PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2009 | Tom Jubileuszowy Modalne aspekty treści kształcenia | 127--140
Tytuł artykułu

Edukacja wobec wyzwań gospodarki opartej na wiedzy

Warianty tytułu
Education and the Knowledge Based Economy Challenge
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Sprecyzowanie, jakie miejsce zajmuje edukacja w zglobalizowanym świecie oraz jaką rolę w nim odgrywa, wymaga wyjaśnienia logiki nowej rzeczywistości, toczących się przemian i ich złożoności na gruncie ekonomicznym i społeczno-kulturowym. Zmiany ekonomiczne ujawniają się m.in. w przejściu od form produkcji masowej do organizacji sieciowych, w których jednostki posiadają wielostronne kwalifikacje i kompetencje, oraz w kierunku bardziej otwartych form zatrudnienia i różnorodności wykonywanych przez jednostkę prac. Następuje wypieranie tradycyjnego przemysłu przez przemysł oparty na nowoczesnych technologiach i branżę usługową. Mamy do czynienia z globalnym przepływem kapitału, dominacją transnarodowych korporacji, promowaniem wolnego handlu przez deregulację. Uwarunkowania ekonomiczne powodują przesunięcie akcentu z produkcji na konsumpcję, dostosowując się do różnorodności ludzkich potrzeb. Rosnąca dynamika otoczenia inspiruje nową dziejącą się kulturę (Pankowska, 2006). Rodzi się kultura postmodernistyczna. Zmiany w jej obszarze dokonują się w związku z mechanizmami rynkowymi oraz demokratyzacją życia. Czynnikami motywującymi ludzkie działania stają się wartości i reguły wywodzące się z praktyk gospodarczych, a zwłaszcza z praktyki konsumpcyjnej. (fragment tekstu)
EN
The text attempts to find the place and role of education in the Polish trajectory of the knowledge based economy development. Dynamics and complexity of ongoing economic and sociocultural transformations require a new approach towards production, transfer and use of knowledge. Education as a medium of the knowledge based economy has to face challenges of the contemporary world, i.e. in Poland education is supposed to create a society that conforms to principles of competitiveness, innovativeness and constant improvement to knowledge and skills. In the above context educational specialists are perceived as elements of greater networks created to exchange information on production and use of knowledge. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Strony
127--140
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Chojnicki Z., 2001: Wiedza dla gospodarki w perspektywie OECD. W: Gospodarka oparta na wiedzy. Wyzwanie dla Polski XXI wieku. Red. A. Kukliński. Warszawa.
  • Czakon W., 2007: Dynamika więzi międzyorganizacyjnych przedsiębiorstwa. Katowice.
  • Dolińska M., 2004: Innowacje w przedsiębiorstwie, na rynku, w regionie. "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa", nr 9 (656).
  • Dolińska M., 2006: Wpływ kapitału intelektualnego organizacji na rozwój innowacji. "e-mentor", nr 2.
  • Drucker P. F., 1999: Społeczeństwo pokapitalistyczne. Warszawa.
  • Edukacja: jest w niej ukryty skarb, 1998. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku pod przewodnictwem J. Delorsa. Tłum. W. Rabczuk. Warszawa.
  • Ekiert - Oldroyd D., 2002: Dokąd zmierza edukacja? Wizje "szkoły przyszłości" w raporcie OECD. "Edukacja", nr 1.
  • Ekiert - Oldroyd D., 2006: Zmiany edukacyjne w oświacie. Od paradygmatu zmiany do zmiany paradygmatu. "Chowanna", T. 1 (26).
  • Encyklopedia popularna PWN, 1999. Wyd. 30. Warszawa.
  • Grudzewski W.M., Hejduk I., 2002: Kreowanie systemów zarządzania wiedzą podstawą dla osiągania przewagi konkurencyjnej współczesnych przedsiębiorstw. W: Przedsiębiorstwo przyszłości - wizja strategiczna. Red. W. Grudzewski, I. Hejduk. Warszawa.
  • Gulati R., 1995: Social Structure and Alliance Formation Patterns: A Longitudinal Analysis. "Administrative Science Quarterly", Vol. 40, No. 4.
  • Jarugowa A., Fijałkowska J., 2002: Rachunkowość i zarządzanie kapitałem intelektualnym, koncepcje i praktyka. Gdańsk.
  • Kale P., Singh H., Perlmutter H., 2000: Learning and Protection of Proprietary Assets in Strategic Alliances: Building Relational Capital. "Strategic Management Journal", Vol. 21, No. 3.
  • Karpiński A., 2003: Przyszłość gospodarki opartej na wiedzy w Polsce a rynek pracy. W: Społeczeństwo oparte na wiedzy w dobie globalizacji. Wybrane zagadnienia. Red. K. Ślęczka. Sosnowiec.
  • Kukliński A., 2001a: Konkurencyjne społeczeństwo permanentnej edukacji jako twórca go-spodarki opartej na wiedzy. W: Gospodarka oparta na wiedzy. Wyzwanie dla Polski XXI wieku. Red. A. K u k l i ń s k i. Warszawa.
  • Kukliński A., 2001b: Ku polskiej trajektorii rozwoju gospodarki opartej na wiedzy. W: Gospodarka oparta na wiedzy. Wyzwanie dla Polski XXI wieku. Red. A. Kukliński. Warszawa.
  • Kukliński A., red., 2001: Gospodarka oparta na wiedzy. Wyzwanie dla Polski XXI wieku. Warszawa.
  • Kwiatkowski S., 2001a: Bogactwo z wiedzy. W: Gospodarka oparta na wiedzy. Wyzwanie dla Polski XXI wieku. Red. A. Kukliński. Warszawa.
  • Kwiatkowski S., 2001b: Polska w najbardziej dynamicznej na świecie gospodarce opartej na wiedzy (Kiedy? Jak? Dlaczego?). W: Gospodarka oparta na wiedzy. Wyzwanie dla Polski XXI wieku. Red. A. Kukliński. Warszawa.
  • Kwiatkowski S., 2006: Konwersja wiedzy - implikacje edukacyjne. "Edukacja", nr 3 (95).
  • Kwiatkowski S., 2004: Wiedza jako komponent standardów kwalifikacji zawodowych. "Edukacja", nr 3.
  • Lin N., 2001: Social Capital. A Theory of Social Structure and Action. Cambridge.
  • Michna A., 2004: Strategie zarządzania wiedzą w organizacji uczącej się. W: Nowoczesność przemysłu i usług. Nowe wyzwania. T. 1. Red. J. Pyka. Katowice.
  • Mikuła B., 2003: Rozważania o pojęciu "zarządzanie wiedzą". W: Wpływ zasobów niematerialnych na wartość firmy. Red. E. Skrzypek. Lublin.
  • Moore R., 2006: Socjologia edukacji. W: Pedagogika. T. 2: Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych. Red. B. Śliwerski. Gdańsk.
  • Pankowska K., 2006: Wychowanie w czasach popkultury - garść refleksji i postulatów. W: Kultura współczesna a wychowanie człowieka. Red. D. Kubinowski. Lublin.
  • Porwit K., 2001: Ku polskiej trajektorii rozwoju gospodarki opartej na wiedzy. W: Gospodarka oparta na wiedzy. Wyzwanie dla Polski XXI wieku. Red. A. Kukliński. Warszawa.
  • Pyka J., 2004: Nowoczesność przemysłu i usług - nowe wyzwania. T. 1. Katowice.
  • Rokita J., 2003: Organizacja ucząca się. Katowice.
  • Zarządzanie wiedzą w społeczeństwie uczącym się, 2000. Centrum Badań nad Edukacją i Innowacją, OECD - Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju. Wyd. polskie: Ministerstwo Gospodarki - Departament Strategii Gospodarczej.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171625826

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.