Czasopismo
2009
|
Tom Jubileuszowy Modalne aspekty treści kształcenia
|
173--182
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Text in Pedagogic Action
Języki publikacji
Abstrakty
Tekst jest przedmiotem dociekań w wielu dyscyplinach, dlatego w badaniach nad tekstem zaznaczają się rozbieżne tendencje. W jednym z ujęć próbuje się określić tekst za pomocą wyznaczników zewnętrznych, na podstawie jego budowy, związków między elementami lub struktury. W badaniach nad tekstem wykorzystuje się szeroko rozumianą logikę formalną. Inną tendencją jest odwoływanie się w rozważaniach do językoznawstwa, filozofii analitycznej czy literaturoznawstwa. W tej perspektywie tekst określany jest przez funkcje, jakie pełni w komunikowaniu się ludzi lub w całości ich zachowania. Wreszcie tekst staje się przedmiotem badań z punktu widzenia znaczących współczesnych kierunków filozofii, takich jak hermeneutyka, fenomenologia, filozofia krytyczna czy postmodernistyczny dekonstrukcjonizm. W świetle tych koncepcji tekst określa bycie człowieka w świecie, staje się środkiem demaskującym różnorodne interesy, a także pretekstem do opisu ideologiczności innych tekstów. (fragment tekstu)
In recent years an increase in interest in text issues has been observed. Text is considered as a means of conveying content of education, a unit of educational dialog and foster-child changing factor. In the article the ways to define the text and areas of pedagogical research in which the text has a crucial role are presented. It is assumed that education as a communicative action - in all variants described by J. Habermas - is realized through texts. Such a perspective creates new possibilities of research and interpretation of the subject of pedagogy. (original abstract)
Słowa kluczowe
Czasopismo
Rocznik
Strony
173--182
Opis fizyczny
Twórcy
autor
Bibliografia
- Ablewicz K., 1994: Hermeneutyczno-fenomenologiczna perspektywa badań w pedagogice. Kraków.
- Ablewicz K., 1998: Hermeneutyka i fenomenologia w badaniach pedagogicznych. W: Orientacje w metodologii badań pedagogicznych. Red. S. Palka. Kraków.
- Ajdukiewicz K., 1975: Logika pragmatyczna. Warszawa.
- Austin J.S., 1993: Mówienie i poznawanie. Rozprawy i wykłady filozoficzne. Przeł. B. Chwedeńczuk. Warszawa.
- Bachtin M., 1983: Dialog, język, literatura. Red. E. Czaplejewicz, E. Kasperski. Warszawa.
- Balińska M., 1978: Spójność tekstu a jego recepcja. "Kwartalnik Pedagogiczny", nr 1.
- Bobryk J., Dobrowolski R., 1983: Z badań na psychosemantyczną reprezentacją tekstu. W: Studia z psycholingwistyki ogólnej i rozwojowej. Red. I. Kurcz. Wrocław.
- Bocheński J.M., 1975: Die zeigenössichen Denkmethoden. München.
- Bruner J.S., 1974: W poszukiwaniu teorii nauczania. Warszawa
- . Bühler K., 1969: Die Axiomatik der Sprachwissenschaften. Frankfurt am Main.
- Cyrański B., 1992: Analiza i interpretacja hermeneutyczna jako metoda badawcza w pedagogice. W: Edukacja alternatywna, materiały pokonferencyjne. Red. B. Śliwerski. Kraków.
- Czaplejewicz E., 1978: Wprowadzenie do pragmatycznej teorii dialogu. W: Dialog w literaturze. Red. E. Czaplejewicz, E. Kasperski. Warszawa.
- Danner H., 1979: Methoden geisteswissenschaftlichen Pädagogik. München.
- Dobrzańska T., 1993: Tekst. Próba syntezy. Warszawa.
- Gierunlanka D., 1962: Zagadnienie swoistości poznania matematycznego. Warszawa.
- Gnitecki J., 1989: Hermeneutyczna koncepcja pedagogiki. Poznań.
- Habermas J., 1999: Teoria działania komunikacyjnego. T. 1: Racjonalność działania a racjonalność społeczna. Przeł. A.M. Kaniowski. Warszawa.
- Habermas J., 2004: Działanie komunikacyjne i detranscendentalizacja rozumu. Przeł. W. Lipnik. Warszawa.
- Harweg R., 1986: Problematyka wewnątrzzdaniowej konstytucji tekstu. W: "Studia Semiotyczne". T. 14-15. Wrocław.
- Hempoliński M., 1974: Brytyjska filozofia analityczna. Warszawa.
- Kruk J., 1998: Filozoficzno-pedagogiczne aspekty rozumienia tekstu. Kraków.
- Leja L., red., 1977: Nowoczesny podręcznik szkolny i akademicki. Poznań.
- Leontiewa M., 1971: O pewnych własnościach spójnego tekstu. W: O spójności tekstu. Red. M.R. Mayenowa. Wrocław.
- Lewowicki T., 2002: W poszukiwaniu modelu edukacji międzykulturowej. W: Pedagogika i edukacja wobec nowych wspólnot i różnic w jednoczącej się Europie. Red. E. Malewska, B. Śliwerski. Kraków.
- Mayenowa M.R., 1971: Spójność tekstu a postawa odbiorcy. W: O spójności tekstu. Red. M.R. Mayenowa. Wrocław.
- Mayenowa M.R., 1976: Teoria tekstu a tradycyjne zagadnienia poetyki. W: Problemy metodologiczne współczesnego literaturoznawstwa. Red. H. Markiewicz, J. Sławiński. Kraków.
- Mayenowa M.R., 1979: Poetyka teoretyczna. Zagadnienia języka. Wrocław.
- Melosik Z., 1995: Postmodernistyczne kontrowersje wokół edukacji. Toruń.
- Melosik Z., Szkudlarek T., 1993: Kultura, tożsamość i edukacja. Migotanie znaczeń. Kraków.
- Morszczyńska U., 1991: Rola elementów metodologii nauk w treściach nauczania. Katowice.
- Morszczyńska U., 1998: Normatywne aspekty dialogu edukacyjnego. W: Komunikacja, dialog, edukacja. Cz. 2. Red. W. Kojs , R. Mrózek. Cieszyn.
- Morszczyńska U., 2001: Wybrane aspekty nauczania zintegrowanego w klasach IV-VI. W: Edukacja jutra. VII Tatrzańskie Seminarium Naukowe. Red. K. Denek, T.M. Zimny. Częstochowa.
- Morszczyńska U., 2005: Aksjologiczne ugruntowanie zdań o powinnościach w pedagogice. W: Wartości w pedagogice. Red. W. Furmanek. Rzeszów.
- Morszczyńska U., Morszczyński W., 2006: Metody współczesnej filozofii w badaniach zagadnień edukacji międzykulturowej. W: Teorie i modele badań międzykulturowych. Red. T. Lewowicki, A. Szczurek - Boruta, E. Ogrocka - Mazur. Cieszyn.
- Nowak M., 1993: Metoda hermeneutyczna w pedagogice. "Roczniki Nauk Społecznych" TN KUL, nr 2 (21).
- Puzynina J., 1997: Słowo - wartość - kultura. Lublin.
- Ricoeur P., 1989: Hermeneutyczna funkcja dystansu. Przeł. K. Rosner. W: P. Ricoeur. Język, tekst, interpretacja. Wybór pism. Red. K. Rosner. Warszawa.
- Sawicki M., 1996: Hermeneutyka pedagogiczna. Warszawa.
- Schmidt J.S., 1972: Text als Forschungsobject der Texttheorie. "Der Deutschunterriecht", nr 4.
- Szkudlarek T., 1993: Wiedza i wolność w pedagogice amerykańskiego postmodernizmu. Kraków.
- Witkowski L., 1991: Uniwersalne pogranicza. O semiotyce Michała Bachtina w kontekście edukacji. Toruń.
- Wittgenstein L., 1972: Dociekania filozoficzne. Przeł. B. Wolniewicz. Warszawa.
- Zakrzewska E., 1986: Dwie hermeneutyki. "Studia Filozoficzne", nr 8.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171625946