Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Theatre education - the art that Prevents Modern Unrests
Języki publikacji
Abstrakty
Gdy uświadomimy sobie aktywną obecność teatru w perspektywie historii życia poszczególnych pokoleń, to dojdziemy do wniosku, że nieuwzględnianie lub marginalne wykorzystywanie tej dziedziny sztuki - przy znajomości jej potencjału i możliwości w obszarze społecznym - w całokształcie procesu edukacyjno-wychowawczego wydaje się, zwłaszcza współcześnie, wielką nieroztropnością i nieodpowiedzialnością.(fragment tekstu)
The aim of this paper is to broaden the perception of the function of art and exploring its potential, particularly with the focus on the theatre, in the process of edu cation addressed at the young generation. The presence of the art in the process of education does not only produce individual practical benefits in the development but also serves as a preventive measure in terms of disturbing social phenomena.(original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Strony
255--268
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Śląski w Katowicach
Bibliografia
- Bereźnicki F., 2003: Szkoła współczesna w toku przemian. W: Szkoła wobec społecznych i kulturowych wyzwań globalizacji. Red. W. Kojs przy współudziale Ł. Dawid. Cieszyn.
- Berthold M., 1980: Historia teatru. Przeł. D. Żmij -Zielińska. Warszawa.
- Cybulski S., 1927: Przedstawienia teatralne szkolne. Warszawa.
- Denek K., 2005: Ku dobrej edukacji. Toruń-Leszno.
- Falkiewicz A., 1980: Teatr Społeczeństwo. Wrocław.
- Fręś J.A., 1990: Edukacja teatralna w szkole średniej. Katowice.
- Guzy -Steinke H., Wilk T., 2008: Uczeń i Teatr. Realia a poszukiwania możliwości realizacji edukacji teatralnej w szkole. Toruń.
- Hausbrandt A., 1983: Teatr w społeczeństwie. Warszawa.
- Komarnicki L., 1926: Teatr szkolny. Warszawa.
- Maerten D., 2003: Globalizacja i edukacja. Szansa czy zagrożenie? W: Szkoła wobec społecznych i kulturowych wyzwań globalizacji. Red. W. Kojs przy współudziale Ł. Dawid. Cieszyn.
- Miłkowska G., 2010: Działania profilaktyczne w pracy szkoły. W: Jakość życia i jakość szkoły. Red. I. Nowosad, I. Mortag, J. Ondrakova. Zielona Góra.
- Minczanowska A., 2001: Edukacja podmiotowa czy edukacja globalna - nowe wyzwanie dla szkoły XXI wieku. W: Edukacyjne konteksty procesów globalizacji. Red. W. Kojs przy współudziale Ł. Dawid. Cieszyn.
- Misztal B., 2000: Teoria socjologiczna a praktyka społeczna. Kraków.
- Modrzewski J., 2011: Studia i szkice socjopedagogiczne. Aktualia. Poznań-Kalisz.
- Nalaskowski A., 2006: Dzikość i zdziczenie jako kontekst edukacji. Kraków.
- Nicoll A., 1977: Dzieje teatru. Przeł. A. Dębnicki. Wyd. 3. Warszawa.
- Nowosad I., 2003: Perspektywy rozwoju szkoły. Warszawa.
- Papée S., 1930: Drogi i cele teatru szkolnego. Poznań.
- Radziewicz -Winnicki A., 2002: Nabywanie oraz wytwarzanie nowych doświadczeń w życiu codziennym jednostki w postmonocentrycznym ładzie społecznym. W: Edukacja a życie codzienne. Red. A. Radziewicz -Winnicki przy współudziale E. Bielskiej. T. 1. Katowice.
- Radziewicz -Winnicki A., 2008: Pedagogika społeczna. Warszawa.
- Rynio A., 2006: Społeczno -kulturowy wymiar osoby podstawą integralnego wychowania w nauczaniu Jana Pawła II. "Pedagogika Kultury", T. 2.
- Rzymełka-Frąckiewicz A., 2010: Politycy wobec przemian edukacyjnych. Studium odpowiedzialności społecznej. Toruń.
- Suchodolski B., 1970: Teatr i szkoła. "Scena", z. 7.
- Suchodolski B., 1986: Zamknięcie konferencji. W: Edukacja kulturalna a egzystencja człowieka. Red. B. Suchodolski. Wrocław.
- Wilk T., 2010: Rewitalizacja społeczna poprzez współczesną sztukę teatralną w ocenie reprezentantów (twórców i odbiorców) sztuki dramatycznej Legnicy, Nowej Huty i Wałbrzycha. Katowice.
- Witalewska H., 1983: Teatr a człowiek współczesny. Warszawa.
- Wojnar I., 1988: Edukacja teatralna i wychowanie przez sztukę w koncepcji kształcenia ogólnego. "Oświata i Wychowanie", nr 40.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171626110