PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2009 | Tom Jubileuszowy Modalne aspekty treści kształcenia | 55--67
Tytuł artykułu

Aspekty modalnościowe edukacji medialnej

Warianty tytułu
Modal aspects of media education
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Z pojęciem modalności spotykamy się w filozofii i logice. Modalność zdań - wynikająca z logiki Arystotelesowskiej - charakteryzuje zdanie pod względem stopnia pewności (kategoryczności) faktów, o jakich orzekają; wyróżnia się 3 typy zdań modalnych: asertoryczne (jest tak a tak), apodyktyczne (musi być tak a tak), problematyczne (może być tak a tak). "Musi" może być związane z funktorami modalnymi. Współcześnie modalność zdań stosowana jest w systemach logik wielowartościowych oraz tzw. logice modalnej, czyli logice możliwości i konieczności (zob. www.encyklopedia.interia.pl). Pojęcie modalności dotyczy także preferowanej modalności sensorycznej, inaczej - podstawowej reprezentacji zmysłowej, czyli cechy określającej dominujący u danej osoby rodzaj zmysłu, odzwierciedlający się także w jej mowie (www.wikipedia.org). Modalność odnosi się do sposobu reagowania na bodźce płynące z zewnątrz. Uczący się postrzegają otaczającą ich rzeczywistość poprzez różne kanały sensoryczne. (fragment tekstu)
EN
In the work it has been paid attention on the problem of modality in the media education. At first the chosen aspects of the theory of multiple intelligence by Howard Gardner have been characterized, next the problems of modality in education supported by media has been described. In the further analysis the modal taxonomy of didactic media has been presented and in the end the crucial point of modality in media education has been described. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Strony
55--67
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
Bibliografia
  • Anderson R., 1998: Uczenie się i pamięć. Integracja zagadnień. Warszawa.
  • Bogod E., 2004: An explanation of learning styles and multiple intelligence. http://www.id-pride.net [12.10.2004].
  • Day Ch., 2004: Rozwój zawodowy nauczyciela. Uczenie się przez całe życie. Gdańsk.
  • Elis R., 1995: The study of second language acquisition. Oxford.
  • Francuz P., red., 2004: Psychologiczne aspekty odbioru telewizji. Lublin.
  • Freeman F.S., 1971: Różnice indywidualne w zdolnościach umysłowych i ich implikacje pedagogiczne. Warszawa.
  • Gajda J., Juszczyk S., Siemieniecki B., Wenta K., 2002: Edukacja medialna. Toruń.
  • Gardner H., 1983: Frames of Mind. The theory in practice. New York.
  • Gardner H., 1999: Intelligence reframed. Multiple intelligences for the 21st Century. New York.
  • Gardner H., 2002: Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce. Poznań.
  • Gardner H., 2003: Multiple Intelligences after 20 years http://www.pz.harvard.edu/PIs/HG_MI_ after_20_years.pdf [15.05.2005].
  • Jędryczkowski J., 2005: Prezentacje multimedialne w procesie uczenia się studentów. Toruń.
  • Juszczyk S., 1998: Komunikacja człowieka z mediami. Katowice.
  • Juszczyk S., 2000: Człowiek w świecie elektronicznych mediów - szanse i zagrożenia., Katowice.
  • Juszczyk S., red., 2002a: Edukacja medialna w społeczeństwie informacyjnym. Toruń.
  • Juszczyk S., 2002b: Edukacja na odległość. Kodyfikacja pojęć, reguł i procesów. Toruń.
  • Juszczyk S., 2004: Style uczenia się dorosłych z wykorzystaniem komputera i Internetu. "Chowanna", T. 2(21): Nauki o wychowaniu w ponowoczesnym świecie. Cz. 2, s. 119-134.
  • Katz E., Blumler J., Gurevitch M., 1974: Utilisation of Mass Communications by the Individual. In: The Uses of Mass Communications. Eds. J. Blumler, E. Katz. London, s. 2-22.
  • Komorowska H., 2002: Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa.
  • Kupisiewicz Cz., 1976: Podstawy dydaktyki ogólnej. Warszawa.
  • Leja L., 1978: Techniczne środki dydaktyczne. Warszawa.
  • Łaciak B., red., 2003: Dziecko we współczesnej kulturze medialnej. Warszawa.
  • Madsen K.B., 1980: Współczesne teorie motywacji. Warszawa.
  • McLuhan M., 1974: Środki komunikowania - przedłużenie człowieka. W: Technika i społe-czeństwo. Antologia. Red. A. Siciński. Warszawa.
  • Milerski B., Śliwerski B., red., 2000: Pedagogika. Warszawa.
  • Nęcka E., 2003: Inteligencja. Geneza, struktura, funkcje. Gdańsk.
  • Okoń W., 1996: Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa.
  • Perzycka E., 2007: Edukacja medialna dla nauczycieli. Szczecin.
  • Siemieniecki B., 1996: Komputery i hipermedia w procesie edukacji dorosłych. Toruń.
  • Sternberg R.J., 2001: Psychologia poznawcza. Warszawa.
  • Suświłło M., 2004: Inteligencje wielorakie w nowoczesnym kształceniu. Olsztyn.
  • Wilczyńska W., 1999: Uczyć się czy być nauczanym? O autonomii w przyswajaniu języka obcego. Warszawa.
  • Wódz K., red., 2004: Płeć w zwierciadle mass mediów. Dąbrowa Górnicza.
  • Zimbardo P.G., 2001: Psychologia i życie. Warszawa.
  • www.encyklopedia.interia.pl
  • www.pz.harvard.edu/PIs/HG_MI_after_20_yea rs.pdf
  • www.wikipedia.or
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171625716

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.