PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2010 | 1(34) Dzieciństwo - witraż bolesny | 13--26
Tytuł artykułu

Rozwój badań nad dzieciństwem - przełomy i przejścia

Warianty tytułu
Research on Childhood Development - Turning Points and Transitions
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W dzisiejszych warunkach otwartego dostępu do bibliotek zagranicznych i polskich, możliwości szerokich studiów nad dzieciństwem stają się praktycznie nieograniczone. Skutkują one często różnymi pracami zawierającymi bardzo szczegółową dokumentację stanu badań nad wybranym zagadnieniem bez odpowiednich typologii, syntez i wniosków. Trudno się zorientować, czemu służy taka analiza, jaką tezę potwierdza, jakie pytania z niej wynikają. Tego typu praktyka badawcza budzi opór środowiska pedagogicznego. Badania nad dzieciństwem są bardzo obszerne, rozległe, wielowątkowe. To wielki międzydyscyplinarny dorobek obrazujący różne zagadnienia, różne stanowiska teoretyczne, różne związki. Jednak badania nad dzieciństwem mają swoją dynamikę, wyrastają z określonych kontekstów społecznych i kulturowych, tworzą różne nurty poszukiwań. (fragment tekstu)
EN
The paper presents development of childhood research. There are perspectives of studying child situation described as the first. Than three turning points in child perspective that exist in research are analyzing; the first - child as a star and a hope, the second - emancipated child, child as a subject and the third - child as a citizen and childhod as multidimensionality. Finally, future fields of childhood study are drawn at the end of the paper. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Strony
13--26
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
Bibliografia
  • Aries Ph., 1993: Historia dzieciństwa. Przeł. M. Ochab. Warszawa.
  • Betz T., 2006: Ungleiche Kindheit, Ein (erziehungwissenschaftlicher) Blick auf die Verschränkung von Herkunft und Bildung. Zeitschrift für Sozologie der Erziehung, No. 1.
  • Bois-Reymond du M., Sünker H., Krüger H. -H., 2001: Childhood research, the politics of childhood, and children's lives in Europe: An introduction. In: Childhood in Europe. Approaches - trends - finding. Hrsg. M. du Bois -Reymond, H. Sünker, H. -H. Krüger. New York-Washington.
  • Krasnodębski Z., red., 1989: Fenomenologia i socjologia. Zbiór tekstów. Warszawa.
  • Heller M., 2009: Filozofia nauki. Wprowadzenie. Kraków.
  • Postman N., 2001: W stronę XVIII stulecia. Przeł. R. Frąc. Warszawa.
  • Quortrup J., 1993: Soziale Definition der Kindheit. In: Handbuch der Kindheitsforschung. Hrsg. M. Markewka, B. Nauck. Luchterhand.
  • Śliwerski B., 2007: Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu. Gdańsk.
  • Zakrzewska -Manterys E., 1998: Hermeneutyczne inspiracje. Warszawa.
  • Ziman J., 1972: Społeczeństwo nauki. Przeł. E. Krasińska. Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171626172

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.