PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2021 | 23 | z. 2 | 41--50
Tytuł artykułu

Intensity of Internationalization of Food Industry Sectors and Their Economic and Financial Results

Warianty tytułu
Intensywność internacjonalizacji sektorów przemysłu spożywczego a ich wyniki ekonomiczno-finansowe
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The aim of the article is to determine the relationship between the level of internationalization of food industry sectors and their economic and financial results. Unpublished CSO data for the years 2000-2017 were used. The data concerned the processing of fish, milk, meat, fruit and vegetables, beverage production, bakery and flour products, oils and fats, grain mill products, starches and starch products, ready-made feed and animal feed. To conduct the analysis, the internationalization intensity index calculated for individual food sectors was used. The analyzed sectors of the food industry were divided into 3 groups according to the intensity of internationalization. The most internationalized sectors were fish processing and the production of tobacco products, and the least internationalized sectors were milk and meat processing. In the next step, selected groups were compared in terms of economic and financial indicators. In order to confirm the statistical significance of the diagnosed differences, the Kruskal-Wallis rank sum test was used. The research confirmed that the increase in the internationalization of the food industry sectors mainly affects indicators related to the labor factor, technical progress and asset productivity.(original abstract)
Celem artykułu jest określenie zależności między poziomem internacjonalizacji sektorów przemysłu spożywczego a ich wynikami ekonomiczno-finansowymi. Wykorzystano niepublikowane dane GUS za lata 2000-2017, dotyczące przetwórstwa mleka, mięsa, owoców i warzyw, ryb oraz produkcji wyrobów tytoniowych, wyrobów piekarskich i mącznych, produktów przemiału zbóż, skrobi i wyrobów skrobiowych, olejów i tłuszczów, napojów, gotowych pasz i karmy dla zwierząt. Do przeprowadzenia analizy wykorzystano wskaźnik intensywności internacjonalizacji wyliczony dla poszczególnych sektorów spożywczych. Badane sektory przemysłu spożywczego podzielono na 3 grupy według intensywności umiędzynarodowienia. Najbardziej umiędzynarodowionym sektorem okazały się sektory przetwórstwa ryb oraz produkcji wyrobów tytoniowych, a najmniej umiędzynarodowionymi - przetwórstwo mleka i mięsa. Następnie porównano wyodrębnione grupy pod względem wskaźników ekonomiczno-finansowych. W celu potwierdzenia istotności statystycznej zdiagnozowanych różnic wykorzystano test sumy rang Kruskala-Wallisa. Badania potwierdziły, że wzrost internacjonalizacji sektorów przemysłu spożywczego wpływa głównie na wskaźniki związane z czynnikiem pracy, postępem technicznym oraz produktywnością majątku.(abstrakt oryginalny)
Rocznik
Tom
23
Numer
Strony
41--50
Opis fizyczny
Twórcy
  • Warsaw University of Life Sciences - SGGW, Poland
Bibliografia
  • 1. Baran Joanna. 2019a. Internationalization of the butter market. Problems of Agricultural Economics 2 (359): 69-84. DOI: 10.30858/zer/109925.
  • 2. Baran Joanna. 2019b. Intensywność i zasięg geograficzny internacjonalizacji sektora przetwórstwa mleka (Intensity and geographical scope of internationalization of the dairy processing sector). Warszawa: Wydawnictwo SGGW.
  • 3. Bausch Andreas, Mario Krist. 2007. The effect of context-related moderators on the internationalization-performance relationship: Evidence from meta-analysis. Management International Review 47 (3): 319-347.
  • 4. Chechelski Piotr. 2008. Wpływ procesów globalizacji na polski przemysł spożywczy (The impact of globalization processes on the Polish food industry. Warszawa: IERiGŻ-PIB.
  • 5. Daszkiewicz Nelly, Krzysztof Wach. 2012. Internationalization of SMEs. Context, models, implementation. Gdańsk: Gdańsk University of Technology Publishers.
  • 6. Daszkiewicz Nelly. 2017. Internacjonalizacja przedsiębiorstw poprzez sieci. Wyniki badań ankietowych (Internationalization of firms through networks - empirical results). Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach 319: 19-30.
  • 7. Domagała Joanna. 2020. Links between SMP prices in Poland and selected foreign markets. Annals of the Polish Association of Agricultural and Agrobusiness Economists XXII (4): 44-52. DOI: 10.5604/01.3001.0014.4930.
  • 8. Duliniec Elżbieta. 2004. Marketing międzynarodowy (International Marketing). Warszawa: PWE.
  • 9. Gorynia Marian. 2007. Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw (Strategies of foreign expansion of enterprises). Warszawa: PWE.
  • 10. Jarosiński Mirosław. 2013. Procesy i modele internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw (Processes and models of internationalization of Polish enterprises). Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej.
  • 11. Müller Aleksander. 2003. Globalizacja - mit czy rzeczywistość. Globalizacja od A do Z (Globalization - myth or reality? Globalization from A to Z). Bank i Kredyt 5: 1-23.
  • 12. Pera Bożena. 2017. Miary internacjonalizacji przedsiębiorstw - przegląd wybranych koncepcji i badań (Measures of the internationalisation of enterprises - review of chosen concepts and research). Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach 319: 184-198.
  • 13. Pierścionek Zdzisław. 2011. Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie (Strategic management in the enterprise). Warszawa: PWN.
  • 14. Ruigrok Winfried, Wolfgang Amann, Hardy Wagner. 2007. The internationalization performance relationship at Swiss firms: A test of the s-shape and extreme degrees of internationalization. Management International Review 47 (3): 349-368.
  • 15. Rymarczyk Jan. 2004. Internacjonalizacja i globalizacja przedsiębiorstwa (Internationalization and globalization of the enterprise). Warszawa: PWE.
  • 16. Strzyżewska Marianna. 2005. Marketing na rynkach zagranicznych. [W] Biznes międzynarodowy. Od internacjonalizacji do globalizacji (Marketing on foreign markets. [In] International business. From internationalization to globalization), ed. M.K. Nowakowski, 418-432. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej.
  • 17. Witek-Hajduk Marzanna Katarzyna. 2010. Strategie internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw w warunkach akcesji Polski do Unii Europejskiej (Strategies of internationalization of Polish enterprises in the conditions of Poland's accession to the European Union). Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej.
  • 18. Witek-Hajduk Marzanna Katarzyna. 2013. Wczesne umiędzynarodowienie a wyniki ekonomiczne przedsiębiorstwa (Early internationalization and the economic results of the enterprise). Gospodarka Narodowa 11-12: 73-92.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171626166

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.