillon, G. (2017). Modelling and testing consumer trust dimensions in e-commerce. Computers in Human Behavior, 71. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.01.050.
  • 29. Pelletier, M., & Collier, J. (2018). Experiential purchase quality: Exploring the dimensions and outcomes of highly memorable experiential purchases. Journal of Service Research, 21(1). https://doi.org/10.1177/1094670518770042.
  • 30. Perju-Mitran, A., & Budacia, A.E. (2015). Gender differences in modeling the influence of online marketing communication on behavioral intentions. Procedia Economics and Finanse, 27. https://doi.org/10.1016/S2212-5671(15)01034-5.
  • 31. Radziszewska, A. (2015). Wyznaczniki lojalności klientów serwisów e-commerce w kontekście zróżnicowania kulturowego rynku europejskiego. Handel Wewnętrzny, 6(359).
  • 32. Rahimnia, F., & Hassanzadeh, J.F. (2013). The impact of website content dimension and e-trust on e-marketing effectiveness: The case of Iranian commercial saffron corporations. Information & Management, 50(5). https://doi.org/10.1016/j.im.2013.04.003.
  • 33. Safko, L. (2012). The social media bible: Tactics, tools & strategies for business success. Hoboken, NJ: Wiley.
  • 34. Sanakulov, N., Karjaluoto, H. (2015). Consumer adoption of mobile technologies: A literature review. International Journal of Mobile Communications, 13(3). https://doi.org/10.1504/IJMC.2015.069120.
  • 35. Steinhoff L., Arli D., Weaven S., & Kozenkowa I.V. (2019). Online relationship marketing. Journal of the Academy of Marketing Science, 47. https://doi.org/10.1108/MIP-04-2019-0232.
  • 36. Steinhoff, L., & Palmatier, R. (2014). Understanding loyalty program effectiveness: Managing target and bystander effects. Journal of the Academy of Marketing Science, 44(1). https://doi.org/10.1007/s11747-014-0405-6.
  • 37. Turel, O., & Connelly, C.E. (2013). Too busy to help: antecedents and outcomes of Interactional justice in web-based service encounters. International Journal of Information Management, 33(4). https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2013.03.005.
  • 38. Vanwesenbeeck, I., Ponnet, K. & Walrave, M. (2016). Go with the flow: How children's persuasion knowledge is associated with their state of flow and emotions during advergame play. Journal of Consumer Behaviour, 15(1).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171625654

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.