PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2021 | 22 | z. 2 | 157--174
Tytuł artykułu

Kultura w czasie pandemii - zarządzanie zasobami organizacji niezbędnymi do przyjęcia nowej formuły wydarzenia festiwalowego

Warianty tytułu
Culture During a Pandemic - Managing the Organisational Resources Necessary to Adopt the New Formula of the Festival
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Rok 2020 pozostawił po sobie znaczny ślad w kulturze. Celem artykułu jest odpowiedź, z jakimi trudnościami zmierzyli się organizatorzy przedsięwzięć kulturalnych w obliczu pandemii koronawirusa w okresie marzec-czerwiec 2020 roku w przypadku zmiany formuły wydarzeń (w części lub całości) na internetową. Otoczenie wymusiło na organizacjach dostosowanie się do panującej sytuacji, a co za tym idzie - reorganizację posiadanych zasobów (ludzkich, informacyjnych, finansowych i technicznych). Omawiane zagadnienie zostało osadzone w ujęciu zasobowym ze względu na konieczność nowej korelacji czynników, które warunkowały dalsze funkcjonowanie organizacji. Dzięki takiej zmianie organizatorzy mogli zaproponować odbiorcom nową formułę wydarzenia, dostosowaną do aktualnej sytuacji. (fragment tekstu)
EN
The aim of the article is to study how organizers of three Krakow festivals managed to adapt the new formula of the event - an online festival due to the COVID-19 pandemic. The research identifies the way of managing the organizational resources and discusses adopted tactics, changes in the use of resources, and supplementing their deficits. The results indicate the key importance of human resources and shortage in technical skills. The action taken by the organizers has been evaluated. (original abstract)
Rocznik
Tom
22
Numer
Strony
157--174
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Jagielloński
Bibliografia
  • Czerska I. (2017), Facebook: a blessing or a curse? In the light of own research among Polish Internet users, "Zarządzanie Mediami", t. 5, nr 1, s. 1-10.
  • Czop K. (2016), Zdolność organizacji do zmian i jej wpływ na proces zarządzania zmianą, "Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej Zarządzanie", nr 24, t. 2, 69-81.
  • Ćwikła M. (2012), Turystyka eventowa a nowe trendy w kształtowaniu programów artystycznych festiwali i instytucji teatralnych, "Turystyka Kulturowa", nr 10, s. 5-17.
  • Derret R. (2003), Making Sense of How Festivals Demonstrate a Community's Sense of Place, "Event Management", Vol. 8, s. 49-58.
  • Getz D., Page S.J. (2019), Event Studies: Theory, Research and Policy for Planned Events, London: Routledge.
  • Godziszewski B. (2006), Istota zasobowego podejścia do strategii przedsiębiorstwa, [w:] R. Krupski (red.), Zarządzanie strategiczne, ujęcie zasobowe, Wałbrzych: Prace Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, s. 9-25.
  • Godziszewski B. (2010), Zasobowe uwarunkowania rozwoju przedsiębiorstwa, [w:] M.J. Stankiewicz (red.), Pozytywny Potencjał Organizacji. Wstęp do użytecznej teorii zarządzania, Toruń: Wydawnictwo Dom Organizatora, s. 17-27.
  • Griffin R.W. (2002), Podstawy zarządzania organizacjami, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Kotas M. (2012), Koncepcja kluczowych czynników sukcesu a podejście zasobowe w zarządzaniu, "Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie", nr 1 (14), s. 47-53.
  • Machaczka J. (2001), Podstawy zarządzania, Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie.
  • Marczewska M. (2016), Podejście zasobowe do organizacji, [w:] K. Klincewicz (red.), Zarządzanie, organizacje i organizowanie - przegląd perspektyw teoretycznych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW, s. 334-340.
  • Materska K. (2005), Rozwój koncepcji informacji i wiedzy jako zasobu organizacji, http://bbc. uw.edu.pl/Content/20/15.pdf [odczyt: 14.02.2021].
  • Materska-Samek M. (2011), Nowe technologie cyfrowe a wzrost uczestnictwa w kulturze społeczności lokalnych, [w:] A. Piwek, J. Drab-Pasierska (red.), Edukacja kulturalna, teksty i preteksty, Wrocław: Ośrodek Kultury i Sztuki, s. 181-188.
  • Modzelewska A., Skuza S., Szeluga-Romańska M., Materska-Samek M. (2020), Towards Greater Citizen Participation in Financing Public Cultural Institutions - Legal Barriers and Proposed Solutions, "Sustainability", Vol. 12, s. 1-25.
  • Pearlman D.M., Gates N.A. (2010), Hosting Business Meetings and Special Events in Virtual Worlds: A Fad or the Future?, "Journal of Convention & Event Tourism", Vol. 11, s. 247-265.
  • Ratkowska P. (2010), O festiwalu w kontekście turystyki kulturowej, czyli turystyka eventowa raz jeszcze, "Turystyka Kulturowa", nr 6, s. 26-46.
  • Rokita J., Dziubińska A. (2017), Inne spojrzenie na źródła potencjału konkurencyjnego organizacji, "Organizacje i Kierowanie", nr 2 (176), s. 105-119.
  • Romanowska M. (2006), Dostosowanie strategii przedsiębiorstwa do jego zasobów, [w:] R. Krupski (red.), Zarządzanie strategiczne, ujęcie zasobowe, Wałbrzych: Prace Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, s. 91-96.
  • Ronström O. (2011), Festivalisation: What a Festival Says - and Does. Reflections over Festivals and Festivalisation, https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:461099/FULLTEXT01. pdf [odczyt: 9.11.2020].
  • Sajdak M. (2010), Podejście zasobowe jako podstawa wyborów strategicznych, "Zeszyty Naukowe. Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu", nr 134, s. 46-61.
  • Skorus J. (2015), Rozregulowany zegar telewizji, czyli w jaki sposób współczesne media zarządzają naszym czasem, "Zarządzanie Mediami", t. 3, nr 1, s. 77-91.
  • Słownik angielsko-polski Cambridge Dictionary, https:// dictionary.cambridge.org/pl/dictionary/ english-polish/event [odczyt: 14.02.2021].
  • Stańczyk-Hugiet E., Piórkowska K., Stańczyk S. (2016), W gąszczu organizacyjnych zdolności..., "Management Forum", Vol. 4, No. 4, s. 2-8.
  • Strzemecki P. (2015), Strategie organizacji w sytuacji kryzysowej, "Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku. Nauki Ekonomiczne", t. XXII, s. 27-34.
  • Szymańska K. (2015), Wykorzystanie real-time marketingu jako narzędzia budowania wizerunku firmy w social media, "Zarządzanie Mediami", t. 3, nr 4, s. 269-279.
  • Zakrzewska-Bielawska A. (2012), Strategia nowoczesnego przedsiębiorstwa: zasoby i okazje, "Prace Naukowe WWSZiP", nr 22 (2), s. 159-175.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171625926

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.