PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2012 | 1(38) Edukacja a marginalizacja i wykluczenie społeczne | 83--92
Tytuł artykułu

Dystans społeczny wobec osób z upośledzeniem umysłowym jako czynnik determinujący ich marginalizację

Autorzy
Warianty tytułu
Social Distance to Mentally Disabled People as a Determinant of Their Marginalization
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W niniejszym opracowaniu w centrum zainteresowania pozostają osoby z upośledzeniem umysłowym, których okoliczności rozwojowe zwykle są następstwem zaburzeń wewnętrznych - centralnego układu rozwojowego. Nie ulega jednak wątpliwości, że rozwój i funkcjonowanie społeczne tej grupy osób bywają znacząco ograniczane, a stan niepełnosprawności pogłębiany przez upośledzające warunki zewnętrzne. To skutek rezerwowania dla osób z upośledzeniem umysłowym marginalizujących ról społecznych, zgodnie z powszechnym przeświadczeniem o ograniczonej przydatności i wydolności osób z omawianą niepełnosprawnością.(fragment tekstu)
EN
The text presents the research into social distance towards people with mental retardation in two environments: the multicultural and monocultural ones. The presentation of studies has been preceeded by a brief introduction on social concepts of disability, with particular regard for intellectual impairment and the description of distancing in the multicultural environment.(original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Strony
83--92
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Babbie E., 2009: Podstawy badań społecznych. Przeł. W. Betkiewicz et al. Warszawa.
  • Barnes C., Mercer G., 2008: Niepełnosprawność. Przeł. P. Morawski. Warszawa.
  • Bauman Z., 1996: Socjologia. Poznań.
  • Frąckiewicz L., red., 2004: Wykluczenie. Rewitalizacja. Spójność społeczna. Katowice-Warszawa.
  • Frąckiewicz L., red., 2008: Przeciw wykluczeniu społecznemu osób niepełnosprawnych. Warszawa.
  • Gajdzica Z., 2007: Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym. Katowice.
  • Gustavsson A., Zakrzewska -Manterys E., 1997: Wprowadzenie: społeczny kontekst upośledzenia. W: Upośledzenie w społecznym zwierciadle. Red. A. Gustavsson, E. Zakrzewska -Manterys. Warszawa.
  • Kowalik S., 1999: Psychospołeczne podstawy rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Katowice.
  • Krause A., 2000: Integracyjne złudzenie ponowoczesności (sytuacja ludzi niepełnosprawnych). Kraków.
  • Lewowicki T., red., 1995: Społeczności młodzieżowe na pograniczu. Cieszyn 1995.
  • Lewowicki T., Grabowska B., red., 1998: Młodzież i tolerancja. Studium z pogranicza polsko czeskiego. Cieszyn.
  • Lewowicki T., Grabowska B., Gajdzica A., red., 2008: Socjalizacja i kształtowanie się tożsamości - aktualne doświadczenia na pograniczu polsko czeskim. Cieszyn- Warszawa-Toruń.
  • Lewowicki T., Ogrodzka -Mazur E., Szczurek -Boruta A., red., 2008: Praca nauczyciela w warunkach wielokulturowości - studia i doświadczenia z pogranicza polsko czeskiego. Toruń.
  • Maciarz A., 2005: Społeczny wymiar niepełnosprawności intelektualnej. "Szkoła Specjalna", nr 4.
  • Magnuszewska-Otulak G., 2010: Wykluczenie społeczne osób niepełnosprawnych. W: Ubóstwo i wykluczenie społeczne. Perspektywa poznawcza. Red. R. Szarfenberg, C. Żołędowski, M. Theiss. Warszawa.
  • Marzec-Holka K., red., 2005: Marginalizacja w problematyce pedagogiki społecznej i praktyce socjalnej. Bydgoszcz.
  • Mikrut A., 1999: Wybrane metody statystyki opisowej dla pedagogów. Kraków.
  • Nowak A., 2002: Bezrobocie wśród niepełnosprawnych. Katowice.
  • Nowak A., Syrek E., 2005: Społeczno socjalne aspekty marginalizacji chorych i niepełnosprawnych w społeczeństwie ryzyka. W: Marginalizacja w problematyce pedagogiki społecznej i praktyce socjalnej. Red. K. Marzec-Holka. Bydgoszcz.
  • Ogrodzka-Mazur E., 2007: Kompetencje aksjologiczne dzieci w młodszym wieku szkolnym. Studium porównawcze środowisk zróżnicowanych kulturowo. Katowice.
  • Siuta J., red., 2009: Słownik psychologii. Kraków.
  • Smith D.D., 2008: Pedagogika specjalna. Red. nauk. A. Firkowska-Mankiewicz, G. Szumski. Przeł. T. Hołówka, A.P. Zakrzewski. T. 1. Warszawa.
  • Söder M., 1989: The Labell Approach Revisited. "European Journal of Special Education Needs", no. 4 (2).
  • Sołoma L., 2002: Metody i techniki badań socjologicznych. Olsztyn.
  • Speck O., 2005: Niepełnosprawni w społeczeństwie. Podstawy ortopedagogiki. Przeł. W. Zeidler et al. Przedmowa W. Zeidler. Gdańsk.
  • Szczepański M.S., 1995: Region pogranicza kulturowego a tolerancja etniczna. W: Tolerancja - szkice socjologiczne. Red. A. Rosół, M.S. Szczepański. Częstochowa.
  • Szkudlarek T., 1995: Dialektyka Innego i postkolonialna tożsamość. W: Edukacja a tożsamość etniczna. Red. M. Urlińska. Toruń.
  • Sztompka P., 2002: Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków.
  • Witkowski L., 2000: Edukacja humanistyczna. Nowe konteksty dla nowoczesnych nauczycieli. Warszawa.
  • Wojciechowski F., 2005: Pedagogika specjalna wobec problemu mniejszościowych grup społecznie marginalizowanych. W: Pedagogika specjalna - aktualne osiągnięcia i wyzwania. Red. T. Żółkowska. Szczecin.
  • Zaczyński W.P., 1997: Statystyka w pracy badawczej nauczyciela. Warszawa.
  • Żółkowska T., 2004: Wyrównywanie szans społecznych osób z niepełnosprawnością intelektualną. Uwarunkowania i obszary.Szczecin.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171625820

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.