Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Phisical Creation of the Role. Visualisational Paratheatrical Techniques as a Development Support
Języki publikacji
Abstrakty
Badania analizujące efektywność parateatralnej techniki wizualizacji kinestetycznej prowadzone były w jednej ze społecznych szkół podstawowych w Katowicach i obejmowały grupę specjalnie wyłonionych przez nauczyciela wychowawcę 6 uczniów klasy III - z problemami emocjonalnymi, w uczeniu się i z adaptacją w grupie rówieśniczej. Dzieci poddano badaniom za pomocą Arkusza Zachowania się Ucznia, autorstwa Barbary Markowskiej (bez uwzględnienia sfery V - seksualnych zainteresowań), wypełnianego dwukrotnie: przed przeprowadzeniem dwumiesięcznego cyklu zajęć opartych na tworzeniu spektakli ruchowych oraz po nim3. Eksploracja miała charakter quasi-eksperymentu indywidualizującego. Empiryczne dane zostaną przedstawione w formie jakościowej z elementami ilościowego pomiaru cech, wynikającego z zastosowania narzędzia, jego wyniki zaś zebrano - w celu egzemplifikacji - w postaci profili 1-6 (zamieszczonych na s. 303-308). Na podstawie tej ikonicznej prezentacji pretestu i posttestu4 sporządzono sylwetki dzieci w ujęciu dynamicznym, co umożliwiło określenie zmian wynikających z zastosowania wizualizacji kinestetycznej jako strategii wsparcia rozwoju społecznego i emocjonalnego uczniów. (fragment tekstu)
This article is concerned with method of work with children needing assistance (who have specific problems with adaptation to school, resulting from disturbances of the dynamics of nervous processes). This method applies visualization - an important way of coping with one's own problems and deprivations. The goal of this "theatre of movement" based on kinetic intersemiotic transfer is self-expression of its participants as the presentation of their way of perception and manifestation of their body, emotions, and mind. The aim of empirical research was to determine the influence of the theatre activities based on the visualisation method on the behaviour of children and their social adaptation.(original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Strony
297--313
Opis fizyczny
Twórcy
autor
Bibliografia
- Bakke M., 2000: Ciało otwarte. Filozoficzne reinterpretacje kultowych wizji cielesności. Poznań
- Baluch W., 2005: Scena teatru, scena mentalna. Proces interpretacji w ujęciu kognitywnym. Kraków
- Bauman Z., 1995: Ciało i przemoc w obliczu ponowoczesności. [Wykłady Kopernikańskie w Humanistyce]. Toruń
- Bauman Z., 2008: Ponowoczesne przygody ciała. W: Antropologia ciała. Zagadnienia i wybór tekstów. Oprac. A. Chałupnik et al. Warszawa
- Böhme G., 1989: Antropologia filozoficzna. Tłum. P. Domański. Warszawa
- Carlton M., 2007: Performans. Tłum. E. Kulikowska. Warszawa
- Chołuj B., 2008: Ciało w dramatach Jelinek (Co się zdarzyło..., Clara S., Zajazd albo jak czynią wszyscy). W: "Mówię i mówię". Teatralne maski Elfriede Jelinek. Red. M. Szczepaniak. Bydgoszcz
- Creagan K., 2006: The Sociology of The Body. London
- Czerniak S., 2007: Odwołania do ludzkiej cielesności w antropologii filozoficznej XX wieku. Próba syntetycznego komentarza. W: Ucieleśnienia. Ciało w zwierciadle współczesnej humanistyki. Myśl - praktyka - reprezentacja. Red. A. Wieczorkiewicz, J. Bator. Warszawa
- Eco U., 2009: Teoria semiotyki. Tłum. M. Czerwiński. Kraków
- Elam K., 1980: The semiotics of Theatre and Drama. New York
- Frank A., 1991: For a sociology of the body: an analytical review. In: The Body. Social Process and Cultural Theory. Eds. M. Featherstone, M. Hepworth,B.S. Turner. London
- Goffman E., 2000: Człowiek w teatrze życia codziennego. Tłum. H. Datner-Śpiewak, P. Śpiewak. Warszawa
- Goffman E., 2005: Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości. Tłum. A. Dzierżyńska, J. Tokarska-Bakir. Gdańsk
- Goffman E., 2006: Rytuał interakcyjny. Tłum. A. Szulżycka. Warszawa
- Hochschild A.R., 2009: Zarządzanie emocjami. Komercjalizacja ludzkich uczuć. Tłum. J. Konieczny. Warszawa
- Ionesco E., 2006: Między jawą a snem. Rozmowy z Claude'em Bonnefoy. Tłum. A. Machnowska. Kraków
- Kowalczyk S., 2009: Ciało człowieka w refleksji filozoficznej. Lublin
- Krasoń K., 2005: Dziecięce odkrywanie tekstu literackiego - kinestetyczne interpretacje liryki. Katowice
- Krasoń K., 2007: Metafora a teatr ruchu. Elementy wizualizacji kinestetycznej w pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. W: Sztuka jako wsparcie rozwoju. Red. W.A. Sacher, M. Knapik. Bielsko-Biała
- Krasoń K., 2008: Dziecko w roli. Pedagogia teatru dziecięcego, uwagi inicjalne. W: Wyrazić i odnaleźć siebie, czyli o sztuce, ekspresji, edukacji i arteterapii. Red. K. Krasoń, B. Mazepa-Domagała. Katowice-Mysłowice
- Krasoń K., 2009a: Ciało jako węzeł znaczeń w pedagogice twórczości. W: Twórczość dzieci i młodzieży. Stymulowanie - Badanie - Wsparcie. Red. K.J. Szmidt, W. Ligęza. Kraków
- Krasoń K., 2009b: Cielesne doświadczanie referentu kulturowego w teatrze dziecięcym. W: Intersubiektywność sztuki w recepcji i tworzeniu. Diagnoza, edukacja, wsparcie rozwoju. Red. K. Krasoń, B. Mazepa-Domagała, A. Wąsiński. Bielsko-Biała-Katowice
- Krasoń K., Mazepa-Domagała B., 2003: Przestrzenie sztuki dziecka. Strategia intersemiotycznego i polisensorycznego wsparcia jednostek o obniżonej sprawności intelektualnej. Katowice
- Marcel G., 1987: Dziennik metafizyczny. Tłum. E. Wende. Warszawa
- Markowska B., Szafraniec H., 1980: Podręcznik do "Arkusza Zachowania się Ucznia". Testy psychologiczne w poradnictwie wychowawczo-zawodowym. Warszawa
- Mauss M., 1973: Socjologia i antropologia. Tłum. M. Król, K. Pomian, J. Szacki. Warszawa
- Migasiński J., 1995: Merleau-Ponty. Warszawa
- O'Neill J., 1985: Five Bodies. The Human Shape of Modern Society. London
- Sillamy N., 1994: Słownik psychologii. Tłum. K. Jarosz. Katowice
- Steiner M., 2003: Geneza teatru w świetle antropologii kulturowej. Wrocław
- Wieczorkiewicz A., 2007: Wstęp. W: Ucieleśnienia. Ciało w zwierciadle współczesnej humanistyki. Myśl - praktyka - reprezentacja. Red. A. Wieczorkiewicz, J. Bator. Warszawa
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171625656